Audi

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback

Dela
Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.
Säljstart för de första eldrivna S-modellerna  - Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback

Körupplevelse 2.0

Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback ger ännu en dimension av elektrisk körglädje. I S-läget levereras full boost i åtta sekunder – med 370 kW (496 hk) och 973 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och accelerationen toppas vid 210 km/h. S-modellerna är först ut med tre elmotorer bland serietillverkade elbilar. Den kraftfulla bakre elmotorn i Audi e-tron 55 har flyttats till framaxeln medan den främre elmotorn från e-tron 55 har flyttats till bakaxeln och kompletterats med ytterligare en identisk elmotor. Högvoltsbatteriet har en bruttokapacitet på 95 kWh varav 91 procent används och ger en nettokapacitet på 86 kWh. Med fulladdat batteri har Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback en räckvidd på upp till ca 36 mil i WLTP-körcykeln.

Nyhet: Elquattro med elektrisk torque vectoring

Vid normal körning aktiveras enbart de bakre motorerna för att göra körningen så effektiv som möjligt. Så snart föraren kräver mer prestanda eller om sensorerna förutser sämre väggrepp aktiveras den främre elmotorn blixtsnabbt. Fyrhjulsdriften har dessutom kompletterats med elektrisk torque vectoring. De båda bakre elmotorerna fördelar kraften steglöst till respektive hjul utan mekanisk differential. Reaktionen är blixtsnabb och systemet kan hantera väldigt höga drivmoment, vilket gör S-modellerna väldigt agila, speciellt vid utmanande körning på kurviga vägar. Känslan är mer bakhjulsbetonad och sportigare till sin karaktär. Om ESC-systemet är inställt på “sport” och Audi drive select ställs in för maximal prestanda i “dynamic”-läget, ges även möjlighet till kontrollerad drifting om så önskas. När de fysiska gränserna närmas bromsas det obelastade framhjulet på insidan av kurvan och ger en ännu mer förfinad körkänsla. Den skarpa känslan och höga precisions- och säkerhetsnivån är resultatet av ett samspel mellan alla styrenheter i drivline- och chassisystemet.

Integrerat chassisystemet för maximal prestanda

Det stora högvoltsbatteriet ger en optimal axellastfördelning med sin låga placering. Det sänker bilens tyngdpunkt och ger stora fördelar när det gäller handling. Den progressiva styrningen och för S-modellerna anpassade chassit förstärker den sportiga körkänslan. Via Audi drive select kan föraren välja mellan sju olika körprofiler. Tack vare den adaptiva sportluftfjädringen kan markfrigången varieras med upp till 76 millimeter. Som standard sitter 20-tumshjul med 285 millimeter breda däck och som tillval erbjuds 21-tum och senare även 22-tumshjul. Bromsoken är svartlackerade med S-logo som standard, om så önskas kan de även orangelackeras med e-tron logo. Bromsarna regleras elektroniskt (by wire) för att på 150 millisekunder ge bromsbeläggen full kontakt med skivorna. Beroende på situation kan bromsreglersystemet bestämma individuellt för varje axeln om bilen skall bromsa med elmotorn, bromsskivorna eller en kombination av systemen.

Innovativa lösningar för optimal aerodynamik

De digitala backspeglarna (tillval) sänker luftmotståndet och detsamma gäller för de flödesoptimerade skärmbreddarna som Audi utvecklat och patenterad. Det ger Audi e-tron S Sportback ett cw-värde på låga 0.26, trots att skärmarna breddats (0,28 i Audi e-tron S).  För att optimera aerodynamiken är luftintagen reglerbara. De är stängda så ofta som möjligt så att luften kan flödar fritt över motorhuven och öppnas vid behov för att kyla de främre bromsarna. Audi e-tron har värmepump som standard som fångar upp spillvärme och ökar räckvidden. Det avancerade systemet för bromsenergiåtervinning bidrar till att göra körningen effektiv. Föraren kan välja mellan tre olika nivåer där den högsta ger en-pedalskänsla, alternativt väljer föraren att använda bromspedalen som vanligt. Oavsett bromsteknik återvinns energin via elmotorerna i de flesta vardagssituationer. De hydrauliska bromsarna aktiveras bara vid kraftigare inbromsningar över 0,3 g och även då används elmotorerna för att omvandla energin. Vid en inbromsning från 100 km/h kan upp till 270 kW omvandlas.

Fem centimeter bredare och digitala Matrix LED

S-modellerna känns igen på de markerade stötfångarna med stora luftintag och diffusor. Hjulhusen är breddade med 23 millimeter på båda sidor för att addera kraft. Silverlackerade detaljer och backspegelhus i aluminium är exklusiva för S modellerna. Det nedre partiet kan även lackeras i kontrastlack om så önskas.

Båda bilarna kan dessutom utrustas med digitala Matrix LED-strålkastare. Audi var först med att lansera nyheten i serietillverkning i samband med introduktionen av e-tron Sportback. Tack vare den digitala tekniken kan ljuset styras med precision då varje ljus är uppdelat i 1.3 miljoner pixlar. Tekniken ger möjligheter till många nya funktioner eftersom vägbanan kan belysas likt en projektor. I trånga utrymme visar de till exempel bilens position och hjälper föraren att köra i mitten av filen.

Digital och uppkopplad interiör

Interiört är eljusterbara sportstolar med läder/alcantaraklädsel och växelväljare med S logo och rombmönster standard. Dekorinläggen är i borstad aluminium med kolfiber som tillval. Liksom i alla Audis större modeller är S-versionerna utrustade med MMI touch response med två stora skärmar i mittkonsolen. Den tredje skärmen, Audi virtual cockpit, är placerad direkt i föraren siktfält. Som tillval erbjuds  även head up display. MMI navigation plus är standard och den tredje generationen av den modulära infotainmentplattformen (MIB 3) ser till att funktionerna sker med ännu högre processorkraft än den tidigare.

Audi connect’s onlinetjänster adderar värdefulla funktioner som e-tron route planner. Vägvisaren beräknar den snabbaste rutten med optimala laddningsstopp och tar hänsyn till trafikdata, förarens körprofil och längden på laddstoppen. I vissa fall innebär det att systemet föreslår en alternativ väg. Förteckningen med laddpunkter med detaljerad information om varje laddstation uppdateras online varje dag. På önskemål kan systemet prioritera laddstationer med e-tron Charging Service.

Säljstart

De två eldrivna S-modellerna tillverkas klimatneutralt i Bryssel.  Lanseras i Europa sker under hösten 2020 och de båda modellerna går nu att beställa.

e-tron S SUV:  Ca-pris från 1.100.000 kr, förmånsvärde från 3.952 kr/mån netto
e-tron S Sportback: Ca-pris från 1.128.000 kr, förmånsvärde från 4.101 kr/mån netto

Audi e-tron S: Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,8-28,4 (WLTP)
Audi e-tron S Sportback: Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,4-28,1 (WLTP)

För mer pressinformation, bilder och filmer här:

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna  - Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Audi e-tron S
Audi e-tron S
Ladda ned bild
Audi e-tron S
Audi e-tron S
Ladda ned bild
Audi e-tron S
Audi e-tron S
Ladda ned bild
Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Auid e-tron S Sportback
Auid e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Dubbla elmotorer på bakaxeln i Audi e-tron S Sportback
Dubbla elmotorer på bakaxeln i Audi e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback
Ladda ned bild
Dubbla motorer på bakaxeln i e-tron S med kraftelektronik och reduktionsväxellåda
Dubbla motorer på bakaxeln i e-tron S med kraftelektronik och reduktionsväxellåda
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye