Saint-Gobain Ecophon accelererar innovationen i partnerskap med företagsacceleratorn BEYOND

BEYOND är en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö och coachas i att arbeta efter lean startup-metoder för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Sain-Gobain Ecophon är nya medlemmar i acceleratorn tillsammans med Inwido AB.

@Ecophon, photographer: Teddy Strandqvist/Studio-e.se

BEYOND är ett samarbete mellan RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

”Jag är väldigt glad och stolt över att Saint-Gobain Ecophon går med i BEYOND på Ideon Science Park i Lund som en del av vårt initiativ Sound Pilots, där vi arbetar med innovation ur ett bredare perspektiv ”, säger Francois Michel, VD Ecophon Group. ”Ursprunget till banbrytande innovationer kommer aldrig enbart från teknik och med BEYOND kommer vi att ha möjlighet att påskynda vår innovationshastighet och arbeta med människor med stor entreprenörsanda och utbredda nätverk. Tillsammans kommer vi att skapa en spännande miljö för agil utveckling, entreprenörskap och nya affärsmöjligheter, där vi har som mål att göra skillnad och ökar människors välbefinnande”, avslutar Francois.

”Jag ser verkligen fram mot att få samarbeta med Sain-Gobain Ecophon i BEYOND”, säger Erik Ronne, Vice President Innovation på RISE. ”Att kombinera metodiken inom lean startup i en agil miljö som Ideon Open med kraften i ett stort tekniskt institut som RISE kommer bli en framgångssaga. Tillsammans kan vi kapa ledtider i innovationsprocessen och skapa mer radikal innovation.”

Företagen kan placera ett eller flera utvecklingsprojekt i BEYOND i upp till tolv månader. Teamen sitter tillsammans på Ideon Science Park i Lund och där får de coaching från RISE och Ideon Open. De kommer också få skräddarsydda insatser för varje team och kan delta i gemensamma aktiviteter och workshops, som IPR-Strategy Flyover, Challenge Dojo, Customer Hearing och Tech Wiz Day samt vertyg såsom Innovation Due Dilligece och Translucent Innovation.

”Vi står för det öppna, entreprenöriella tänket”, säger Mats Dunmar, chef för Ideon Open. ”Storbolag har, till skillnad från mikrobolag, en tendens att i första hand tänka internt. Vi på Ideon Open fungerar då som en mellanhand för företagen genom att få dem att leta lösningar och samarbetspartners externt.”

Om Ecophon och Saint-Gobain koncernen

Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen och tillverkar och marknadsför akustiksystem. Ecophon har verksamhet i 14 länder och representanter i ytterligare 30 länder världen över, totalt 750 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg.

Ecophon ingår i Saint-Gobain, ett av världens 100 ledande industriföretag. Saint-Gobain är världsledande inom byggindustrin och har stark fokus på hållbarhet och innovation.

För ytterligare frågor, kontakta:

På Ideon OpenMats Dunmar, Manager Ideon Open
E-post: mats.dunmar@ideonopen.com

På RISE

Erik Ronne, RISE, Vice President Innovation at RISE Research Institutes of Sweden
E-post: erik.ronne@ri.se

På Ideon Science ParkMia Rolf, VD
E-post: mia.rolf@ideon.se

@Ecophon, photographer: Teddy Strandqvist/Studio-e.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.