Audi

Säkrare på vägarna med ny innovativ OLED-teknik från ljuspionjären Audi

Dela

I juni presenterade Audi en helt ny generation ljusteknik i faceliftade Audi Q5 - digital OLED-teknik. Redan 2016 var Audi pionjär med OLED-bakljus i Audi TT RS (organisk ljus-emitterande dioder). I samband med digitaliseringen startar en ny tidsålder. Tekniken utlovar ökad vägsäkerhet och är först med att möjliggöra olika bakljussignaturen.

Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.
Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.

Dr. Werner Thomas,  projektledare för OLED-teknik inom Audi förklarar: “Strålkastartekniken har utvecklats snabbt inom Audi de senaste årtiondena. Vi har även drivit på utvecklingen av bakljussystem". Märket är nu första biltillverkare att digitalisera bakljusen.  

Varför satsar Audi på OLED-tekniken?

OLED lyser upp en hel yta i motsats till punktbelysning som i klassiska LED-ljus. Fördelarna med OLED är att ljuset är extremt homogent. Det kan dimras steglöst och skapa en väldigt hög kontrast. Det kan även delas upp i olika segment som kan styras individuellt med olika ljusstyrka och med minimala avstånd mellan segmenten. Ljusenheten kräver inga reflektorer, optisk fiber eller liknande optik. Det gör OLED-ljusen väldigt effektiva, lätta och platta, något som skapar avsevärt större frihet även när det gäller designen.

Ett OLED-ljus är bara en millimeter tunnt medan konventionella LED-lösningar kräver mycket större installationsdjup på 20 till 30 millimeter. Energibehovet hos en OLED är också betydligt lägre än hos LED-optik om de skall nå samma homogenitet. Audi’s OLED-teknik gjorde produktionsdebut i bakljusen på Audi TT RS 2016. Fram till nu har Audi-modellerna med OLED-ljus haft upp till fyra individuellt reglerbara ljussegment, med en enda fördefinierad ljusdesign.   

Vilka fördelar har Audis nya digitala OLED-ljus?

Det stora antalet individuellt reglerbara segmenten kan nu aktiveras efter önskemål med steglös ljusstyrka. I Audi Q5 används tre plattor med sex enheter vardera, dvs 18 segment per bakljus. Den höga precisionen och stora flexibiliteten ger en ljusdesigner stora möjligheter, trots att hårdvaran är densamma. Q5-kunder som väljer till digital OLED-teknik kan välja mellan tre olika bakljussignaturer när de köper sin bil. Dessutom tillkommer ytterligare en speciell signatur när “dynamic–läget” aktiveras i Audi drive select. OLED ger också utrymme för animationseffekter som coming-home/leaving-home samt dynamiskt blinkersljus som integreras i bakljuset.

Vad mer exakt är skillnaden mellan digitala OLED-ljus och befintlig OLED-teknik?

“Hitills har vi använt OLED i Audi TT RS och A8 för designen av ljussignatur. Det har ändrat sig med Q5”, säger Dr. Werner Thomas, projektansvarig för OLED-teknik. “Här blir bakljusen en typ av display på ytan, som i framtiden ger oss en rad möljigheter när det gäller design, personalisering, kommunikation och säkerhet.” 2020 markerar därmed övergången till en ny tidsålder: Från att ha varit ett rent medium för signalfunktioner adderas nu ett medium som kan visa olika typer av innehåll.

Hur kan digitala OLED-ljus förbättra vägsäkerheten?

I nya Q5 som är utrustade med OLED-bakljus har Audi integrerat en avståndsavkännare. Det gör att alla OLED-ljusen tänds upp om ett annat fordon närmar sig en stillastående Q5 inom två meter bakifrån. När Q5:an börjar rulla igen återgår den till ordinarie ljussignatur. Det är bara ett första exempel på bilens kommunikation med omgivningen, s.k. car2x. Förutsatt att det blir tillåtet lagkravsmässigt, kan det framgent även vara tänkbart med förutbestämda varningssymboler.

Utvecklingen och godkännandet av de första dynamiska blinkersljusen är ett bra exempel på hur Audi samarbetat med tillståndsmyndigheterna. Utvecklingsingenjörererna presenterar först möjliga tekniker och anpassar dem sedan efter behov – vilket underlättar homologeringen och godkännandet av nya ideer och koncept. Även vid utvecklingen av de digitala OLED-ljusen gjordes detta i förväg så att de kunde godkännas trots olika bakljusdesign. Vägarna blir därmed säkrare med ljusteknik från Audi.

Hur ser vidareutvecklingen ut inom området?

Framgent är det tänkbart med betydligt fler segment per bakljus som kan göra ljussignaturerna ännu mer individuella. Till exempel skulle fördefinierade symboler kunna visas för att ge andra trafikanter tidiga varningar för t.ex. halkiga vägar eller stillastående köslut.

Se filmer om digital OLED:

Animering digital OLED

Audis experter presentation digital OLED

Digital OLED med symboler

Mer information om ljusteknik:

Tekniklexikon

Pressinformation Ljusteknik

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.
Audi först med att lansera digital OLED-bakljus. Här i Audi Q5.
Ladda ned bild
Digitala OLED-bakljus ger valmöjligheter
Digitala OLED-bakljus ger valmöjligheter
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Elbilar del av energiomställningen: Solenergi lagras i eldrivna Audi e-tron23.7.2020 09:41:34 CESTPressmeddelande

Ökad stabiliteten i elnätet, sänkta elkostnader och bidrag till klimatet är visionen för Audi och Hager Group. I ett innovativt forskningsprojekt om bidirektionell laddning, s.k. Vehicle to Home (V2H), ansluts elbilen till elnätet i hemmet och fungerar som tillfälligt energilager på fyra hjul. Det ger stora fördelar framförallt i kombination med ett solcellssystem. Överskottsel från solcellsanläggningen kan då lagras temporärt och användas vid behov.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum