Säkerhetskontroll av gravstenar på våra kyrkogårdar vecka 38

Vecka 38 genomförs en säkerhetskontroll av gravstenar på Skerike, Badelunda, Lundby, Björksta, Björlingska och Wallinska kyrkogårdarna. Kyrkogårdar är allmänna platser som ska vara trygga att vistas på.

Bild från Östra kyrkogården. Foto: Kjell-Åke Jansson

Därför måste vi enligt lag regelbundet kontrollera att gravstenarna uppfyller säkerhetskraven. Några av kraven hittar du nedan:

• Gravstenen får inte luta för mycket
  • Gravstenen ska tåla ett tryck av 35 kg

En gravrätt är en privat egendom. Om en gravsten inte uppfyller säkerhetskraven, märks den upp och vi kontaktar gravrättsinnehavaren via brev. Om någon gravsten bedöms vara en stor säkerhetsrisk kommer den att läggas ned på marken för att undvika olycksfall.

Mer information om provning av gravsäkerhet hittar du på https://skkf.se/wp-content/uploads/2020/02/2019_instruktion_for_provning_av_gravvardssakerhet_del_1_och_del_2.pdf

Säkerhetskraven utfärdas av Centrala Gravvårdskommittén: https://skkf.se/cgk

För mer information: Kontakta Eva Carlin, kyrkogårdschef, Svenska kyrkan Västerås,
021-107618 eller eva.carlin@svenskakyrkan.se

Bild från Östra kyrkogården. Foto: Kjell-Åke Jansson

Event, grillat, goodiebag & Myra för alla åttor!9.8.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Börjar du åttan? Då är du inbjuden till Event & Grillat! Det är årets stora konfirmationsevent som går av stapeln. En exklusiv spelning med Myra Granberg streamas från Västerås domkyrka till de olika samlingsställena runtom i Västerås. Du får en goodiebag och möjlighet att träffa konfirmandledare och nytt folk och få svar på alla dina frågor om konfirmation. Inbjudan och mer information skickas direkt hem till din brevlåda.