Säg nej till delfinarier – 24 000 svenskar i uppmaning till resebolagen

Idag skickar Djurens Rätt över en uppmaning till de största svenska resebyråerna att sluta stötta delfinarier där djur tvingas uppträda i en onaturlig miljö. En del av resebyråerna har redan tagit ställning, men långt från tillräckligt många. Uppmaningen stöds av nästan 24 000 svenskar som har skrivit under Djurens Rätts upprop.

Foto: Shutterstock/StockAleksey

2016 avslöjades det hur delfiner och späckhuggare for illa på det populära resmålet Loro Parque på Teneriffa. Men i resebolagens marknadsföring låter det annorlunda; ”Det är omöjligt att inte flina när jublande, akrobatiska delfiner och sjölejon visar upp tyngdkraftstrotsande rörelser”.

Senast nu i helgen kom ytterligare ett bevis på att delfinarier är en dålig miljö för delfiner och späckhuggare då en ung delfin dog under en föreställning på ett delfinarium på resmålet Varna i Bulgarien.

I samband med kritiken mot Loro Parque startade Djurens Rätt ett upprop där resebyråerna uppmanades att ta ställning mot delfinarier genom att sluta marknadsföra och sälja biljetter till delfinarier. Många resebyråer har redan sagt nej till elefantridning av etiska skäl - nu är det dags att också säga nej till delfinarier för vad de utsätter djuren för.

I Djurens Rätts kontakt med resebyråerna har reaktionerna varit olika:

FYRA FÖREBILDER

Som har sagt nej till delfinarier

• Albatros Travel
  • Nazar
  • Travelstart/Etraveli
  • Ving

TVÅ VI HOPPAS PÅ
Där det finns en dialog och process

• AirTours
  • Resia

TRE BESVIKELSER
Har exempelvis inte svarat på Djurens Rätts frågor

• Big Travel
  • Solresor
  • TUI/Fritidsresor

Mot bakgrund att begränsade utrymmen och otillräcklig stimulans på delfinarier leder till stress och stereotypa beteenden är det hög tid att resebyråer tar ställning mot delfinarier. Djurens Rätt kommer fortsätta trycka på, bevaka och skapa opinion i frågan.

Foto: Shutterstock/StockAleksey

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätt kritiserar beslut om nedlagd utredning mot Guldfågeln: Brott mot djurskyddslagen måste få konsekvenser21.10.2019 13:43:25 CESTPressmeddelande

Först kom larmrapporter om tusentals kycklingar med brutna vingar. I april 2019 kom ytterligare rapporter om att kycklingar skållats levande på Guldfågelns slakteri på Öland. Nu läggs utredningen om det senare ner, trots att hanteringen enligt åklagaren strider mot djurskyddslagen. Ett upprörande exempel på hur den svenska djurskyddslagen misslyckas anser Djurens Rätt.