Saint-Gobain Ecophon accelererar innovationen i partnerskap med företagsacceleratorn BEYOND

BEYOND är en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö och coachas i att arbeta efter lean startup-metoder för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Sain-Gobain Ecophon är nya medlemmar i acceleratorn tillsammans med Inwido AB.

@Ecophon, photographer: Teddy Strandqvist/Studio-e.se

BEYOND är ett samarbete mellan RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

”Jag är väldigt glad och stolt över att Saint-Gobain Ecophon går med i BEYOND på Ideon Science Park i Lund som en del av vårt initiativ Sound Pilots, där vi arbetar med innovation ur ett bredare perspektiv ”, säger Francois Michel, VD Ecophon Group. ”Ursprunget till banbrytande innovationer kommer aldrig enbart från teknik och med BEYOND kommer vi att ha möjlighet att påskynda vår innovationshastighet och arbeta med människor med stor entreprenörsanda och utbredda nätverk. Tillsammans kommer vi att skapa en spännande miljö för agil utveckling, entreprenörskap och nya affärsmöjligheter, där vi har som mål att göra skillnad och ökar människors välbefinnande”, avslutar Francois.

”Jag ser verkligen fram mot att få samarbeta med Sain-Gobain Ecophon i BEYOND”, säger Erik Ronne, Vice President Innovation på RISE. ”Att kombinera metodiken inom lean startup i en agil miljö som Ideon Open med kraften i ett stort tekniskt institut som RISE kommer bli en framgångssaga. Tillsammans kan vi kapa ledtider i innovationsprocessen och skapa mer radikal innovation.”

Företagen kan placera ett eller flera utvecklingsprojekt i BEYOND i upp till tolv månader. Teamen sitter tillsammans på Ideon Science Park i Lund och där får de coaching från RISE och Ideon Open. De kommer också få skräddarsydda insatser för varje team och kan delta i gemensamma aktiviteter och workshops, som IPR-Strategy Flyover, Challenge Dojo, Customer Hearing och Tech Wiz Day samt vertyg såsom Innovation Due Dilligece och Translucent Innovation.

”Vi står för det öppna, entreprenöriella tänket”, säger Mats Dunmar, chef för Ideon Open. ”Storbolag har, till skillnad från mikrobolag, en tendens att i första hand tänka internt. Vi på Ideon Open fungerar då som en mellanhand för företagen genom att få dem att leta lösningar och samarbetspartners externt.”

Om Ecophon och Saint-Gobain koncernen

Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen och tillverkar och marknadsför akustiksystem. Ecophon har verksamhet i 14 länder och representanter i ytterligare 30 länder världen över, totalt 750 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg.

Ecophon ingår i Saint-Gobain, ett av världens 100 ledande industriföretag. Saint-Gobain är världsledande inom byggindustrin och har stark fokus på hållbarhet och innovation.

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

@Ecophon, photographer: Teddy Strandqvist/Studio-e.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

After skyrocketing demand, snack brand Renjer gets private investor on board27.7.2018 15:40Pressmeddelande

The food start-up Renjer Snacks just signed a contract with a private investor from Germany. The company received all the necessary funds to scale up the production of their wild jerky snacks from reindeer, elk and deer in return for 5% of their company shares. With these funds they can cope with the demand occurring from two new partnerships signed with distributors in Finland and Norway, the CFO Tim Schulz says.

Efter en snabbt stigande efterfrågan får tilltuggsmärket Renjer privat investerare ombord27.7.2018 15:40Pressmeddelande

Det nyligen uppstartade tilltuggsföretaget Renjer Snacks tecknade nyligen ett avtal med en privat investerare från Tyskland. Företaget fick alla nödvändiga medel för att öka produktionen av sitt mellanmål baserat på torkat kött från ren, älg och hjort och den privata investeraren erhöll 5% av bolagets aktier. Med dessa medel kan Renjer hantera efterfrågan från två nya partnerskap som tecknats med distributörer i Finland och Norge, säger finanschef Tim Schulz.