Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.

”Trots inbromsningar i flyg och event så visar säkerhetsföretagen optimism. Hela 73 procent av företagen bedömer att efterfrågan kommer att öka på sex månaders sikt”, säger Li Jansson, branschchef.

Att det finns ett ökat behov av säkerhetsföretags tjänster i samhället beror på att kriminaliteten har ökat. Exempelvis har personrånen bland unga män ökat kraftigt i Nationella trygghetsundersökningen, NTU. Samma undersökning visar också att var tredje kvinna mycket eller ganska ofta väljer en annan väg eller färdsätt på grund av oron att utsättas för brott.

Andelen kvinnor som valt en annan väg eller färdsätt har ökat från 30 till 41 procent mellan 2017 till 2020 i Uppsala-Knivsta. Samma tidpunkt sjönk andelen av kvinnorna i Rinkeby som valt annan väg eller färdsätt från 38 till 31 procent. Andelen kvinnor som avstått aktivitet ökade i Uppsala från 14 till 21 procent. Samtidigt sjönk andelen kvinnor som avstått aktivitet i Rinkeby från 27 till 20 procent.

”Vi är särskilt oroade för de regionala siffrorna, som snabbt försämras för kvinnor i historiskt trygga områden. Det visar att vi inte bara ska fokusera på socialt utsatta områden, utan att kvinnors trygghet måste säkras i hela Sverige”, säger Li Jansson.

Det är polisens ansvar att bekämpa brott. Samtidigt kan säkerhetsföretag och dess medarbetare vara viktiga komplement för att stärka tryggheten i såväl hem, köpcentrum, kollektivtrafik och på allmänna platser. Ur den erfarenheten finns några policyförslag i konjunkturrapporten som ytterligare stärker tryggheten i hela landet, framför allt för kvinnor.

”Inför en statlig trygghetsmiljard för lokala trygghetsinvesteringar för att minska trygghetsklyftorna i landet. Säkerställ att lokalt anlitade ordningsvakter upphandlas med fokus på kvalitet och inte lägsta pris, i upphandling av säkerhet. Dessutom måste samverkan stärkas mellan polis och säkerhetsföretag i hela landet”, avslutar Li Jansson.

Ladda ner Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november som bifogat dokument.

För eventuella frågor kontakta Li Jansson, branschchef, Säkerhetsföretagen li.jansson@transportforetagen.se

Säkerhetsföretagen är ett av nio förbund inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen organiserar 150 företag med ca 17 300 anställda. Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.

Ett nytt Miljöarbetareavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet5.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Fredagen den 4 december tecknade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) ett nytt Miljöarbetareavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, ett kollektivavtal för medlemsföretag och deras anställda i renhållningsbranschen. Avtalet omfattar cirka 5 300 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.