SAIAB utser Torbjörn Blücher till ny VD

Swedish Airport Infrastructure AB har anställt Torbjörn Blücher som VD

Torbjörn Blücher är för närvarande Affärschef på Specialfastigheter Sverige AB och har en lång erfarenhet inom fastighetsbranschen.

Torbjörns breda erfarenhet från fastighetsområdet i komplexa miljöer passar väl in i detta uppdrag med kunder och intressenter som kommer från olika bakgrund och med olika intressen.

-Att äga och förvalta fastigheter på flygplatser är speciellt och ett starkt fokus på våra kunder och samarbete med Swedavia är framgångsfaktorer. Torbjörn uppfyller dessa krav och styrelsen ser fram emot att Torbjörn fortsätter detta arbete och gör honom mycket lämpad för uppdraget, säger SAIABs ordförande Ramsay Brufer, Chef för ägarstyrning på Alecta.

Bolaget skall nu ändra inriktning och börja bygga en egen organisation med anställd personal och Torbjörn kommer under 2020 att påbörja det arbetet.

Nuvarande vd för SAIAB är Jan Törner som varit inhyrd som konsult. Han har byggt upp bolaget sedan start och övergår till egen verksamhet när Torbjörn är på plats, vilket beräknas ske senast under mars månad 2020.

-Jag vill rikta ett speciellt tack till Jan Törners värdeskapande insats under dessa år, säger Ramsay Brufer.

SAIAB bildades 1 juli 2015 och ägs av Swedavia och Alecta. Portföljen omfattar ca 275 000 kvm lokaler; hangarer, logistik och kontor på Stockholm Arlanda Airport, Malmö Airport och Göteborg Landvetter Airport.  Det underliggande fastighetsvärdet är ca 6,5 mdkr. Genom bolaget säkerställs ett långsiktigt engagemang i fastigheterna samtidigt som förutsättningarna för flygplatsernas utveckling stärks.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 900 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,5 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.