Säljstart för biogasdrivna Audi A3 Sportback g-tron

Audi utökar med ännu en klimatsmart modell – nya A3 Sportback g-tron. Tack vare att Sverige har en biogasandel på hela 95 procent kan den nya modellen köras både ekonomiskt och med låga utsläpp. Gasdrivna bilar får bonus, har låg skatt och nedsatt förmånsvärde tack vare sina goda klimatprestanda. Med gasdrift är räckvidden upp till 44 mil enligt WLTP och bilen kan tankas vid någon av de ca 200 tankstationerna som finns fördelade mellan Trelleborg och Umeå. Försäljningen startar under september till ett capris från 331700 kr.

Audi A3 Sportback g-tron, klimatsmart med biogas i tankarna

Redan 2014 lanserades A3 Sportback g-tron med gasdrift. Nu startar försäljningen av efterträdaren med 1.5 TFSI-motor på 131 hk och ett vridmoment på 200 Nm mellan 1400 och 4000 varv. Turboladdaren med variabel turbingeometri ger tidig vridmomentsutveckling och Miller-motorn ger stora fördelar med låg förbrukning vid lugn körning.

Lägre utsläpp och lägre kostnader

Audi A3 Sportback g-tron är ett hållbart alternativ som premieras tack vare att Sverige är världsledande på biogas med en andel på höga 95 procent hittills i år. Med biogas i tanken blir körningen nära klimatneutral eftersom bränslet tillverkas av närproducerat avfall istället för fossil naturgas. Tack vare sina goda klimatprestanda får gasbilar en miljöbonus på 10000 kr och låg årlig skatt. Den som kör bil i tjänsten kan räkna med ett nedsatt förmånsvärde på 1278 kr/mån vid 50% marginalskatt enligt nuvarande lagstiftning.

Effektiv motor anpassad för gasdrift

Jämfört med den konventionella förbränningsprocessen tillåts ett högre kompressionsförhållande på 12,5:1 med gasdrift vilket gör 1,5-litersmotorn ännu effektivare. Cylinderhuvud, insprutningssystem, turboladdare och katalysator har dessutom anpassats för gasdrift. Innan gasen når insprutningsventilerna sänks trycket från maximala 200 bar till mellan 5 och 9 bar. Med S tronic-växellåda som standard går 0-100 km/h på 9,7 sekunder. Den fyrcylindriga motorn startar alltid med gasdrift och tillför endast en mindre mängd bensin i specifika fall. Om trycket i gastankarna sjunker under en viss nivå skiftar motorn omärkbart över till bensindrift via reservtanken på 9 liter. Bränslenivån i tankarna och förbrukningen visas i den digitala instrumenteringen och de två påfyllnadsrören är placerade under en gemensam tanklucka.

Det svenska gasnätet har byggts ut under senare år och idag finns ca 200 tankstationer från Trelleborg i söder till Umeå i norr. Med fyllda gastankar är räckvidden upp till 445 kilometer enligt WLTP (baserat på CNG). Det gör gasbilar till ett hållbart alternativ även för den som saknar laddmöjligheter.

Lätta och säkra gastankar

Tre gastankar är placerade på tvären i bilens bakparti. En smal stålcylinder på ca 4 kilo framför bensintanken och två stora tankar, som var och en rymmer ca 7 kg CNG, är placerade under bagageutrymmet. De större tankarna är tillverkade av komposit i linje med Audis lättviktsfilosofi och väger endast 26 kg. Det inre lagret i tanken består av en gastät behållare i polyamid. Det höghållfasta yttre skalet har två lager, där det inre består av kolfiberförstärkt komposit (CFRP) och det yttre av glasfiberförstärkt komposit (GFRP).  Det yttre lagret har även en säkerhetsfunktion eftersom det skiftar till mjölkvitt om det skulle skadas, vilket gör det lätt att upptäcka. Ytterligare ett skydd av GFRP skyddar tankarna mot stenar och annan vägpåverkan. Även vid tillverkningen sker extra säkerhetskontroller. Innan tankarna monteras i bilen trycktestas de till 300 bar, vilket långt över driftstrycket på 200 bar. Tankarna klarar även ett sprängtryck på 580 bar, vilket är betydligt mer än de 470 bar som krävs enligt lag. Likaså är kraven vid krocktester väl uppfyllda.

