Säljstart för eldrivna Audi Q4 e-tron på Earth Day

Audi breddar elbilsprogrammet med en förväntad storsäljare och tjänstebilsfavorit. Redan en vecka efter världspremiären går det nu att beställa eldrivna suven Audi Q4 e-tron. Den klimatneutrala produktionen är redan igång i Zwickau och de första kunderna kan räkna med leverans redan i sommar. Inledningsvis förväntas Audi Q4 40 e-tron väcka störst intresse med en räckvidd på upp till 51 mil. Lanseringen av Q4 e-tron sker hos de svenska återförsäljarna i början av juni.

Säljstart idag för eldrivna Q4 e-tron som tillverkas klimatneutralt i Zwickau

-        Förhandsintresset har varit enormt och vi är glada över att kunna starta försäljningen av Audi Q4 e-tron så snabbt. Vi ser den som en riktig tjänstebilsfavorit som dessutom passar många familjer. Redan i höst kommer nästa elbil med Q4 Sportback e-tron. Vår större suv Audi e-tron är redan väldigt populär. Vi räknar därför med att minst fördubbla vår andel elbilar försäljningsmässigt i år, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Earth Day och #Project1Hour

Den 22 april är även datumet för internationella Earth Day vars syfte är att arbeta tillsammans för att hitta hållbara lösningar på miljö- och klimatfrågor. I år kommer Audi-medarbetare tillsammans med alla anställda i hela VW-koncernen samlas under det som kallas #Project1Hour för att under en timme diskutera hur var och en kan bidra till att minska klimatpåverkan.

-        Idag på Earth Day fokuserar vi på hur vi som individer kan minska vår klimatpåverkan, både privat och professionellt. Att köra elbil är ett sätt att bidra till omställningen, men det handlar givetvis om så mycket mer och hur vi lever våra liv. Audi som företag investerar massivt i både utvecklingen av nya elbilsmodeller men också i att minska klimatpåverkan både vid tillverkningen och i hela leverantörskedjan, fortsätter Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Q4 e-tron tillverkas koldioxidneutralt i Zwickau

Audi har en helhetssyn för ansvarsfullt och hållbart agerande som även inkluderar leverantörer och tillverkning. Audi Q4 e-tron tillverkas klimatneutralt i Zwickau, som en gång var födelseort för märket. Till 2025 planerar Audi att samtliga anläggningar skall vara klimatneutrala och märket är redan på god väg. Elbilarna e-tron, e-tron Sportback och e-tron GT tillverkas redan klimatneutralt i Bryssel respektive i Neckarsulm. Dessutom har ungerska Györ certifierats, där bl.a. elmotorerna till Audi e-tron tillverkas.

Elbilsprogrammet växer i snabb takt

Audi satsar intensivt på omställningen till elbilism. Till 2025 räknar märket med att ha 20 helt eldrivna modeller i programmet. Redan idag erbjuds populära Audi e-tron och e-tron Sportback samt prestandamodellerna e-tron GT och RS e-tron GT. Till hösten kompletteras dessutom utbudet med Audi Q4 Sportback e-tron. I veckan avslöjades även konceptbilen Audi A6 e-tron concept som en fingervisning om kommande modellprogram. Premium Plattform Electric är en helt ny plattform som utvecklats under Audis ledning i samarbete med Porsche. Plattformen kommer att vara bas för en rad större modeller där den första serieproducerade modellen presenteras under andra halvåret 2022.

Fler klimatprojekt – Air capturing och Plogging

Audi är även engagerad i flera klimatprojekt som ett led i att som företag senast 2050 vara klimatneutralt i enlighet med Parisöverenskommelsen. Förutom resursoptimering, ökad grad av återvinning och krav på förnybar el i leverantörskedjan, pågår flera projekt för att skapa hållbar mobilitet, bl.a. med fokus på batterianvändningen i s.k. 2nd life. Tillsammans med schweiziska Climeworks är Audi även med och stöttar framtidsteknik som direct air capturing (DAC). I en anläggning på Island kommer Climeworks inhämta 4,000 ton CO2 från luften som mineraliseras i berggrunden. Under Earth Day organiserar Audi Enviromental Foundation även ett plogging-event där Audi-anställda i Tyskland gör en insats genom att plocka skräp under joggingturen. Plogging är företeelse som startade i Sverige och spridit sig över världen.

Marknadsintroduktion i juni

Audi Q4 e-tron lanseras hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av juni men kan beställas redan nu. De första kundleveranserna sker i sommar.

Säljstart idag för eldrivna Q4 e-tron som tillverkas klimatneutralt i Zwickau
Audi-anställda ploggar, dvs plockar skräp under joggingturen. En trend som startade i Sverige.
Idag samlas alla anställda i hela VW-koncernen under #Project1Hour för att diskutera hur var och en kan bidra till att minska klimatpåverkan.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Maximerad körglädje i Nya Audi RS 319.7.2021 09:39:02 CEST | Pressmeddelande

0 till 100 på snabba 3,8 sekunder, topphastighet upp till 290 km/h, RS Torque Splitter, semi-slicks och speciella RS-körlägen – nya Audi RS 3 bjuder på kördynamik på högsta nivå och klassens bästa prestandavärden. Utrustad med den prisade 5-cylindriga högprestandamotorn på 400 hk, levererar RS 3 acceleration ackompanjerad av ett mäktigt motorljud. Motorn har fått ännu snabbare respons och vridmomentet har höjts till 500 Nm. Breddad kaross, RS sportavgassystem och förardisplayer som i en racingbil – nya Audi RS 3 är präglad av sina sportiga gener.

Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: Accelererar övergången till e-mobilitet22.6.2021 19:00:08 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar produktionen av Audis sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor. Från 2026 kommer premiummärket enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden. Detta tillkännagavs av Audis CEO Markus Duesmann vid klimatkonferensen ”Climate Neutrality Foundation” i Berlin. Företaget accelererar därmed övergången till e-mobilitet. Fram till 2033 kommer produktionen av förbränningsmotorer successivt fasas ut. Senast 2050 planerar Audi att nå nettonollutsläpp.

Audi satsar på pilotkoncept för snabbladdning24.5.2021 15:10:35 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter ställa om företaget mot hållbar premiummobilitet och planerar för en bred elbilsoffensiv med över 20 helt eldrivna modeller till 2025. Nyckeln till framgång i omställningen är tillgången på laddinfrastruktur. Audi jobbar nu på ett koncept för snabbladdning vid tillfälliga behov och hög efterfrågan. Under andra halvåret kommer ett pilotprojekt sjösättas och testas i praktiken för att utvärdera en möjlig utrullning.