Säkrare kommunikation vid samhällsstörningar
Kollektivtrafiken är en del av samhällets krisberedskap när det gäller utrymning och evakuering. När det uppstår en olycka eller en kris så är väl fungerande kommunikation viktigt för att samverkan mellan aktörer som ska hantera händelsen sker på ett enkelt och bra sätt.
-En normal dag har en trafikledare 100-200 samtal. Vid en större incident med många användare på en begränsad geografisk yta blir det fler som delar på kapaciteten på en basstation. Den nya lösningen belastar inte kapaciteten lokalt och ger tack vare det en större tillgänglighet. Genom att använda den fasta anslutningen kan vi erbjuda en mycket bättre tjänst till kollektivtrafikföretag, säger Bengt Carlsson affärsutvecklare på Hogia Communications.
- Idag använder 6 av 21 kollektivtrafikföretag Rakel. Genom att använda Rakel i den dagliga kommunikationen mellan trafikledning och bussar etableras rutiner för hur man kommunicerar via Rakel. Det som fungerar i vardagen fungerar vid kris. Vi tycker självklart det vore bra om samtliga kollektivtrafikföretag använde Rakel. Det skulle höja krisberedskapen och säkerheten i vårt samhälle, säger Berith Elgbro kundansvarig på MSB.
Nyckelord
Kontakter
Emma SoovikKommunikationsanvarig
Hogia Transport Systems
Bilder
Länkar
Om
Hogia Communications är ett bolag inom Hogia Transport Systems. Ett affärsområde inom Hogia-gruppen som fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Australien, Afrika och Nord– och Sydamerika. Läs mer på hogia.com
Följ Hogia AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hogia AB
Hogia får utmärkelsen Karriärföretag för fjärde gången15.11.2022 08:10:42 CET | Pressmeddelande
Hogia är ”Karriärföretag 2023” och därmed kvar i toppen bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Juryn uppmärksammar att Hogia ”lockar till sig Sveriges talanger”, samt lyfter fram bland annat fokus på hälsa och utvecklingsmöjligheter som områden där Hogia står starka.
Hogia levererar trafikinformation till Stockholms stadsbussar22.9.2022 10:01:16 CEST | Pressmeddelande
Hogia ska leverera ett informationssystem till Keolis, en av de största bussoperatörerna i Stockholms stad. Systemet kommer att förse trafikledning, planerare och resenärer med trafikinformation i realtid. Avtalet innefattar 350 bussar som i sin tur transporterar en halv miljon resenärer per dag. Systemet ska hjälpa bussförare att undvika störningar och resenärerna kommer att få möjlighet att planera sina resor på ett bättre sätt.
Endast fyra e-signeringstjänster rekommenderas efter granskning13.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en granskning väljer föreningen XBRL Sweden att endast rekommendera fyra av 24 elektroniska signeringstjänster när dokument ska skrivas under med avancerad elektronisk underskrift. För att bli rekommenderad av föreningen ska underskriften kunna verifieras direkt med stöd av standardiserad programvara.
Hur kan kommunikation mellan elever och lärare förenklas?25.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Två Chalmersstudenter har utvecklat en ny lärplattform för studier i matematik, teknik och fysik på högskolenivå. Lärare och studenter får en gemensam utbildningsmiljö och tillgång till samma information. Studenter får därmed lika förutsättningar i sitt lärande, oavsett geografisk placering och individuell kunskapsnivå. De belönas nu med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.
Uddevalla Hamn köper terminalsystem från Hogia1.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Uddevalla Hamn har kunder inom både den svenska och internationella pappersindustrin. Varje år flödar 300 000 ton papper och pappersmassa genom hamnen. För att effektivisera och förenkla lagerhanteringen har Uddevalla Hamn nu köpt ett terminalsystem från Hogia med en lagermodul som är anpassad för pappersindustrin.