Säljstart för eldrivna Audi Q4 e-tron på Earth Day

Audi breddar elbilsprogrammet med en förväntad storsäljare och tjänstebilsfavorit. Redan en vecka efter världspremiären går det nu att beställa eldrivna suven Audi Q4 e-tron. Den klimatneutrala produktionen är redan igång i Zwickau och de första kunderna kan räkna med leverans redan i sommar. Inledningsvis förväntas Audi Q4 40 e-tron väcka störst intresse med en räckvidd på upp till 51 mil. Lanseringen av Q4 e-tron sker hos de svenska återförsäljarna i början av juni.

Säljstart idag för eldrivna Q4 e-tron som tillverkas klimatneutralt i Zwickau

-        Förhandsintresset har varit enormt och vi är glada över att kunna starta försäljningen av Audi Q4 e-tron så snabbt. Vi ser den som en riktig tjänstebilsfavorit som dessutom passar många familjer. Redan i höst kommer nästa elbil med Q4 Sportback e-tron. Vår större suv Audi e-tron är redan väldigt populär. Vi räknar därför med att minst fördubbla vår andel elbilar försäljningsmässigt i år, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Earth Day och #Project1Hour

Den 22 april är även datumet för internationella Earth Day vars syfte är att arbeta tillsammans för att hitta hållbara lösningar på miljö- och klimatfrågor. I år kommer Audi-medarbetare tillsammans med alla anställda i hela VW-koncernen samlas under det som kallas #Project1Hour för att under en timme diskutera hur var och en kan bidra till att minska klimatpåverkan.

-        Idag på Earth Day fokuserar vi på hur vi som individer kan minska vår klimatpåverkan, både privat och professionellt. Att köra elbil är ett sätt att bidra till omställningen, men det handlar givetvis om så mycket mer och hur vi lever våra liv. Audi som företag investerar massivt i både utvecklingen av nya elbilsmodeller men också i att minska klimatpåverkan både vid tillverkningen och i hela leverantörskedjan, fortsätter Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Q4 e-tron tillverkas koldioxidneutralt i Zwickau

Audi har en helhetssyn för ansvarsfullt och hållbart agerande som även inkluderar leverantörer och tillverkning. Audi Q4 e-tron tillverkas klimatneutralt i Zwickau, som en gång var födelseort för märket. Till 2025 planerar Audi att samtliga anläggningar skall vara klimatneutrala och märket är redan på god väg. Elbilarna e-tron, e-tron Sportback och e-tron GT tillverkas redan klimatneutralt i Bryssel respektive i Neckarsulm. Dessutom har ungerska Györ certifierats, där bl.a. elmotorerna till Audi e-tron tillverkas.

Elbilsprogrammet växer i snabb takt

Audi satsar intensivt på omställningen till elbilism. Till 2025 räknar märket med att ha 20 helt eldrivna modeller i programmet. Redan idag erbjuds populära Audi e-tron och e-tron Sportback samt prestandamodellerna e-tron GT och RS e-tron GT. Till hösten kompletteras dessutom utbudet med Audi Q4 Sportback e-tron. I veckan avslöjades även konceptbilen Audi A6 e-tron concept som en fingervisning om kommande modellprogram. Premium Plattform Electric är en helt ny plattform som utvecklats under Audis ledning i samarbete med Porsche. Plattformen kommer att vara bas för en rad större modeller där den första serieproducerade modellen presenteras under andra halvåret 2022.

Fler klimatprojekt – Air capturing och Plogging

Audi är även engagerad i flera klimatprojekt som ett led i att som företag senast 2050 vara klimatneutralt i enlighet med Parisöverenskommelsen. Förutom resursoptimering, ökad grad av återvinning och krav på förnybar el i leverantörskedjan, pågår flera projekt för att skapa hållbar mobilitet, bl.a. med fokus på batterianvändningen i s.k. 2nd life. Tillsammans med schweiziska Climeworks är Audi även med och stöttar framtidsteknik som direct air capturing (DAC). I en anläggning på Island kommer Climeworks inhämta 4,000 ton CO2 från luften som mineraliseras i berggrunden. Under Earth Day organiserar Audi Enviromental Foundation även ett plogging-event där Audi-anställda i Tyskland gör en insats genom att plocka skräp under joggingturen. Plogging är företeelse som startade i Sverige och spridit sig över världen.

Marknadsintroduktion i juni

Audi Q4 e-tron lanseras hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av juni men kan beställas redan nu. De första kundleveranserna sker i sommar.

Säljstart idag för eldrivna Q4 e-tron som tillverkas klimatneutralt i Zwickau
Audi-anställda ploggar, dvs plockar skräp under joggingturen. En trend som startade i Sverige.
Idag samlas alla anställda i hela VW-koncernen under #Project1Hour för att diskutera hur var och en kan bidra till att minska klimatpåverkan.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro6.5.2021 13:10:25 CEST | Pressmeddelande

Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution19.4.2021 07:44:24 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.