Sådan är svenskarnas drömchef

Svenskarna vill helst ha en chef som är coachande och lyhörd. Däremot är det inte alls viktigt att chefen är ett föredöme, visar en ny undersökning från ManpowerGroups stora arbetslivspanel Work Life.

– Vi vill att vår chef ska lyssna på oss för att vi ska må bra på jobbet. Men allra viktigast är en coachande chef, någon som kan hjälpa oss att utvecklas som individer, säger Monica Längbo, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Över 4 000 svenskar fick svara på frågan ”Hur är din drömchef?” genom att välja de tre egenskaper de tyckte var allra viktigast. Nästan varannan, 46 procent, vill ha en coachande chef medan fyra av tio, 41 procent, efterfrågar lyhördhet. Sedan är det ett rejält glapp till de egenskaper vi uppskattar därnäst, en chef som är drivande eller visionär (24 procent).

Däremot tycker bara sex procent att ”effektiv” är en av de tre viktigaste egenskaperna. Att chefen är ett föredöme uppger endast sju procent är viktigt.

– Att ha en bra chef spelar en avgörande roll för hur nöjd man är med sin arbetsplats. Företag som satsar på att stötta och utveckla sina chefer får nöjdare medarbetare och bättre chanser att både rekrytera och behålla anställda, säger Monica Längbo.

Undersökningen ger bilden av ett land där vi är ganska nöjda med vår arbetsledning. Tre av fyra, 74 procent, uppger att deras chef besitter minst en av de egenskaper de tycker att en drömchef bör ha. De som är mest missnöjda önskar att chefen vore mer rättvis, lyhörd och bättre på att kommunicera.

Fastighetsbranschen är den bransch där flest, 28 procent, anser att de har en drömchef. I hotell- och restaurangbranschen är det däremot bara två procent som uppger att de har en drömchef.

Här finns hela rapporten Drömchefen att ladda ner.

För mer information, kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari och mars och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.