Spanska Turistbyrån

"Safe Sport och Safe Tourism #SpanienVäntarPåDig".

Dela

Spaniens regering, LaLiga och CEOE kommer att påbörja en kampanj för att marknadsföra Spanien som säkert resmål för sport och turism. LaLigas internationella visibilitet kommer att stödja Spanien i detta arbete.

Den spanska regeringen, spanska ligan La Liga och spanska arbetsgivarorganisationen CEOE kommer tillsammans att lyfta fram Spanien som ett säkert turist- och sportresmål genom kampanjen  "Safe Sport och Safe Tourism” med hashtag  #SpainAwaitsYou, som kommer att synas både nationellt och internationellt.

Syftet med kampanjen är att lyfta turism- och sportindustrin som utgör en mycket viktig del av  den spanska ekonomin och som drabbats mycket hårt de senaste månaderna av Covid-19 pandemin. Kampanjen genomförs i samarbete mellan Industri, Handel och Turismdepartementet (genom Turespaña),  Kultur- och Sportdepartementet (genom CSD), Hälsodepartementet, den spanska arbetsgivarorganisationen CEOE, VD och den spanska ligan La Liga.

Kampanjen "Safe Sport, Safe Tourism" med hashtag #SpainAwaitsYou presenterades idag på  spanska ligans La Liga huvudkontor i närvaro av Isabel Oliver, Statssekreterare för Turism; Irene Lozano, President för CSD; Javier Tebas, President för La Liga; Antonio Garamendi, President för CEOE; Manuel Muñiz, Statssekreterare för Global Spain och Faustino Blanco, Generalsekreterare för Hälsodepartementet.

Kampanjen kommer bland annat att synliggöras globalt genom den spanska ligan La Ligas internationella matchsändningar, reklam och publiceringar i deras sociala nätverk (över 100.000 följare), virtuell internationell tv-reklam, virtuell reklam på fotbollsarenor samt digitala marknadsföringskampanjer med en logotyp som skapats speciellt för detta ändamål.  

”Den 1 juli är Spanien redo att välkomna internationella turister på ett säkert sätt. Vi har grundligt förberett oss för att säkerställa och garantera högsta säkerhetsstandard inom turistindustrin genom ett 20 tal protokoll som gäller för hela landet.  Vi vill att turister skall känna sig trygga och med ett klart och tydligt budskap som även kommer att förstärkas av denna kampanj: Spanien väntar på dig”, hälsar Isabel Oliver, Statssekreterare för Turism.

Javier Tebas, President för den spanska ligan La Liga bekräftar att han känner sig ”oerhört stolt över att professionell fotboll kan fortsätta bidra till att öka Spaniens synlighet utanför våra gränser och hjälpa landets ekonomi. Fotboll och den La Liga spelar en nyckelroll i marknadsföringen av Spanien runt om i världen vilket gör det viktigt att nu vara en del av detta projekt. Från La Liga kommer vi att göra allt som står i vår makt för att Spanien ska kunna gå vidare så snart som möjligt. "

Turistindustrin är avgörande för Spanien. Den utgör 12,3% av landets BNP och sysselsätter 12,7% av det totala antalet personer med spansk socialförsäkring. Ingen annan sektor genererar lika stor sysselsättning, skapar en social sammanhållning, ekonomisk utveckling och en bevarande befolkning.

Turistsektorn påverkar även andra delar av ekonomin som till exempel inom handel och transport. Spanien är en världsledande turistdestination, och enligt World Economic Forum det  mest konkurrenskraftiga landet i världen sedan 2015. Spanien är även rankad till andra plats  när det gäller antalet internationella besökare och turistinkomster.

Läs det fullständiga pressmeddelandet  i den bifogade filen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Spanska Turistbyrån
Spanska Turistbyrån
BOX 7634
103 94 Stockholm

https://www.spain.info/en/

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.     

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.

Följ Spanska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spanska Turistbyrån

Typiska vegetariska rätter från det spanska köket26.6.2020 11:37:15 CESTPressmeddelande

Att resa och äta gott är en bra kombo. Men om man är vegetarian så kan det ibland vara svårt att hitta rätt uti världen. Men just i Spanien behöver det inte vara något problem. Särskilt om man rustar sig med våra tips! Det spanska köket är baserad på medelhavsdieten och erbjuder en hel del olika rätter som inte innehåller kött. Här får du en liten intro till spanska vegetariska rätter.

Spanien lanserar logotypen “Responsible Tourism”22.6.2020 21:30:45 CESTPressmeddelande

Statsekretariatet för Turism har färdigställt logotypen “Responsible Tourism” för alla affärslokaler som följer guiderna med åtgärder för att minska smittspridningen av COVID-19 inom turismsektorn. Guiderna är de enda godkända av Hälsodepartementet. Loggan är gratis och kan laddas ner i Handel- och Turismdepartementets hemsida, efter att man ifyllt en formulär där affärsverksamheten förpliktar sig att följa guiderna. Loggan är personlig och oöverförbar och måste förnyas varje år. Statssekreteraren för Turism, Isabel Oliver, menar att “inge förtroende och trygghet är av yttersta vikt i nuläget för att åter locka inehmska så väl som utländska resenärer. Denna logga är en del av vår strategi för att återfinna vår plats som säkert resmål på global nivå. Dessutom är det ett erkännande för de näringsidkare som anstränger sig för att skapa en trygg miljö i sina verksamheter inte bara för turister utan också för sina anställda och närboende”. Guiderna med åtgärder för att minska smittspridning

Så kommer Spanien tillbaka3.6.2020 14:04:03 CESTPressmeddelande

Snart kommer Spanien att kunna välkomna dig med öppna armar. Spanien är beredd att ta emot utländska turister i säkra former från och med 1 juli. Detta kommer att möjliggöra räddningen av en del av säsongen samtidigt som man garanterar maximalt hälsosäkerhetsaspekten och man minimerar risken för ett nytt virusutbrott via införsel från utlandet. När vi nu har bestämt ett datum för ett öppnande, fortsätter vi att arbeta mer intensivt än någonsin med våra europeiska samarbetspartner för att forma regler för öppnandet. Vi eftersträvar att finna gemensamma regler för att kunna återställa den fria rörligheten inom Schengen (+ Storbritannien) under tre premisser: säkerhetsgarantier, vårdkapacitet och transparens. Vi satsar på en gradvis öppning som är ickediskriminerande och samordnat mellan områden med samma epidemiologiska situation, dvs inte endast mellan länder utan mellan regioner. Möjligheter att öppna säkra ömsesidga rutter med länder utanför EU som har adekvata epidemiologiska situati

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum