Safe Construction Training blir obligatoriskt för Byggföretagens medlemmar

Från och med den 1 juli 2021 blir Byggföretagens branschgemensamma säkerhetsutbildning Safe Construction Training obligatorisk vid alla byggen där organisationens medlemsföretag driver verksamhet. - Personer som inte har ett godkänt testresultat kommer inte in på byggena efter det, säger Berndt Jonsson, nationell arbetsmiljösamordnare på Byggföretagen.

Under 2019 minskade arbetsolyckorna i byggbranschen både i absoluta tal och relativt antalet sysselsatta. Det visar en färsk rapport från Byggindustrins Centrala Arbetsmiljöråd.

- Det är glädjande att utvecklingen återigen går i rätt riktning, men en fortsatt positiv utveckling kommer att kräva ännu bättre säkerhetskultur och fokusering på att minska risker. Safe Construction Training blir ett viktigt verktyg i vårt mål att skapa en sund och säker byggbransch, säger Berndt Jonsson.

Utbildningen finns på tio olika språk och vänder sig till alla som är verksamma i branschen. För mer information se här: https://buc.se/safe-construction-training/

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Kunskapsbank ska samla byggbranschen mot oseriösa aktörer9.3.2021 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Idag öppnar en ny Kunskapsbank mot fusk och regelbrott i byggbranschen. I Kunskapsbanken får seriösa aktörer verksamma i den svenska bygg- och anläggningssektorn tillgång till konkreta tips, viktiga verktyg, kunskap och inspiration kring området sund konkurrens. "Kunskap och kompetens är en nyckelfråga i arbetet för en schysst byggbransch fri från fusk. Det är viktigt att alla som verkar i branschen har bra insikt i vilka lagar och regler som gäller samtidigt som de vet hur man på bästa sätt kan använda sig av kontrollverktygen som finns för att styra bort oseriösa aktörer," säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.