Säkrare på vägarna med ny innovativ OLED-teknik från ljuspionjären Audi

I juni presenterade Audi en helt ny generation ljusteknik i faceliftade Audi Q5 - digital OLED-teknik. Redan 2016 var Audi pionjär med OLED-bakljus i Audi TT RS (organisk ljus-emitterande dioder). I samband med digitaliseringen startar en ny tidsålder. Tekniken utlovar ökad vägsäkerhet och är först med att möjliggöra olika bakljussignaturen.

Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.

Dr. Werner Thomas,  projektledare för OLED-teknik inom Audi förklarar: “Strålkastartekniken har utvecklats snabbt inom Audi de senaste årtiondena. Vi har även drivit på utvecklingen av bakljussystem". Märket är nu första biltillverkare att digitalisera bakljusen.

Varför satsar Audi på OLED-tekniken?

OLED lyser upp en hel yta i motsats till punktbelysning som i klassiska LED-ljus. Fördelarna med OLED är att ljuset är extremt homogent. Det kan dimras steglöst och skapa en väldigt hög kontrast. Det kan även delas upp i olika segment som kan styras individuellt med olika ljusstyrka och med minimala avstånd mellan segmenten. Ljusenheten kräver inga reflektorer, optisk fiber eller liknande optik. Det gör OLED-ljusen väldigt effektiva, lätta och platta, något som skapar avsevärt större frihet även när det gäller designen.

Ett OLED-ljus är bara en millimeter tunnt medan konventionella LED-lösningar kräver mycket större installationsdjup på 20 till 30 millimeter. Energibehovet hos en OLED är också betydligt lägre än hos LED-optik om de skall nå samma homogenitet. Audi’s OLED-teknik gjorde produktionsdebut i bakljusen på Audi TT RS 2016. Fram till nu har Audi-modellerna med OLED-ljus haft upp till fyra individuellt reglerbara ljussegment, med en enda fördefinierad ljusdesign.

Vilka fördelar har Audis nya digitala OLED-ljus?

Det stora antalet individuellt reglerbara segmenten kan nu aktiveras efter önskemål med steglös ljusstyrka. I Audi Q5 används tre plattor med sex enheter vardera, dvs 18 segment per bakljus. Den höga precisionen och stora flexibiliteten ger en ljusdesigner stora möjligheter, trots att hårdvaran är densamma. Q5-kunder som väljer till digital OLED-teknik kan välja mellan tre olika bakljussignaturer när de köper sin bil. Dessutom tillkommer ytterligare en speciell signatur när “dynamic–läget” aktiveras i Audi drive select. OLED ger också utrymme för animationseffekter som coming-home/leaving-home samt dynamiskt blinkersljus som integreras i bakljuset.

Vad mer exakt är skillnaden mellan digitala OLED-ljus och befintlig OLED-teknik?

“Hitills har vi använt OLED i Audi TT RS och A8 för designen av ljussignatur. Det har ändrat sig med Q5”, säger Dr. Werner Thomas, projektansvarig för OLED-teknik. “Här blir bakljusen en typ av display på ytan, som i framtiden ger oss en rad möljigheter när det gäller design, personalisering, kommunikation och säkerhet.” 2020 markerar därmed övergången till en ny tidsålder: Från att ha varit ett rent medium för signalfunktioner adderas nu ett medium som kan visa olika typer av innehåll.

Hur kan digitala OLED-ljus förbättra vägsäkerheten?

I nya Q5 som är utrustade med OLED-bakljus har Audi integrerat en avståndsavkännare. Det gör att alla OLED-ljusen tänds upp om ett annat fordon närmar sig en stillastående Q5 inom två meter bakifrån. När Q5:an börjar rulla igen återgår den till ordinarie ljussignatur. Det är bara ett första exempel på bilens kommunikation med omgivningen, s.k. car2x. Förutsatt att det blir tillåtet lagkravsmässigt, kan det framgent även vara tänkbart med förutbestämda varningssymboler.

Utvecklingen och godkännandet av de första dynamiska blinkersljusen är ett bra exempel på hur Audi samarbetat med tillståndsmyndigheterna. Utvecklingsingenjörererna presenterar först möjliga tekniker och anpassar dem sedan efter behov – vilket underlättar homologeringen och godkännandet av nya ideer och koncept. Även vid utvecklingen av de digitala OLED-ljusen gjordes detta i förväg så att de kunde godkännas trots olika bakljusdesign. Vägarna blir därmed säkrare med ljusteknik från Audi.

Hur ser vidareutvecklingen ut inom området?

Framgent är det tänkbart med betydligt fler segment per bakljus som kan göra ljussignaturerna ännu mer individuella. Till exempel skulle fördefinierade symboler kunna visas för att ge andra trafikanter tidiga varningar för t.ex. halkiga vägar eller stillastående köslut.

Se filmer om digital OLED:

Animering digital OLED

Audis experter presentation digital OLED

Digital OLED med symboler

Mer information om ljusteknik:

Tekniklexikon

Pressinformation Ljusteknik

Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.
Digitala OLED-bakljus ger valmöjligheter

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro13.10.2020 15:28:21 CESTPressmeddelande

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.

Kreativitet och klassisk ingenjörskonst: Audi e-tron GT med unikt e-sound8.10.2020 16:49:39 CESTPressmeddelande

Med fokus på detaljer, maximal precision och toppkvalitet: Nya Audi e-tron GT återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar. Audi har använt sin tekniska kompetens och passion för musik för att skapa ett unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta. Ingenjörerna Rudolf Halbmeir och Stephan Gsell ”komponerade” bilens digitala ljud.

Högteknologi och skickligt hantverk i skön förening. Audi e-tron GT tillverkas i Audi Böllinger Höfe8.10.2020 12:57:00 CESTPressmeddelande

Med passion för detaljer, maximal precision och toppkvalitet: I slutet av året startar serietillverkningen av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe i Neckarsulm där supersportbilen Audi R8 ju redan byggs. Vid tillverkningen av eldrivna e-tron GT använder företaget sig av specialanpassad automatiserad och smart teknik – kombinerat med hantverket av erfarna och kunniga yrkesmän och yrkeskvinnor.

Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak7.10.2020 18:10:40 CESTPressmeddelande

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.

Audi i ny global varumärkeskampanj7.10.2020 11:40:41 CESTPressmeddelande

Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.