Spanska Turistbyrån

"Safe Sport och Safe Tourism #SpanienVäntarPåDig".

Dela

Spaniens regering, LaLiga och CEOE kommer att påbörja en kampanj för att marknadsföra Spanien som säkert resmål för sport och turism. LaLigas internationella visibilitet kommer att stödja Spanien i detta arbete.

Den spanska regeringen, spanska ligan La Liga och spanska arbetsgivarorganisationen CEOE kommer tillsammans att lyfta fram Spanien som ett säkert turist- och sportresmål genom kampanjen  "Safe Sport och Safe Tourism” med hashtag  #SpainAwaitsYou, som kommer att synas både nationellt och internationellt.

Syftet med kampanjen är att lyfta turism- och sportindustrin som utgör en mycket viktig del av  den spanska ekonomin och som drabbats mycket hårt de senaste månaderna av Covid-19 pandemin. Kampanjen genomförs i samarbete mellan Industri, Handel och Turismdepartementet (genom Turespaña),  Kultur- och Sportdepartementet (genom CSD), Hälsodepartementet, den spanska arbetsgivarorganisationen CEOE, VD och den spanska ligan La Liga.

Kampanjen "Safe Sport, Safe Tourism" med hashtag #SpainAwaitsYou presenterades idag på  spanska ligans La Liga huvudkontor i närvaro av Isabel Oliver, Statssekreterare för Turism; Irene Lozano, President för CSD; Javier Tebas, President för La Liga; Antonio Garamendi, President för CEOE; Manuel Muñiz, Statssekreterare för Global Spain och Faustino Blanco, Generalsekreterare för Hälsodepartementet.

Kampanjen kommer bland annat att synliggöras globalt genom den spanska ligan La Ligas internationella matchsändningar, reklam och publiceringar i deras sociala nätverk (över 100.000 följare), virtuell internationell tv-reklam, virtuell reklam på fotbollsarenor samt digitala marknadsföringskampanjer med en logotyp som skapats speciellt för detta ändamål.  

”Den 1 juli är Spanien redo att välkomna internationella turister på ett säkert sätt. Vi har grundligt förberett oss för att säkerställa och garantera högsta säkerhetsstandard inom turistindustrin genom ett 20 tal protokoll som gäller för hela landet.  Vi vill att turister skall känna sig trygga och med ett klart och tydligt budskap som även kommer att förstärkas av denna kampanj: Spanien väntar på dig”, hälsar Isabel Oliver, Statssekreterare för Turism.

Javier Tebas, President för den spanska ligan La Liga bekräftar att han känner sig ”oerhört stolt över att professionell fotboll kan fortsätta bidra till att öka Spaniens synlighet utanför våra gränser och hjälpa landets ekonomi. Fotboll och den La Liga spelar en nyckelroll i marknadsföringen av Spanien runt om i världen vilket gör det viktigt att nu vara en del av detta projekt. Från La Liga kommer vi att göra allt som står i vår makt för att Spanien ska kunna gå vidare så snart som möjligt. "

Turistindustrin är avgörande för Spanien. Den utgör 12,3% av landets BNP och sysselsätter 12,7% av det totala antalet personer med spansk socialförsäkring. Ingen annan sektor genererar lika stor sysselsättning, skapar en social sammanhållning, ekonomisk utveckling och en bevarande befolkning.

Turistsektorn påverkar även andra delar av ekonomin som till exempel inom handel och transport. Spanien är en världsledande turistdestination, och enligt World Economic Forum det  mest konkurrenskraftiga landet i världen sedan 2015. Spanien är även rankad till andra plats  när det gäller antalet internationella besökare och turistinkomster.

Läs det fullständiga pressmeddelandet  i den bifogade filen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Spanska Turistbyrån
Spanska Turistbyrån
BOX 7634
103 94 Stockholm

https://www.spain.info/en/

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.     

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.

Följ Spanska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spanska Turistbyrån

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum