Sakkunskap viktigt vid ökad konkurrens

Kommunikatörer spås i Sacos senaste rapport om framtidsutsikter för akademiker vara på väg mot tuffare tider. Men trots ökat konkurrens om jobben finns det ljuspunkter menar Akavias expert Ida Inga.

"Att som kommunikatör ha sakkunskap inom ett område kan göra stor skillnad när det gäller anställningsbarhet", säger Ida Inga, professionsanalytiker.

Saco:s rapport om framtidsutsikter för akademiker fram till 2025 pekar på en bra arbetsmarknad för många utbildningar. Bland undantagen finns kommunikatörer som spås möta en tuffare arbetsmarknad.

Är utbildningen till kommunikatör därmed dömd att bli ett bottennapp? Nej, menar Ida Inga, professionsanalytiker med kommunikatörer som fokusgrupp, på Akavia.

- Kommunikatör rymmer många olika inriktningar som berörs olika av konjunktur och strukturella förändringar. Att som kommunikatör ha sakkunskap inom ett område kan även det göra stor skillnad när det gäller anställningsbarhet.

Enligt Ida Inga talar också samhällsutvecklingen i stort för en fortsatt efterfrågan på kommunikatörer. Senaste exemplet är pandemin där kommunikationen varit central i till exempel myndigheterna arbete. Hantering av desinformation eller så kallade fake news har gjort kommunikatörernas roll än viktigare.

Till den som i dag utbildar sig till kommunikatör har Ida Inga följande råd:

- Var aktiv under studieperioden med att bygga nätverk. Satsa på relevanta extrajobb, ha praktik och engagera dig ideellt. Även om arbetsmarknaden kan vara tuff så lönar sig en akademisk utbildning över tid.