Saktfärdig hantering av korttidsarbete

Regeringen har beslutat att utvidga stödet vid korttidsarbete vilket innebär att företag vid ekonomiska kriser av tillfällig karaktär kan minska arbetstiden för de anställda och att staten står för en del av lönekostnaden för den anställde. För företaget blir det en besparing då lönekostnaderna minskar samtidigt påverkas inte den anställde fullt ut då staten till viss del kompenserar lönebortfallet.

Stefan Koskinen.

- Det är väldigt olyckligt att lagstiftningen om korttidsarbete inte redan finns på plats. Vi ser att företag kommer vara tvungna att säga upp personer inom en mycket snar framtid. Att lagstiftningen kommer på plats först i augusti ger inte mycket lättnad för våra medlemmar säger Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.

Stefan Koskinen.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.