Säljrekord för allmännyttan

Under förra året såldes nära 14 800 lägenheter i allmännyttan, visar Dagens Samhälles granskning. Kommunerna vill få in pengar för att bygga nytt.

De affärer som gjorts eller beslutats under 2016 ger kommunerna en intäkt på 10 miljarder kronor, baserat på priset i de största affärerna. Köpare är oftast en växande skara privata eller pensionsfondsägda fastighetsbolag.

Huvudmotivet för kommunerna är att få in pengar för att bygga nytt. Men också att få in fler aktörer på den lokala marknaden. Numera kan man tala om en sälj-bygg-modell: Sälj två bostäder för att kunna bygga en. Ofta kombinerat med att köparen också ska bygga nytt.

De tio största privata bolagen har i dag 198 000 hyresbostäder, de tio största kommunala har 220 000  bostäder. Med senaste köpet i Umeå blir Rikshem, ägt av Fjärde AP-fonden och AMF, landets största hyresvärd.

Men affärerna är ofta omstridda. I Ronneby är försäljningen av 420 lägenheter tillfälligt pausad.

– Majoriteten vill få loss pengar och minska kommunens låneskuld för att kunna bygga nytt. Men att sälja fastigheter som  ger ett årligt överskott på 10 procent är idiotiskt, säger Ronny Pettersson (V), andre vice ordförande i Ronnebyhus styrelse, till Dagens Samhälle.

Det kommunala fastighetsbolag som sålde flest lägenheter under 2016 var Sollentunahem, där 2000 lägenheter bytte ägare. Växjöbostäder, Östersundshem och MKB i Malmö sålde alla fler än 1500 lägenheter vardera.

Listan över alla bolags försäljningar bifogas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skolinspektionen: Förskolan är inte likvärdig16.2.2018 05:30Nyheter

Sverige har på många sätt en bra förskola, men den är inte likvärdig. På vissa förskolor genomförs inte lärande på ett sätt som gör att alla barn har möjlighet att lära och utvecklas så långt möjligt. Men kvalitetsskillnaderna kan inte kopplas till särskilda geografiska mönster eller till socioekonomisk nivå. Bedömningen är istället att de till stor del bottnar i hur styrning, ledarskap och dialog fungerar i praktiken, skriver Skolinspektionen på Dagens Samhälle Debatt idag.