Säkrare livsmedelshantering med ny upplaga av ISO 22000

Från jord till bord, från grep till gaffel. Många sjukdomar kan spridas genom livsmedelskedjan, hållbar matproduktion är en av våra största utmaningar. Globaliseringen av livsmedelshandeln komplicerar ytterligare livsmedelssäkerheten. SIS har tillsammans med svenska intressenter deltagit i att ta fram den nya upplagan av ISO 22000 som anpassats för att bättre passa moderna behov.

Den globala ledningssystemstandarden ISO 22000 kan användas av alla företag som hanterar livsmedel, bland annat foder- och primärproducenter, tillverkare av ingredienser och färdiga livsmedel, detaljhandeln och cateringföretag. Standarden hjälper till att identifiera, förebygga och minska livsmedelsburna faror genom hela livsmedels- och foderkedjorna.

– Konsekvenserna av osäkra livsmedel kan vara förödande, både för konsumenter och företag över hela världen. Med många av dagens livsmedelsprodukter som regelbundet reser över nationsgränserna är den nya upplagan av ISO 22000 viktigare än någonsin för säkerheten i den globala livsmedelsförsörjningskedjan, säger Lorena Olivares, projektledare SIS.

SIS, Swedish Standards Institute, har under nästan fyra års tid tillsammans med svenska intressenter på området deltagit i det internationella arbetet med att ta fram ISO-standarden. En svensk version kommer att publiceras efter sommaren.

– Det har varit spännande att vara delaktig i uppdateringen av standarden och vi är mycket nöjda med resultatet av gruppens arbete, säger Charlotte Davidson, vd, ProSanitas Certifiering och expert i den svenska SIS-kommittén.

– Från svenskt perspektiv har det varit viktigt att förenkla och förtydliga begreppen och sambanden mellan styrbara grundförutsättningar, styrande åtgärder och kritiska styrpunkter. Eftersom risker för livsmedelssäkerhet kan införas i vilket skede av processen som helst, måste alla företag i livsmedelskedjan utöva tillräckliga riskhanteringar. Det har varit en balansakt i att vilja förnya och förenkla, utan att förvilla med nya begrepp och samtidigt hålla sig i linje med andra definitioner i branschen som regelverket Codex Alimentarius, säger Charlotte Davidson.

ISO 22000: 2018 upphäver och ersätter ISO 22000: 2005. Organisationer som är certifierade enligt den äldre utgåvan har tre år från datum för offentliggörande till övergång till den nya versionen.

Några exempel på förbättringar i den nya versionen är:

• Antagande av ”High Level Structure” som är gemensam för alla ISO-ledningssystemstandarder och gör det lättare att kombinera dem.
  • Ett nytt riskperspektiv som ett viktigt begrepp inom livsmedelsbranschen, som skiljer mellan risker på operativ nivå och ledningsnivå.
  • Starka kopplingar till Codex och regelverket Codex Alimentarius*.

* Codex (CAC) är en mellanstatlig organisation bildad av FN-organ för att ta fram internationella regler - standarder - för säkrare livsmedel. Regelverket som standarderna samlas i kallas Codex Alimentarius.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37Pressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00Pressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.