Audi

Säkrare på vägarna med ny innovativ OLED-teknik från ljuspionjären Audi

Dela
I juni presenterade Audi en helt ny generation ljusteknik i faceliftade Audi Q5 - digital OLED-teknik. Redan 2016 var Audi pionjär med OLED-bakljus i Audi TT RS (organisk ljus-emitterande dioder). I samband med digitaliseringen startar en ny tidsålder. Tekniken utlovar ökad vägsäkerhet och är först med att möjliggöra olika bakljussignaturen.
Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.
Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.

Dr. Werner Thomas,  projektledare för OLED-teknik inom Audi förklarar: “Strålkastartekniken har utvecklats snabbt inom Audi de senaste årtiondena. Vi har även drivit på utvecklingen av bakljussystem". Märket är nu första biltillverkare att digitalisera bakljusen.  

Varför satsar Audi på OLED-tekniken?

OLED lyser upp en hel yta i motsats till punktbelysning som i klassiska LED-ljus. Fördelarna med OLED är att ljuset är extremt homogent. Det kan dimras steglöst och skapa en väldigt hög kontrast. Det kan även delas upp i olika segment som kan styras individuellt med olika ljusstyrka och med minimala avstånd mellan segmenten. Ljusenheten kräver inga reflektorer, optisk fiber eller liknande optik. Det gör OLED-ljusen väldigt effektiva, lätta och platta, något som skapar avsevärt större frihet även när det gäller designen.

Ett OLED-ljus är bara en millimeter tunnt medan konventionella LED-lösningar kräver mycket större installationsdjup på 20 till 30 millimeter. Energibehovet hos en OLED är också betydligt lägre än hos LED-optik om de skall nå samma homogenitet. Audi’s OLED-teknik gjorde produktionsdebut i bakljusen på Audi TT RS 2016. Fram till nu har Audi-modellerna med OLED-ljus haft upp till fyra individuellt reglerbara ljussegment, med en enda fördefinierad ljusdesign.   

Vilka fördelar har Audis nya digitala OLED-ljus?

Det stora antalet individuellt reglerbara segmenten kan nu aktiveras efter önskemål med steglös ljusstyrka. I Audi Q5 används tre plattor med sex enheter vardera, dvs 18 segment per bakljus. Den höga precisionen och stora flexibiliteten ger en ljusdesigner stora möjligheter, trots att hårdvaran är densamma. Q5-kunder som väljer till digital OLED-teknik kan välja mellan tre olika bakljussignaturer när de köper sin bil. Dessutom tillkommer ytterligare en speciell signatur när “dynamic–läget” aktiveras i Audi drive select. OLED ger också utrymme för animationseffekter som coming-home/leaving-home samt dynamiskt blinkersljus som integreras i bakljuset.

Vad mer exakt är skillnaden mellan digitala OLED-ljus och befintlig OLED-teknik?

“Hitills har vi använt OLED i Audi TT RS och A8 för designen av ljussignatur. Det har ändrat sig med Q5”, säger Dr. Werner Thomas, projektansvarig för OLED-teknik. “Här blir bakljusen en typ av display på ytan, som i framtiden ger oss en rad möljigheter när det gäller design, personalisering, kommunikation och säkerhet.” 2020 markerar därmed övergången till en ny tidsålder: Från att ha varit ett rent medium för signalfunktioner adderas nu ett medium som kan visa olika typer av innehåll.

Hur kan digitala OLED-ljus förbättra vägsäkerheten?

I nya Q5 som är utrustade med OLED-bakljus har Audi integrerat en avståndsavkännare. Det gör att alla OLED-ljusen tänds upp om ett annat fordon närmar sig en stillastående Q5 inom två meter bakifrån. När Q5:an börjar rulla igen återgår den till ordinarie ljussignatur. Det är bara ett första exempel på bilens kommunikation med omgivningen, s.k. car2x. Förutsatt att det blir tillåtet lagkravsmässigt, kan det framgent även vara tänkbart med förutbestämda varningssymboler.

Utvecklingen och godkännandet av de första dynamiska blinkersljusen är ett bra exempel på hur Audi samarbetat med tillståndsmyndigheterna. Utvecklingsingenjörererna presenterar först möjliga tekniker och anpassar dem sedan efter behov – vilket underlättar homologeringen och godkännandet av nya ideer och koncept. Även vid utvecklingen av de digitala OLED-ljusen gjordes detta i förväg så att de kunde godkännas trots olika bakljusdesign. Vägarna blir därmed säkrare med ljusteknik från Audi.

Hur ser vidareutvecklingen ut inom området?

Framgent är det tänkbart med betydligt fler segment per bakljus som kan göra ljussignaturerna ännu mer individuella. Till exempel skulle fördefinierade symboler kunna visas för att ge andra trafikanter tidiga varningar för t.ex. halkiga vägar eller stillastående köslut.

Se filmer om digital OLED:

Animering digital OLED

Audis experter presentation digital OLED

Digital OLED med symboler

Mer information om ljusteknik:

Tekniklexikon

Pressinformation Ljusteknik

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.
Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.
Ladda ned bild
Digitala OLED-bakljus ger valmöjligheter
Digitala OLED-bakljus ger valmöjligheter
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye