Säljstart för helt Nya SEAT Leon

SEAT startar nu försäljningen av helt nya SEAT Leon, märkets mest avancerade modell någonsin. De svenska priserna har släppts och återförsäljarna står redo att ta emot beställningar. Den fjärde generationen av SEAT Leon erbjuder mer bränslesnåla motorer, uppkoppling och assistanssystem på högsta nivå med enastående prestanda och inspirerande design.

Södertälje 2020-04-17. Sedan 1999 har SEAT Leon varit en grundpelare i märkets modellutbud och varit en viktig komponent i SEATs resa mot att vara Europas snabbast växande bilmärke. Leon har inte enbart bidragit med volym utan har också varit en drivande innovationskraft och varje generation har varit i spjutspetsen för teknik, design och säkerhet. Investeringen i utvecklingen av den nya generationens Leon har varit den största någonsin, vilket har möjliggjort att märket nu lanserar sin mest avancerade bilmodell.

”Nya Leon är en mycket viktig modell för SEAT på den svenska marknaden. Leon har under lång tid varit vår bäst säljande modell, med närmare 30 000 sålda bilar och med oerhört nöjda och lojala bilägare.” säger Per Brinkenberg, märkeschef för SEAT Sverige och fortsätter "Nya Leon kommer starkt bidra till vår fortsatta tillväxt i Sverige och stärka vårt varumärke. Vi räknar med att försäljning till privatpersoner men framförallt till företag kommer att öka kraftigt. Nya Leon passar den svenska marknaden perfekt.”

Bränsleeffektivitet har varit en av hörnstenarna vid utvecklingen av nya SEAT Leon. Modellen erbjuder hela fem stycken avancerade drivlinor. Vid försäljningsstarten finns, förutom effektiva bensin- och dieselmotorer, även en elektrifierad motor med mildhybridteknik, för ökad komfort och lägre förbrukning. Nästa steg i elektrifieringen av nya SEAT Leon kommer under sommaren när försäljningen av en avancerad plug-in hybrid startar.

Under hösten 2020 släpps ytterligare ett hållbart och kostnadseffektivt motoralternativ som drivs på komprimerad fordonsgas (CNG). Med 100% biogas i tanken blir färden helt fossilfri.

”Nya Leon är verkligen en helt ny bil, den bästa Leon som tillverkats hittills. Den är större, säkrare, uppkopplad, miljövänlig, trygg och mer praktisk än någonsin. Jag rekommenderar alla svenska bilspekulanter att provköra nya Leon hos en av våra SEAT-återförsäljare. Den kommer att överträffa förväntan.” säger Edward Kairenius, försäljningschef SEAT Sverige.

Nya SEAT Leon erbjuder hög säkerhet och komfort tack vare avancerade assistanssystem. Med bland annat förutseende ACC, Front Assist, Emergency Assist, Travel Assist och Side and Exit Assist erbjuder nya SEAT Leon ett optimalt skydd i alla körsituationer och gör den till den säkraste modellen som SEAT utvecklat.

Bilen är baserad på den avancerade MQB Evo-plattformen som givit designteamet den flexibilitet och anpassningsbarhet de behövt för att förädla proportionerna. Större dimensioner för mer utrymme till passagerare och bagage, en interiör med fulländad mix av funktionalitet, minimalism och elegans. Allt i kupén har designats för att vara så användarvänligt och ergonomiskt som möjligt, vilket optimerar komforten för alla ombord.

Både SEAT Leon 5D och Leon Sportstourer kan beställas redan idag, både hos de svenska återförsäljarna och på www.seat.se.

För mer detaljerad information och priser se bilagan ”Säljstart för Nya SEAT Leon”.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar (den högsta siffran i företagets 70-åriga historia) och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien.

SEAT donerar 100.000 euro till projektet #YoMeCorono i kampen mot COVID-1919.6.2020 11:49:06 CESTPressmeddelande

Initiativet #YoMeCorono arbetar med att utveckla ett vaccin mot COVID-19-viruset. SEATs donation till projektet är ett av flera frivillig-initiativ från företaget under Coronakrisen. Bland annat har SEAT bidragit med tillverkning av nödrespiratorer och munskydd, tillhandahållit 150 fordon till sjukvården för transporter av medicinsk personal och utrustning, samt utfört PCR-tester på 15.000 medarbetare.