Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Körupplevelse 2.0
Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback ger ännu en dimension av elektrisk körglädje. I S-läget levereras full boost i åtta sekunder – med 370 kW (496 hk) och 973 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och accelerationen toppas vid 210 km/h. S-modellerna är först ut med tre elmotorer bland serietillverkade elbilar. Den kraftfulla bakre elmotorn i Audi e-tron 55 har flyttats till framaxeln medan den främre elmotorn från e-tron 55 har flyttats till bakaxeln och kompletterats med ytterligare en identisk elmotor. Högvoltsbatteriet har en bruttokapacitet på 95 kWh varav 91 procent används och ger en nettokapacitet på 86 kWh. Med fulladdat batteri har Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback en räckvidd på upp till ca 36 mil i WLTP-körcykeln.
Nyhet: Elquattro med elektrisk torque vectoring
Vid normal körning aktiveras enbart de bakre motorerna för att göra körningen så effektiv som möjligt. Så snart föraren kräver mer prestanda eller om sensorerna förutser sämre väggrepp aktiveras den främre elmotorn blixtsnabbt. Fyrhjulsdriften har dessutom kompletterats med elektrisk torque vectoring. De båda bakre elmotorerna fördelar kraften steglöst till respektive hjul utan mekanisk differential. Reaktionen är blixtsnabb och systemet kan hantera väldigt höga drivmoment, vilket gör S-modellerna väldigt agila, speciellt vid utmanande körning på kurviga vägar. Känslan är mer bakhjulsbetonad och sportigare till sin karaktär. Om ESC-systemet är inställt på “sport” och Audi drive select ställs in för maximal prestanda i “dynamic”-läget, ges även möjlighet till kontrollerad drifting om så önskas. När de fysiska gränserna närmas bromsas det obelastade framhjulet på insidan av kurvan och ger en ännu mer förfinad körkänsla. Den skarpa känslan och höga precisions- och säkerhetsnivån är resultatet av ett samspel mellan alla styrenheter i drivline- och chassisystemet.
Integrerat chassisystemet för maximal prestanda
Det stora högvoltsbatteriet ger en optimal axellastfördelning med sin låga placering. Det sänker bilens tyngdpunkt och ger stora fördelar när det gäller handling. Den progressiva styrningen och för S-modellerna anpassade chassit förstärker den sportiga körkänslan. Via Audi drive select kan föraren välja mellan sju olika körprofiler. Tack vare den adaptiva sportluftfjädringen kan markfrigången varieras med upp till 76 millimeter. Som standard sitter 20-tumshjul med 285 millimeter breda däck och som tillval erbjuds 21-tum och senare även 22-tumshjul. Bromsoken är svartlackerade med S-logo som standard, om så önskas kan de även orangelackeras med e-tron logo. Bromsarna regleras elektroniskt (by wire) för att på 150 millisekunder ge bromsbeläggen full kontakt med skivorna. Beroende på situation kan bromsreglersystemet bestämma individuellt för varje axeln om bilen skall bromsa med elmotorn, bromsskivorna eller en kombination av systemen.
Innovativa lösningar för optimal aerodynamik
De digitala backspeglarna (tillval) sänker luftmotståndet och detsamma gäller för de flödesoptimerade skärmbreddarna som Audi utvecklat och patenterad. Det ger Audi e-tron S Sportback ett cw-värde på låga 0.26, trots att skärmarna breddats (0,28 i Audi e-tron S). För att optimera aerodynamiken är luftintagen reglerbara. De är stängda så ofta som möjligt så att luften kan flödar fritt över motorhuven och öppnas vid behov för att kyla de främre bromsarna. Audi e-tron har värmepump som standard som fångar upp spillvärme och ökar räckvidden. Det avancerade systemet för bromsenergiåtervinning bidrar till att göra körningen effektiv. Föraren kan välja mellan tre olika nivåer där den högsta ger en-pedalskänsla, alternativt väljer föraren att använda bromspedalen som vanligt. Oavsett bromsteknik återvinns energin via elmotorerna i de flesta vardagssituationer. De hydrauliska bromsarna aktiveras bara vid kraftigare inbromsningar över 0,3 g och även då används elmotorerna för att omvandla energin. Vid en inbromsning från 100 km/h kan upp till 270 kW omvandlas.
Fem centimeter bredare och digitala Matrix LED
S-modellerna känns igen på de markerade stötfångarna med stora luftintag och diffusor. Hjulhusen är breddade med 23 millimeter på båda sidor för att addera kraft. Silverlackerade detaljer och backspegelhus i aluminium är exklusiva för S modellerna. Det nedre partiet kan även lackeras i kontrastlack om så önskas.
Båda bilarna kan dessutom utrustas med digitala Matrix LED-strålkastare. Audi var först med att lansera nyheten i serietillverkning i samband med introduktionen av e-tron Sportback. Tack vare den digitala tekniken kan ljuset styras med precision då varje ljus är uppdelat i 1.3 miljoner pixlar. Tekniken ger möjligheter till många nya funktioner eftersom vägbanan kan belysas likt en projektor. I trånga utrymme visar de till exempel bilens position och hjälper föraren att köra i mitten av filen.
Digital och uppkopplad interiör
Interiört är eljusterbara sportstolar med läder/alcantaraklädsel och växelväljare med S logo och rombmönster standard. Dekorinläggen är i borstad aluminium med kolfiber som tillval. Liksom i alla Audis större modeller är S-versionerna utrustade med MMI touch response med två stora skärmar i mittkonsolen. Den tredje skärmen, Audi virtual cockpit, är placerad direkt i föraren siktfält. Som tillval erbjuds även head up display. MMI navigation plus är standard och den tredje generationen av den modulära infotainmentplattformen (MIB 3) ser till att funktionerna sker med ännu högre processorkraft än den tidigare.
Audi connect’s onlinetjänster adderar värdefulla funktioner som e-tron route planner. Vägvisaren beräknar den snabbaste rutten med optimala laddningsstopp och tar hänsyn till trafikdata, förarens körprofil och längden på laddstoppen. I vissa fall innebär det att systemet föreslår en alternativ väg. Förteckningen med laddpunkter med detaljerad information om varje laddstation uppdateras online varje dag. På önskemål kan systemet prioritera laddstationer med e-tron Charging Service.
Säljstart
De två eldrivna S-modellerna tillverkas klimatneutralt i Bryssel. Lanseras i Europa sker under hösten 2020 och de båda modellerna går nu att beställa.
e-tron S SUV: Ca-pris från 1.100.000 kr, förmånsvärde från 3.952 kr/mån netto
e-tron S Sportback: Ca-pris från 1.128.000 kr, förmånsvärde från 4.101 kr/mån netto
Audi e-tron S: Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,8-28,4 (WLTP)
Audi e-tron S Sportback: Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,4-28,1 (WLTP)
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51irene.bernald@audi.seBilder
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande
Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.
Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande
En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.
Nya Audi RS 6 Avant GT - maximal prestanda inspirerad av IMSA GTO6.2.2024 08:29:35 CET | Pressmeddelande
Med inspiration från legendariska Audi 90 quattro IMSA GTO lanserar Audi limiterade Audi RS 6 Avant GT. Prestandamodellen är fullspäckad med exklusiva detaljer både exteriört och interiört, där front- och bakparti är helt nydesignat med kolfiberdetaljer, en markerad takkantsspoiler och 22-tumsfälgar i specialdesign. Interiören har skalstolar, en unik färgsättning och individuell numrering i mittkonsolen. Det lätta, ställbara chassit som är unikt för RS 6 Avant GT och en omarbetad quattro sportdifferential på bakaxeln vässar körupplevelsen. Den 8-cylindriga V-motorn med dubbelturbo har en effekt på 630 hk och ett vridmoment på 850 Nm från 2 300 till 4 500 v/min. Audi RS 6 Avant GT lanseras under andra kvartalet 2024.
Stark i design, komfort och teknik. Uppdaterade Audi Q7.30.1.2024 09:47:48 CET | Pressmeddelande
Audi har förnyat sin stora familjesuv med tydlig design och förbättrad teknik. Exteriören med nya front- och bakpartipartier förstärker den kraftfulla karaktären hos den sjusitsiga familjesuven. Nu erbjuds även valbar design för det digitala dagsljuset i kombination med HD Matrix LED-strålkastare med laser. Även bakpartiet kan individualiseras med digitala OLED-bakljus med fyra valbara utseenden. Nya fälgar, färger, dekorinlägg och säten med kontrasterande sömmar ger ännu fler valmöjligheter när det gäller Q-familjens mest mångsidiga SUV. Nya Audi Q7 har säljstart i början av februari.
Europapremiär för Q8 e-tron Dakar edition på eCarExpo29.1.2024 15:59:21 CET | Pressmeddelande
Audi firar segern i Dakarrallyt och premiärvisar Audi Q8 e-tron Dakar edition på elbilsmässan eCarExpo på Friends Arena den 2-4 februari. Modellen är inspirerad av världens tuffaste ökenrally och bjuder på offroad-egenskaper med terrängdäck, förhöjd markfrigång och quattro fyrhjulsdrift.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum