Säkrare livsmedelshantering med ny upplaga av ISO 22000

Från jord till bord, från grep till gaffel. Många sjukdomar kan spridas genom livsmedelskedjan, hållbar matproduktion är en av våra största utmaningar. Globaliseringen av livsmedelshandeln komplicerar ytterligare livsmedelssäkerheten. SIS har tillsammans med svenska intressenter deltagit i att ta fram den nya upplagan av ISO 22000 som anpassats för att bättre passa moderna behov.

Den globala ledningssystemstandarden ISO 22000 kan användas av alla företag som hanterar livsmedel, bland annat foder- och primärproducenter, tillverkare av ingredienser och färdiga livsmedel, detaljhandeln och cateringföretag. Standarden hjälper till att identifiera, förebygga och minska livsmedelsburna faror genom hela livsmedels- och foderkedjorna.

– Konsekvenserna av osäkra livsmedel kan vara förödande, både för konsumenter och företag över hela världen. Med många av dagens livsmedelsprodukter som regelbundet reser över nationsgränserna är den nya upplagan av ISO 22000 viktigare än någonsin för säkerheten i den globala livsmedelsförsörjningskedjan, säger Lorena Olivares, projektledare SIS.

SIS, Swedish Standards Institute, har under nästan fyra års tid tillsammans med svenska intressenter på området deltagit i det internationella arbetet med att ta fram ISO-standarden. En svensk version kommer att publiceras efter sommaren.

– Det har varit spännande att vara delaktig i uppdateringen av standarden och vi är mycket nöjda med resultatet av gruppens arbete, säger Charlotte Davidson, vd, ProSanitas Certifiering och expert i den svenska SIS-kommittén.

– Från svenskt perspektiv har det varit viktigt att förenkla och förtydliga begreppen och sambanden mellan styrbara grundförutsättningar, styrande åtgärder och kritiska styrpunkter. Eftersom risker för livsmedelssäkerhet kan införas i vilket skede av processen som helst, måste alla företag i livsmedelskedjan utöva tillräckliga riskhanteringar. Det har varit en balansakt i att vilja förnya och förenkla, utan att förvilla med nya begrepp och samtidigt hålla sig i linje med andra definitioner i branschen som regelverket Codex Alimentarius, säger Charlotte Davidson.

ISO 22000: 2018 upphäver och ersätter ISO 22000: 2005. Organisationer som är certifierade enligt den äldre utgåvan har tre år från datum för offentliggörande till övergång till den nya versionen.

Några exempel på förbättringar i den nya versionen är:

• Antagande av ”High Level Structure” som är gemensam för alla ISO-ledningssystemstandarder och gör det lättare att kombinera dem.
  • Ett nytt riskperspektiv som ett viktigt begrepp inom livsmedelsbranschen, som skiljer mellan risker på operativ nivå och ledningsnivå.
  • Starka kopplingar till Codex och regelverket Codex Alimentarius*.

* Codex (CAC) är en mellanstatlig organisation bildad av FN-organ för att ta fram internationella regler - standarder - för säkrare livsmedel. Regelverket som standarderna samlas i kallas Codex Alimentarius.

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden31.10.2018 08:50Pressmeddelande

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.