Saint-Gobain Ecophon accelererar innovationen i partnerskap med företagsacceleratorn BEYOND

BEYOND är en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö och coachas i att arbeta efter lean startup-metoder för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Sain-Gobain Ecophon är nya medlemmar i acceleratorn tillsammans med Inwido AB.

BEYOND är ett samarbete mellan RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

”Jag är väldigt glad och stolt över att Saint-Gobain Ecophon går med i BEYOND på Ideon Science Park i Lund som en del av vårt initiativ Sound Pilots, där vi arbetar med innovation ur ett bredare perspektiv ”, säger Francois Michel, VD Ecophon Group. ”Ursprunget till banbrytande innovationer kommer aldrig enbart från teknik och med BEYOND kommer vi att ha möjlighet att påskynda vår innovationshastighet och arbeta med människor med stor entreprenörsanda och utbredda nätverk. Tillsammans kommer vi att skapa en spännande miljö för agil utveckling, entreprenörskap och nya affärsmöjligheter, där vi har som mål att göra skillnad och ökar människors välbefinnande”, avslutar Francois.

”Jag ser verkligen fram mot att få samarbeta med Sain-Gobain Ecophon i BEYOND”, säger Erik Ronne, Vice President Innovation på RISE. ”Att kombinera metodiken inom lean startup i en agil miljö som Ideon Open med kraften i ett stort tekniskt institut som RISE kommer bli en framgångssaga. Tillsammans kan vi kapa ledtider i innovationsprocessen och skapa mer radikal innovation.”

Företagen kan placera ett eller flera utvecklingsprojekt i BEYOND i upp till tolv månader. Teamen sitter tillsammans på Ideon Science Park i Lund och där får de coaching från RISE och Ideon Open. De kommer också få skräddarsydda insatser för varje team och kan delta i gemensamma aktiviteter och workshops, som IPR-Strategy Flyover, Challenge Dojo, Customer Hearing och Tech Wiz Day samt vertyg såsom Innovation Due Dilligece och Translucent Innovation.

”Vi står för det öppna, entreprenöriella tänket”, säger Mats Dunmar, chef för Ideon Open. ”Storbolag har, till skillnad från mikrobolag, en tendens att i första hand tänka internt. Vi på Ideon Open fungerar då som en mellanhand för företagen genom att få dem att leta lösningar och samarbetspartners externt.”

Om Ecophon och Saint-Gobain koncernen

Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen och tillverkar och marknadsför akustiksystem. Ecophon har verksamhet i 14 länder och representanter i ytterligare 30 länder världen över, totalt 750 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg.

Ecophon ingår i Saint-Gobain, ett av världens 100 ledande industriföretag. Saint-Gobain är världsledande inom byggindustrin och har stark fokus på hållbarhet och innovation.

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.