Sagolik utdelning för Kristoffersson och PSRX
- Jag kan äntligen berätta för er att det är fin utsikt från toppen av prispallen i Buxtehude, säger Johan efter att ha övervunnit den bana som tidigare gäckat honom.
Johan Kristoffersson gjorde noggranna förberedelser inför tävlingen för att försöka komma underfund med banans hemligheter och därmed ta sin första pallplats på Estering. Uppdraget lyckades. Kristoffersson grejade inte bara pallen och en seger utan tog dessutom full pott för sjätte gången den här säsongen, 30 poäng.
- För mig handlar inte den här sporten och mästerskapet om siffror. Visst, det är trevligt att vinna tio race, men det är sånt jag kan titta tillbaka på när jag blir gammal, sitter med barnbarnen i knät och berättar att farfar var en riktigt snabb förare en gång i tiden.
Barnbarnen kan få höra historien om en krånglig och tuff kvalificering där han säkrade 16 poäng, precis före Andreas Bakkerud.
- Det fanns stunder den här helgen när jag tänkte: ”Det är Buxtehude igen. Jag kommer inte att fixa den där pallplatsen.” En del av kvalheaten var riktigt tuffa med mycket trafik och intressanta spårval i första kurvan.
I semifinalen var det teamkompisen Petter Solberg som var förste utmanare, men Kristoffersson höll undan fram till sex nya poäng med sin Polo R Supercar.
- Det var synd att jag och Petter hamnade i samma semifinal, men vi klarade oss båda två. När vi kom in i första sväng efter att jag hade gjort jokern blev det som att vi körde synkroniserat på sladd - det var riktigt kul!
Finalen blev mycket dramatisk. Från första startspår tappade Johan i den legendariska första kurvan till andraplats bakom Bakkerud. Varvet senare tog han över ledningen på samma ställe och såg ut att gå mot seger. Då rödflaggades racet på grund av Kevin Hansens krasch.
Kristoffersson fick därmed en ny chans från pole position och den här gången blev det ledning från start till mål för den fantastiske värmlänningen. Tionde segern på elva deltävlingar och nitton totalt i karriären, outstanding i rallycross-VM:s historia.
I förarmästerskapet gick Kristoffersson upp på 311 poäng och leder därmed med 83 poäng (!) före Mattias Ekström inför sista deltävlingen i Sydafrika om en månad. Johans poäng bidrog också till att redan inför semifinalen säkra andra raka teammästerskapet för PSRX Volkswagen Sweden, vilket också var det som mästaren ville lyfta fram den här helgen.
- Det som är viktigast här och nu är sagan om teamet PSRX Volkswagen Sweden. Det finns så många som har jobbat hårt i kulisserna för det här och den här helgen är för dem. Att vinna en FIA-titel är en fantastisk prestation, men att göra det igen, på det här sättet, visar att det här är världens bästa gäng, konstaterar Johan.
Med 532 poäng leder det svenska teamet med hela 80 poäng före EKS Audi Sport inför avslutningen.
Mer öppet är det däremot om silverplatsen i förarmästerskapet, där Petter Solberg tappade till fjärde plats.
Det såg annars bra ut för Solberg efter seger i Q1, men resten av helgen blev struligare. Petter tog ändå en andraplats i semifinalen efter Johan och såg ut att ha bra slagläge i finalen från andra startled. Nu blev det ännu en motig final för Solberg som fick bryta med tekniska problem och därmed tappade fem poäng i silverkampen. Solberg har sju poäng att hämta in på Ekström och tre på Bakkerud.
- På det personliga planet är jag glad att jag fortsatte ha samma fina fart som i Texas. Det känns mycket bättre nu och även om jag fick bryta i finalen så vet jag att jag kan vara med och konkurrera i toppen, säger Petter, som valde att glädjas med teamet istället.
- Världsmästare igen! Det är fantastiskt att kunna säga det idag.
Även stallchefen Pernilla Solberg stämde in i solskenskören
- Vi visste allihop att det här skulle bli en ännu tuffare säsong. Måltavlan var ritad på våra ryggar. Det är lättare att jaga än att bli jagad, påpekar Pernilla och fortsätter:
- Nu vill vi ha ett lyckligt slut på den här sagan med en seger i Sydafrika nästa månad och därefter börjar vi sikta på nästa år för att se hur vi ska kunna bli ännu bättre efter ett fantastiskt 2018.
World RX Tyskland
1) Johan Kristoffersson
2) Mattias Ekström
3) Andreas Bakkerud
4) Niklas Grönholm
5) Petter Solberg
6) Kevin Hansen
Förarmästerskapet
1) Kristoffersson 311
2) Ekström 228
3) Bakkerud 224
4) Solberg 221
5) Sébastien Loeb 205
Teammästerskapet
1) PSRX Volkswagen Sweden 532
2) EKS Audi Sport 452
3) Team Peugeot Total 382
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seSandra EvansPR Manager PSRX Volkswagen Sweden
Tel:+44 7887 693993 +44 76 110 7 110Sandra@pettersolberg.noBilder
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum