Volkswagen Personbilar

Säljstart för laddhybridversioner av Volkswagen Arteon och Arteon Shooting Brake

Volkswagen breddar sitt utbud av laddhybrider – nya Arteon eHybrid och nya Arteon Shooting Brake eHybrid finns nu att beställa på den svenska marknaden. Priserna startar på 519 900 kronor respektive 529 900 kronor. I Sverige är utrustningsnivån R-Line standard.
Nya Arteon Shooting Brake eHybrid R-Line.
  • Eldrift i vardaglig körning: På ren eldrift når eHybrid-versionerna av Arteon (fastback) och Arteon Shooting Brake (kombi) en räckvidd på upp till 59 km respektive 57 km enligt WLTP.
  • Som gjord även för långa sträckor: Drivlinan har en systemeffekt på 218 hk. En sammanlagd räckvidd på över 900 km kan nås.
  • Laddhybridoffensiv: Volkswagen erbjuder laddhybridversioner av Golf, Passat Sportscombi, Arteon, Arteon Shooting Brake, Touareg och Tiguan.

Arteon är Volkswagens ”Gran Turismo” – en mångsidig premiummodell som lanserades sommaren 2017. I samband med uppdateringen tidigare i år utökade Volkswagen utbudet med en andra modellversion: Arteon Shooting Brake – en sportig, progressiv 5-dörrarsmodell med uttrycksfull design. Nu har båda modellerna släppts som laddhybrider med beteckningen eHybrid.

– Efterfrågan på laddhybrider ökar stort och vi är väldigt glada att nu kunna erbjuda båda Arteon-modellerna i laddhybridutförande. Det är exklusiva och attraktiva bilar som kommer passa den svenska marknaden väldigt bra, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Vardagsresor på eldrift

Arteon eHybrid and Arteon Shooting Brake eHybrid kombinerar de egenskaper som utmärker en långfärdsbil med de fördelar det innebär att kunna köra eldrivet. Tack vare sin räckvidd på eldrift på upp till 59 kilometer respektive 57 kilometer kan det stora flertalet av de som pendlar till jobbet uppnå noll lokala utsläpp under större delen av deras dagliga resor.

Högspänningsbatteriet, som är av litiumjontyp och sitter placerat i underredet framför bakaxeln, förser elmotorn med ström. Batterikapaciteten är på 13 kWh. Drivkraften leds till hjulen via en 6-stegad automatväxellåda med dubbla kopplingar, utvecklad speciellt för laddhybrider. Drivningen ligger på framhjulen.

Elmotor plus TSI-motor – systemeffekt på 218 hk

TSI-motorn motorn (turboladdad och direktinsprutad bensinmotor) har en effekt på 156 hk och elmotorn utvecklar 115 hk. Den kombinerade effekten – ”systemeffekten” – är 218 hk och systemvridmomentet är 400 Nm.

Vid körning på eldrift kan de två Arteon-modellerna köra i hastigheter upp till 130 km/h. För längre resor, och i hastigheter över 130 km/h, får den effektiva fyrcylindriga TSI- assistans av elmotorn i hybridläget. Samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn optimerar bränsleeffektiviteten och prestandan.

Det extra sportiga GTE-läget tillåter särskilt dynamisk körning och aktiveras genom en enkel kick-down eller genom att trycka på GTE-knappen bredvid DSG-växelspaken. I GTE-läget ger elmotorn ytterligare boost och samverkar med TSI-motorn för att leverera den maximala systemeffekten. Båda modellerna kan accelerera från 0-100 km/h på bara 7,8 sekunder och nå en topphastighet på 222 km/h.

Tre hybridlägen

De nya eHybrid-modellerna erbjuder tre olika hybridlägen: E-MODE (helelektrisk körning), Hybrid (automatisk växling mellan elmotor och TSI-motor) och GTE (sportig körning med full systemeffekt). Om föraren vill aktivera E-MODE manuellt igen är det möjligt med E-MODE-knappen till vänster om DSG-växelspaken på mittkonsolen eller via infotainmentsystemet.

Laddhybridtekniken är konstruerad för att i första hand klara korta avstånd i tätbebyggda områden. Därför startar eHybrid-modellerna alltid i eldriftsläget E-Mode, förutsatt att batteriet är tillräckligt laddat.

Tack vare ett konfigurerbart hybrid-läge är det även lätt att spara tillräckligt med elektricitet på långa resor för att kunna köra utsläppsfritt när man kommer fram till tätbebyggda trakter och sin slutdestination. Allt föraren behöver göra är att via infotainmentsystemet mata in hur många procent av batterikapaciteten som ska reserveras. Batteriet behöver inte vara fulladdat vid resans start för att detta ska vara möjligt – det kan även laddas av TSI-motorn under resan och genom bromsenergiåtervinning.

På medellånga till långa sträckor hjälper elmotorn till att minska TSI:ns förbrukning eftersom hybridsystemet gör det möjligt att stänga av bensinmotorn helt och hållet. Den energi som krävs för att ge elektriskt stöd återvinns med hjälp av bromsenergiåtervinning under resan. Om bilarna börjar sin resa med ett fulladdat litiumjonbatteri och en full tank med bränsle kan de uppnå en kombinerad räckvidd på över 900 kilometer.

Förutseende hybridstrategi

Den intelligenta mjukvaran och hårdvaran i eHybrid-modellerna bidrar till att öka räckvidden på el och minska förbrukningen. Om navigationssystemet är aktiverat tar den förutseende hybridstrategin med hjälp av GPS-data hänsyn till topografin längs färdvägen för att den ska bli så energisnål som möjligt. Dessutom gör navigationssystemet det möjligt för föraren att få förhandsinformation om den väg man har framför sig. På så sätt blir det till exempel möjligt att minska farten i god tid före en kurva för att kunna utnyttja återvinningen av bromsenergi optimalt.

När den adaptiva farthållaren ACC eller Travel Assist (standard, assisterad körning som håller bilen i mitten av sitt körfält och avståndet till framförvarande fordon helt automatiskt i hastigheter upp till 210 km/h) är aktiv, kan Arteon till och med sköta detta automatiskt. Oberoende av om man kör i manuellt eller assisterat körläge, gör den förutseende hybridstrategin att bilen ”vet” när den närmar sig till exempel en stadsgräns och då automatiskt kan anpassa drivsystemet för detta i förväg.

Laddning

Vanligtvis laddar man högspänningsbatteriet fullt från en extern källa. Ladduttaget är placerat i fronten på samma sätt som Passat GTE. Beroende på vilken strömkälla som används sker laddningen med växelström med en effekt på endera 2,3 eller 3,6 kW. Batteriladdaren som finns integrerad i Arteon sköter laddningen helt automatiskt – allt föraren behöver göra är att ansluta kontakterna.

Föraren kan även styra vilken tid batteriet ska laddas på – både via infotainmentsystemet (e-manager) och We Connect-appen på sin smartphone – för att till exempel dra fördel av billigare eltariffer på nätterna. Via appen kan kupén värmas eller kylas redan innan det är dags att köra. Det här gäller både när bilen står på laddning och när den står parkerad, förutsatt att batteriets laddningsnivå då är tillräcklig. Även laddningen kan startas på avstånd, förutsatt förstås att laddkabeln är inkopplad.

Precis som för övriga nya Arteon-versioner har man också tillgång till massor av data, till exempel räckvidden, och möjlighet att fjärrstyra olika funktioner från sin smartphone.

Assisterad och uppkopplad

Nya Arteon och Arteon Shooting Brake är rikt utrustade från start. Här följer exempel på standardutrustning:

• ACC (adaptiv farthållare)
  • Travel Assist (assisterad körning i alla hastigheter upp till 210 km/h)
  • Front Assist (omgivningsövervakare) inklusive City Emergency Brake (autobroms) med fotgängaridentifiering
  • Lane Assist (filhållningsassistent), Traffic Jam Assist (köassistent) och Emergency Assist (styr och bromsar bilen automatiskt till stillastående vid en nödsituation)
  • Sign Assist (vägmärkesassistent)
  • Progressiv styrning
  • DCC (adaptiv chassireglering) inklusive Mode select (körprofilsval)
  • Climatronic (klimatanläggning), 3-zons
  • Parkeringssensorer fram och bak
  • LED-strålkastare inklusive Light Assist (helljusassistent)
  • Dynamisk blinkers i LED-bakljusklusterna
  • PreCrash (proaktivt passagerarskyddsystem)
  • Digital Cockpit Pro (digitala instrument)
  • Kapacitiv ratt
  • App-Connect (trådlös integrering av Apple CarPlay och Android Auto)
  • Alltid uppkopplad med eSIM och We Connect
  • Senaste generationen infotainmentsystem (MIB3)
  • Navigation Discover Media med 8,0-tumsskärm
  • Induktiv laddning

Invändigt har modellserien fått en uppdaterad förarmiljö som anpassats efter Arteons karisma och exklusiva karaktär:

• Ny instrumentpanel
  • Ny generation multifunktionsrattar med digitala, beröringskänsliga ytor
  • Nya ytor i konstläder, präglade med dekorsömmar likt Touareg
  • Nya metallapplikationer: Cross-Hatch och Aluminium Black Carbon

Med "R-Line" som standard

På den svenska marknaden har Arteon eHybrid och Arteon Shooting Brake eHybrid dessutom den mer sportiga utrustningsnivån R-Line som standard. Exempel på specifik R-Line-utrustning:

• 18" lättmetallfälgar Sebring
  • Spegelkåpor i samma kulör som bilen
  • R-Line stötfångare fram
  • R-Line stötfångare bak med dubbla avgasrör
  • R-Line-specifik dekor med äkta aluminium eller kolfiber
  • R-Line sportstolar med integrerat nackstöd
  • R-Line ArtVelour/Vienna-läder
  • Fotstöd i rostfritt stål
  • Sportratt med touch-funktioner

Motoralternativ och priser på den svenska marknaden

Samtidigt som laddhybridversionerna nu är beställningsbara släpps också det bensindrivna motoralternativet TSI 150 hk med framhjulsdrift och manuell växellåda. Sedan tidigare erbjuds dieselalternativet TDI 200 hk. Versionerna går att bygga på www.volkswagen.se. De första exemplaren av eHybrid-versionerna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2021. Prestandaversionen R med 320 hk släpps preliminärt vid årsskiftet.

Motorprogrammet för Arteon och Arteon Shooting Brake på den svenska marknaden med rekommenderade cirkapriser. Pristillägget för Shooting Brake är 10 000 kronor.

• 1,5 TSI 150 hk R-Line, manuell (bensin, framhjulsdrift):
    från 407 900 kr (Shooting Brake: från 417 900 kr)
  • 1,4 eHybrid 218 hk DSG R-Line (laddhybrid, framhjulsdrift):
    från 519 900 kr (Shooting Brake: från 529 900 kr)
  • 2,0 TDI 200 hk DSG 4MOTION R-Line (diesel, fyrhjulsdrift):
    från 479 900 kr (Shooting Brake: från 489 900 kr)
  • R, 2,0 TSI 320 hk DSG 4MOTION (bensin, fyrhjulsdrift):
    ej prissatt, säljstart preliminärt vid årsskiftet

Volkswagens hybridoffensiv

Laddhybridmodellerna spelar en nyckelroll i elektrifieringen av Volkswagens produktportfölj eftersom de minskar bränsleförbrukning och utsläpp vid körning. Fem modellserier erbjuds med laddhybriddrift på den europeiska marknaden. I Sverige erbjuds följande versioner: Golf eHybrid, Golf GTE, Passat Sportscombi GTE, Touareg R, Arteon eHybrid, Arteon Shooting Brake eHybrid och Tiguan eHybrid.

Tekniska fakta Arteon eHybrid och Arteon Shooting Brake eHybrid

Motorer:
1,4 TSI 156 hk (bensin) och elmotor (115 hk)
Miljöklass: EURO 6 AP
Max vridmoment, system: 400 Nm
Max effekt, system: 218 hk
Växellåda: 6-växlad DSG (DQ400E)
Drivsystem: Framhjulsdrift
Bränsleförbrukning blandad körning, WLTP: 1,1 l/100km (Shooting Brake: 1,2 l/100 km)
CO₂-utsläpp blandad körning, WLTP: 26 g/km (Shooting Brake: 27 g/km)
Energiförbrukning el, blandad körning, WLTP: 151,2 Wh/km (Shooting Brake: 152,1 Wh/100 km.
Toppfart: 222 km/h
Toppfart, eldrift: 130 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 s
Batterikapacitet: 13 kWh
Laddningstid AC: 2,3 kW: ca 5 timmar; 3,6 kW: ca 3,5 timmar
Räckvidd totalt, WLTP: upp till ca 900 km
Räckvidd eldrift, WLTP: upp till ca 59 km (Shooting Brake: ca 57 km)
Axelavstånd: 2 840 mm
Tjänstevikt: 1808 kg (Shooting Brake: 1 809 kg)
Totalvikt: 2 300 kg (Shooting Brake: 2 290 kg)
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 600 kg
Längd/Bredd/Höjd: 4 866 mm/1 871 mm (inkl. ytterbackspeglar)/1 428 mm (Shooting Brake: 1 447 mm)
Tankvolym: 50 liter
Bagagevolym: 445-1 427 liter (Shooting Brake: 455-1 497 liter)
Bagageutrymme, längd vid nedfällt säte: 2 091 mm
Pris: från 519 900 kr (Shooting Brake: från 529 900 kr)

Nya Arteon Shooting Brake eHybrid R-Line.
Nu har båda Arteon-modellerna släppts som laddhybrider med beteckningen eHybrid.
På ren eldrift når eHybrid-versionerna en räckvidd på upp till 59 km respektive 57 km.
Invändigt har modellserien fått en uppdaterad förarmiljö som anpassats efter Arteons karisma och exklusiva karaktär.
Alltid uppkopplad med eSIM och We Connect. Kapacitiv ratt är standard.
Systemeffekten är 218 hk och systemvridmomentet är 400 Nm.
Det extra sportiga GTE-läget tillåter särskilt dynamisk körning.
Travel Assist, dvs assisterad körning i hastigheter upp till 210 km/h, är standard.
Det bensindrivna motoralternativet TSI 150 hk med framhjulsdrift och manuell växellåda har också släppts för beställning.
Sedan tidigare erbjuds dieselalternativet TDI 200 hk.

Volkswagen Personbilar

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.