Säkra och trygga resor i kollektivtrafiken

Folkhälsomyndigheten har i dag den 11 juni förtydligat och uppdaterat allmänna råd för personligt ansvar för resor med kollektivtrafik. Detta är efterlängtat. Efter regeringens besked om slopade reserestriktioner inom Sverige från den 13 juni har många frågat sig vad det innebär för resor i kollektivtrafiken.

I de nya rekommendationerna gör Folkhälsomyndigheten en tydlig avgränsning mellan bokade och obokade resor i kollektivtrafiken: Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor. Den som behöver resa kollektivt bör välja alternativ där det går att boka en sittplats. Resor med färdmedel där det inte går att boka plats, exempelvis spårvagnar, tunnelbanor och stadsbussar, bör undvikas skriver myndigheten idag på sin webbplats.

”För alla som reser med bokad biljett med buss, såsom i expressbuss eller turistbuss, innebär det att utbudet av turer och resor ökar, då företagen nu kan ta upp trafik som inte körts mot bakgrund av myndigheternas tidigare generella reseavrådan. Företagen inför nu rutiner för att skapa säkra och trygga resor. För alla bussresenärer i den ordinarie kollektivtrafiken är det viktigt att följa de riktlinjer som ges av våra regionala myndigheter och länstrafikbolag, framförallt om att endast friska och symptomfria personer ska resa”, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Det är fortfarande viktigt med ett fortsatt statligt stöd till kollektivtrafiken i spåren av coronakrisen.

”Kollektivtrafiken är ett sammanhängande nät och resenärer behöver kunna hålla ihop hela sin resa. För företag som bedriver kommersiell busstrafik, såsom expressbussar, är det viktigt att företagen nu kan ta del av det aviserade omställningsstödet. Men det behöver förlängas – krisen har inte upphört än. För bussföretag som kör på uppdrag åt landets regioner och kommuner är det viktigt att staten fortsätter stödja dessa så att de förmår upprätthålla en robust kollektivtrafik utan trängsel även framöver. Stödet behöver även komma bussföretagen tillgodo. Det är en förutsättning för att många människor ska kunna ta sig till arbete och utbildning inom exempelvis vården”, avslutar Anna Grönlund.

På måndag deltar företrädare för bussbranschen i ett webbinarium ”Vågar vi resa tillsammans igen?”. Webbinariet är öppet och kan också ses i efterhand. På webbinariet kommer företag presentera goda exempel på hur man arbetar för att skapa säkra och trygga kollektiva resor. Läs mer på https://news.cision.com/se/transportforetagen/r/pressinbjudan--vagar-vi-resa-tillsammans-igen-,c3132505

För frågor kontakta Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag 070-6127174 anna.gronlund@transportforetagen.se eller Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Sveriges Bussföretag är ett arbetsgivar- och branschförbund inom Transporföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet har drygt 300 medlemsföretag. Medlemmarna är busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. Sveriges Bussföretag startade 1 januari 2014, när Bussarbetsgivarna och Svenska Bussbranschens Riksförbund slog ihop sina verksamhetsområden. Läs mer på sverigesbussforetag.se.

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.