Förnybar gas av överskottsel från vindkraft

Även i Tyskland går utvecklingen mot en högre andel biogas. Idag finns det ca 850 tankstationer och över hälften av dem säljer biogas som tillverkats av avfall. Bränslet gör körningen nära klimatneutral eftersom förbränningen endast frigör lika mycket koldioxid som biomassan, som den tillverkas av, bundit under tillväxten.

Audi har även investerat för att öka andelen hållbar metan i gasmixen genom att föda det tyska gasnätet med Audi e-gas. Det syntetiska bränslet tillverkas vid en Power-to-gas anläggning i tyska Werlte. Råvarorna till bränslet består enbart av överskottsel från vindkraft, vatten samt koldioxid som hämtas från en närliggande biogasanläggning. Power-to-gas anläggningen är både en forskningsanläggning och produktionsanläggning som även bidrar till att stabilisera det tyska kraftnätet. I takt med att andelen fluktuerande grön el från vind och solenergi ökar kan Power to gas-anläggningen snabbt balansera eldistributionen.

Tekniska nyheter från de större Audi-modellerna

Nya Audi A3 är fylld med många tekniska nyheter som döljer sig under den nydesignade exteriören, så även i Audi A3 Sportback 30 g-tron. Underhållande köregenskaper, digital förarmiljö och uppkopplade tjänster är några av nyheterna. Beroende på baksätets position varierar bagageutrymmet från 280 till 1,100 liter med ett lastgolv som linjerar med lastkanten.

Audi A3 Sportback 30 g-tron är välutrustad som standard med: LED-strålkastare, sportsäten med integrerade nackstöd, digitala instrument, 10.1-tums pekskärm, multifunktionsratt i läder och assistanssystemen Audi pre sense front, filhållningsvarning, undanmanöverassistent och turn assist. Som tillval erbjuds matrix LED-strålkastare, head-up display, panoramaglastak och adaptiv farthållarassistent.

Säljstarten av Audi A3 Sportback g-tron sker under september med ca pris från 331700 kr. Beräknad förmånsvärde vid 50% marginalskatt är 1278 kr/mån.

Utöver Audi A3 Sportback g-tron erbjuder Audi även gasdrivna modeller av Audi A4 Avant och Audi A5 Sportback.

Förbrukning enligt Audi A3 Sportback 30 g-tron:

CNG-förbrukning: 3,6 – 3,5 kg/100 km enligt NEDC. Enligt WLTP 6,0 m3/100 km.
CO2-utsläpp blandad förbrukning enligt certifiering med CNG (fossil naturgas): 108 gr/km.
Med svensk biogas i tankarna sänks CO2-utsläppen till under 30 gr/km.

Audi A3 Sportback g-tron, klimatsmart med biogas i tankarna
Audi A3 Sportback g-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback25.9.2020 15:29:43 CESTPressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.

Sportigare, kraftfullare och med ännu mer körglädje - Audi S3 Sportback och Audi S3 Sedan11.8.2020 12:26:41 CESTPressmeddelande

För över 20 år sedan, när den första S3:an lanserades, var Audi först i ett nytt segment med sportmodeller i premiumkompaktklassen. Nu presenteras en helt ny generation av S3 Sportback och S3 Sedan. 2.0 TFSI-motorn levererar 310 hk och 400 Nm i vridmoment och båda modellerna gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder. Med sjustegad S tronic, quattro och S-sportchassi med dämparreglering som tillval överförs kraften effektivt till vägen. Audi S3 lanseras dessutom med en rad avancerade och uppkopplade tekniklösningar för infotainment och assistanssystem.

Elbilar del av energiomställningen: Solenergi lagras i eldrivna Audi e-tron23.7.2020 09:41:34 CESTPressmeddelande

Ökad stabiliteten i elnätet, sänkta elkostnader och bidrag till klimatet är visionen för Audi och Hager Group. I ett innovativt forskningsprojekt om bidirektionell laddning, s.k. Vehicle to Home (V2H), ansluts elbilen till elnätet i hemmet och fungerar som tillfälligt energilager på fyra hjul. Det ger stora fördelar framförallt i kombination med ett solcellssystem. Överskottsel från solcellsanläggningen kan då lagras temporärt och användas vid behov.