Sabis valde Hogia för att effektivisera och modernisera sin lönehantering

Familjeföretaget Sabis är en stor aktör inom hotell, restaurang och dagligvaruhandel som nyligen utsågs till Sveriges fjärde bästa arbetsgivare i Universums stora undersökning. I ett led att utveckla arbetet med personal och lön inom koncernen och för att möta de utmaningar som arbetsgivare inom besöksnäringen står inför valde Sabis att konvertera till ett nytt löne- och tidssystem med Hogia och Quinyx som leverantörer.

Sabis driver restauranger, caféer och ett flertal hotellanläggningar samt dagligvarubutiker. Som arbetsgivare inom besöksnäringen finns utmaningar i den löpande löneadministrationen med bemanning, schemaläggning, semesterberäkning samt olika kollektivavtal för personalen.

För en mer effektiv lönehantering valde Sabis en systemlösning med mer automatiserade arbetsflöden från schemaläggning och tidrapportering till digitala utskick av lönespecifikationerna. Användarna i systemet får snabb tillgång till aktuella och ackumulerade uppgifter såsom semestersaldon och periodsaldon. Samtidigt säkerställer Sabis att de anställdas personuppgifter lagras och hanteras på ett korrekt sätt enligt kraven i EU:s nya dataskyddsförordning GDPR.

-  Lön och bemanning är några av våra viktigaste arbetsområden. Som lönechef har jag ansvar för att leverera lönespecifikationerna med hög kvalitet och på utsatt tid till Sabis 750 medarbetare. Vi måste alltid kunna lita på vårt lönesystem, samtidigt vill vi ha en modern arbetsprocess, berättar Mia Jansson, lönechef Sabis

- Hogia har utvecklat ekonomi- och lönesystem i över 30 år, vår kompetens inom löneområdet tillsammans med en samverkande lösning med personal- och schemaläggningsverktyget Quinyx gör att vi kan erbjuda den flexibla och kompetenta helhetslösning Sabis efterfrågar, berättar Mathias Petersson, bolagschef på Hogia Hotell och Restaurang

Om Sabis

Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett Stockholmsbaserat familjeföretag grundat 1874. Sabis driver verksamheter inom butik, hotell, konferens och restaurang och arbetar efter visionen att skapa Stockholms bästa kundupplevelser inom mat och möten. Läs mer på www.sabis.se

Kontaktpersoner:

Mathias Petersson, bolagschef Hogia Hotell & Restaurang
mobil: +46 (0) 76-800 63 56, mail: mathias.petersson@hogia.se

Mia Jansson, lönechef Sabis
Mobil: +46 (0) 070-493 47 42, mail: mia.jansson@sabis.se

Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett Stockholmsbaserat familjeföretag grundat 1874 (högupplöst)

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, transportlösningar och personaladministrativa programvaror. Hogia har en unik position på lönesidan, två miljoner svenskar får sin lön via Hogias lönesystem. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Hogia ansluter sig till PEPPOL15.1.2019 09:35:47 CETPressmeddelande

För att förenkla för företag att delta i offentliga upphandlingar går Hogia in som accesspunkt i det europeiska nätverket PEPPOL. Som en av få systemleverantörer säkerställer Hogia att kunder inom såväl privat som offentlig sektor kan skicka och ta emot e-fakturor direkt från sina ekonomiprogram, utan att behöva tänka på format, tekniska anpassningar eller integrationer för att leva upp till gällande lagkrav.