Saco: "Ingrepp i strejkrätten kan hota den svenska arbetsmarknadsmodellen"

I dag ska Saco tillsammans med Sveriges Ingenjörer träffa representanter för Stridsåtgärdsutredningen. Lena Maier Söderberg, chefsjurist på Saco och hennes motsvarighet på Sveriges Ingenjörer Helène Robson är där för att berätta om vad utredningens uppdrag och de förslag den ska lägga fram kan komma att betyda för Sveriges akademiker och för den svenska arbetsmarknadsmodellen.

De uppgifter som kommit fram om vad Stridsåtgärdsutredningen planerar att lägga fram är mycket oroande. Redan i utredningsdirektiven var det tydligt att regeringen var beredda att gå lagstiftningsvägen för att göra inskränkningar i strejkrätten, bara för att lösa den lokala konflikten i Göteborgs containerhamn.

”Om de förslagen blir verklighet ser vi en stor oro för många av Sacoförbundens möjligheter att kunna företräda sina medlemmar och teckna kollektivavtal på arbetsplatserna”, säger Sacos ordförande Göran Arrius

”När vi nu får chansen att träffa Stridsåtgärdsutredningen kommer vi att vara tydliga med att ingrepp i strejkrätten och i rätten att teckna kollektivavtal är något som kan hota hela den svenska arbetsmarknadsmodellen och är något som Saco inte kan acceptera.”

Lena Maier Söderberg och Helène Robson träffar Stridsåtgärdsutredningen i dag den 1 mars klockan 15.00. För kommentarer eller mer information är ni välkomna att höra av er.

Mer om Sacos ståndpunkt i frågan finns här: https://www.saco.se/press/aktuellt-fran-saco/artiklar/stridsatgardsutredningen-riskerar-att-sanka-hela-den-svenska-modellen/

Kontakt:

Carl Fredrik Johansson, pressansvarig, tel 070-7334160