Well FastigheterWell Fastigheter

Säljstart för BRF 2.0 – Bostadsrätter från 245 000 kronor

Den 15:e juni startar bostadsutvecklaren Well Fastigheter försäljningen av 117 bostäder i Väsjön i Sollentuna. The Block utgör startskottet för området Väsjön, Sollentunas nya stadsdel som år 2032 kommer bestå av 4 400 nya bostäder. The Block blir det första bostäderna som säljs som BRF 2.0, vilket betyder en låg insatts, men en högre löpande månadsavgift.

Vid Väsjö Torg utvecklar Well Fastigheter ett helt unikt kvarter med 117 arkitektritade lägenheter med hög standard och lyxiga materialval i storlekar från 1 till 4,5 rum och kök, alla med balkong eller terrass. Bostäderna säljs med den nya föreningsformen BRF 2.0.

Med BRF 2.0 betalar köparen en mycket lägre insats än i vanliga, nybyggda bostadsrätter. Priset är cirka 12 250 kr/kvm eftersom föreningen tar den största delen av lånen och binder dem på 20 år till 2,5 procent ränta. Det innebär att månadsavgiften blir högre än i vanlig nyproduktion, cirka 6 000 kr för en etta på 20 kvm. Föreningens lån amorteras successivt av och det gör att månadsavgiften sjunker med åren. Köparen äger sin egen bostad, precis som i andra bostadsrättsföreningar, men slipper amorteringskrav och ångest över ränteläget oavsett vad som händer i världen.

– Det nya amorteringskravet har satt tvärstopp för vanligt folk att köpa en bostad om man inte har hjälp hemifrån eller stor uppbackning av banken. BRF 2.0 öppnar upp en marknad för nyproduktion som i princip är stängd annars, säger Christofer Carlsson, grundare och vd för Well Fastigheter.

Om Väsjön
Den nya stadelen, Väsjön ligger norr om Edsberg i Sollentuna kommun och är smått unik med vidsträckt natur i Södra Törnskogens reservat, med sjön i centrum och skidbacken Sollenkollen/Väsjöbacken i söder. Här planeras skolor, förskolor och äldrevård och ett ökat utbud av sport- och fritidsanläggningar. Kommunen planerar även linbana med gondoltrafik till Häggviks station var tredje minut.

– Intresset för Väsjön är stort. Framförallt från unga yrkesarbetande i Stockholm utan egen bostad, som primärt bor i andra hand eller har tillfälliga bostadslösningar, säger Sofia Elfsson Da Costa, försäljningschef på Well Fastigheter.

Läs mer om The Block och BRF 2.0 på www.theblock.wellfastigheter.se.