Säkrare kommunikation vid samhällsstörningar

Nu kan Hogia erbjuda kollektivföretagen en fast anslutning till Sveriges nationella radiokommunikationssystem, Rakel, vilket ger en mer robust talkommunikation. Med den fasta anslutningen kan vi erbjuda fler kommunikationsvägar för tal än bara via luften. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har godkänt den nya produkten Hogia Rakel Gateway och den är klar för användning i Rakel.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har godkänt den nya produkten Hogia Rakel Gateway, som är klar att användas i det nationella radiokommunikationsnätet.

Kollektivtrafiken är en del av samhällets krisberedskap när det gäller utrymning och evakuering. När det uppstår en olycka eller en kris så är väl fungerande kommunikation viktigt för att samverkan mellan aktörer som ska hantera händelsen sker på ett enkelt och bra sätt.

-En normal dag har en trafikledare 100-200 samtal. Vid en större incident med många användare på en begränsad geografisk yta blir det fler som delar på kapaciteten på en basstation. Den nya lösningen belastar inte kapaciteten lokalt och ger tack vare det en större tillgänglighet. Genom att använda den fasta anslutningen kan vi erbjuda en mycket bättre tjänst till kollektivtrafikföretag, säger Bengt Carlsson affärsutvecklare på Hogia Communications.

- Idag använder 6 av 21 kollektivtrafikföretag Rakel. Genom att använda Rakel i den dagliga kommunikationen mellan trafikledning och bussar etableras rutiner för hur man kommunicerar via Rakel. Det som fungerar i vardagen fungerar vid kris. Vi tycker självklart det vore bra om samtliga kollektivtrafikföretag använde Rakel. Det skulle höja krisberedskapen och säkerheten i vårt samhälle, säger Berith Elgbro kundansvarig på MSB.

Hogia Communications är ett bolag inom Hogia Transport Systems. Ett affärsområde inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika. Läs mer på hogia.com

Digitalisering av Portsmouth International Port5.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port er den nest største havnen for kryssing av den engelske kanal. Herfra går det flere fergeruter enn fra noen annen britisk fergehavn til populære reisemål i Frankrike, Spania og Kanaløyene. Hvert år står to fergeselskaper for transport av 250 000 fraktenheter gjennom terminalen. Portsmouth International Port har tildelt Hogia kontrakt for leveranse av et terminalstyringssystem som skal digitalisere styringen av varetransport gjennom terminalen og dermed øke terminalens effektivitet.

Digitalisering av Portsmouth International Port22.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Portsmouth International Port är Storbritanniens näst största kanalhamn. Hamnen erbjuder fler färjerutter än någon annan brittisk hamn, med populära destinationer i Frankrike, Spanien och Kanalöarna. Två rederier transporterar 250 000 fraktenheter genom terminalen varje år. Portsmouth International Port tilldelade Hogia kontraktet att leverera ett terminaloperativsystem för att digitalisera hanteringen av godstransporter genom terminalen och därigenom öka terminalens effektivitet.

Digitalisering av avfallshanteringen27.6.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin