Säkrare kommunikation vid samhällsstörningar

Nu kan Hogia erbjuda kollektivföretagen en fast anslutning till Sveriges nationella radiokommunikationssystem, Rakel, vilket ger en mer robust talkommunikation. Med den fasta anslutningen kan vi erbjuda fler kommunikationsvägar för tal än bara via luften. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har godkänt den nya produkten Hogia Rakel Gateway och den är klar för användning i Rakel.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har godkänt den nya produkten Hogia Rakel Gateway, som är klar att användas i det nationella radiokommunikationsnätet.

Kollektivtrafiken är en del av samhällets krisberedskap när det gäller utrymning och evakuering. När det uppstår en olycka eller en kris så är väl fungerande kommunikation viktigt för att samverkan mellan aktörer som ska hantera händelsen sker på ett enkelt och bra sätt.

-En normal dag har en trafikledare 100-200 samtal. Vid en större incident med många användare på en begränsad geografisk yta blir det fler som delar på kapaciteten på en basstation. Den nya lösningen belastar inte kapaciteten lokalt och ger tack vare det en större tillgänglighet. Genom att använda den fasta anslutningen kan vi erbjuda en mycket bättre tjänst till kollektivtrafikföretag, säger Bengt Carlsson affärsutvecklare på Hogia Communications.

- Idag använder 6 av 21 kollektivtrafikföretag Rakel. Genom att använda Rakel i den dagliga kommunikationen mellan trafikledning och bussar etableras rutiner för hur man kommunicerar via Rakel. Det som fungerar i vardagen fungerar vid kris. Vi tycker självklart det vore bra om samtliga kollektivtrafikföretag använde Rakel. Det skulle höja krisberedskapen och säkerheten i vårt samhälle, säger Berith Elgbro kundansvarig på MSB.

Hogia Communications är ett bolag inom Hogia Transport Systems. Ett affärsområde inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika. Läs mer på hogia.com

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.