Saint-Gobain Ecophon accelererar innovationen i partnerskap med företagsacceleratorn BEYOND

BEYOND är en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö och coachas i att arbeta efter lean startup-metoder för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Sain-Gobain Ecophon är nya medlemmar i acceleratorn tillsammans med Inwido AB.

BEYOND är ett samarbete mellan RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

”Jag är väldigt glad och stolt över att Saint-Gobain Ecophon går med i BEYOND på Ideon Science Park i Lund som en del av vårt initiativ Sound Pilots, där vi arbetar med innovation ur ett bredare perspektiv ”, säger Francois Michel, VD Ecophon Group. ”Ursprunget till banbrytande innovationer kommer aldrig enbart från teknik och med BEYOND kommer vi att ha möjlighet att påskynda vår innovationshastighet och arbeta med människor med stor entreprenörsanda och utbredda nätverk. Tillsammans kommer vi att skapa en spännande miljö för agil utveckling, entreprenörskap och nya affärsmöjligheter, där vi har som mål att göra skillnad och ökar människors välbefinnande”, avslutar Francois.

”Jag ser verkligen fram mot att få samarbeta med Sain-Gobain Ecophon i BEYOND”, säger Erik Ronne, Vice President Innovation på RISE. ”Att kombinera metodiken inom lean startup i en agil miljö som Ideon Open med kraften i ett stort tekniskt institut som RISE kommer bli en framgångssaga. Tillsammans kan vi kapa ledtider i innovationsprocessen och skapa mer radikal innovation.”

Företagen kan placera ett eller flera utvecklingsprojekt i BEYOND i upp till tolv månader. Teamen sitter tillsammans på Ideon Science Park i Lund och där får de coaching från RISE och Ideon Open. De kommer också få skräddarsydda insatser för varje team och kan delta i gemensamma aktiviteter och workshops, som IPR-Strategy Flyover, Challenge Dojo, Customer Hearing och Tech Wiz Day samt vertyg såsom Innovation Due Dilligece och Translucent Innovation.

”Vi står för det öppna, entreprenöriella tänket”, säger Mats Dunmar, chef för Ideon Open. ”Storbolag har, till skillnad från mikrobolag, en tendens att i första hand tänka internt. Vi på Ideon Open fungerar då som en mellanhand för företagen genom att få dem att leta lösningar och samarbetspartners externt.”

Om Ecophon och Saint-Gobain koncernen

Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen och tillverkar och marknadsför akustiksystem. Ecophon har verksamhet i 14 länder och representanter i ytterligare 30 länder världen över, totalt 750 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg.

Ecophon ingår i Saint-Gobain, ett av världens 100 ledande industriföretag. Saint-Gobain är världsledande inom byggindustrin och har stark fokus på hållbarhet och innovation.

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.

Suntribe lanserar en ekologisk, mineralbaserad solkräm som är säker för människors hälsa och miljön13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Ideonföretaget Suntribe AB släpper nu en icke-vitgörande mineralbaserad solkräm som är skonsam mot både miljön och människor. Som alla andra Suntribes produkter använder den nya solkrämen mineralfiltret zinkoxid som ett naturligt alternativ till kemiska UV-filter. Alla andra ingredienser är naturliga och av ekologiskt ursprung. Den nya solkrämen är lättflytande och kan användas på hela kroppen, och utgör en del av Suntribes produktuppsättning av den nya generationens miljö- och människovänliga solkrämer.

Suntribe AB bringt riff freundliche Bio-Sonnencreme mit Zink ohne Weißeleffekt auf den Markt13.3.2018 06:00Pressmeddelande

Die schwedische Firma Suntribe AB launcht eine nicht weißelnde mineralische Sonnencreme, die sicher für Mensch und Natur ist. Wie alle anderen Suntribe Sonnencremes basiert die neue Körper- und Gesichtssonnencreme auf dem mineralischen UV-Filter Zinkoxid, der eine natürliche Alternative zu chemischen UV-Filtern darstellt. Alle anderen Inhaltsstoffe sind natürlich und aus biologischer Herkunft.

Suntribe AB launches an ecological, mineral-based sunscreen that is safe for human health and the environment13.3.2018 06:00Pressmeddelande

The Swedish company Suntribe AB is launching a non-whitening mineral sunscreen that is gentle for the environment and human skin. Like all other Suntribe sunscreens, the new body sunscreen features the mineral UV-filter Zinc Oxide as a natural alternative to chemical UV-filters. All other ingredients are from natural and organic origin. The new Suntribe Body sunscreen forms part of the company’s portfolio of a new generation of safe sunscreens.