Säkrare kommunikation vid samhällsstörningar

Nu kan Hogia erbjuda kollektivföretagen en fast anslutning till Sveriges nationella radiokommunikationssystem, Rakel, vilket ger en mer robust talkommunikation. Med den fasta anslutningen kan vi erbjuda fler kommunikationsvägar för tal än bara via luften. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har godkänt den nya produkten Hogia Rakel Gateway och den är klar för användning i Rakel.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har godkänt den nya produkten Hogia Rakel Gateway, som är klar att användas i det nationella radiokommunikationsnätet.

Kollektivtrafiken är en del av samhällets krisberedskap när det gäller utrymning och evakuering. När det uppstår en olycka eller en kris så är väl fungerande kommunikation viktigt för att samverkan mellan aktörer som ska hantera händelsen sker på ett enkelt och bra sätt.

-En normal dag har en trafikledare 100-200 samtal. Vid en större incident med många användare på en begränsad geografisk yta blir det fler som delar på kapaciteten på en basstation. Den nya lösningen belastar inte kapaciteten lokalt och ger tack vare det en större tillgänglighet. Genom att använda den fasta anslutningen kan vi erbjuda en mycket bättre tjänst till kollektivtrafikföretag, säger Bengt Carlsson affärsutvecklare på Hogia Communications.

- Idag använder 6 av 21 kollektivtrafikföretag Rakel. Genom att använda Rakel i den dagliga kommunikationen mellan trafikledning och bussar etableras rutiner för hur man kommunicerar via Rakel. Det som fungerar i vardagen fungerar vid kris. Vi tycker självklart det vore bra om samtliga kollektivtrafikföretag använde Rakel. Det skulle höja krisberedskapen och säkerheten i vårt samhälle, säger Berith Elgbro kundansvarig på MSB.

Hogia Communications är ett bolag inom Hogia Transport Systems. Ett affärsområde inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika. Läs mer på hogia.com

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.