Säljstart för Nya Audi A3 Sportback

Audi startar försäljningen av nya Audi A3 Sportback som har lansering i slutet av april hos de svenska återförsäljarna. Inledningsvis finns tre TFSI- och TDI-motorer att välja på. Senare under året ökar utbudet med både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna Audi A3 g-tron.

Audi A3 Sportback, fjärde generationen

Audi A3 var Audis tredje mest sålda modell under 2019 med 2990 levererade bilar. I sin fjärde generation har designen vässats med nya sportigare linjer och helt ny förarorienterad interiör. Många detaljer har hämtats från de större modellerna som bidrar till premiumkänslan i bilen, både när det gäller infotainment- och förassistanssystem.

Beställbara motoralternativ

Den svenska premiären sker i slutet av april, men redan nu kan de tre första motoralternativen beställas.

• 35 TFSI 150 hk Proline, 6-växlad manuell: från 277 000 kronor*
  • 30 TDI 116 hk Proline, 6-växlad manuell: från 287 000 kronor*
  • 35 TDI 150 hk, Proline Advanced, S tronic: från 339 500 kronor*

48-volts mildhybrid, laddhybrid och gasdriven g-tron

Under våren tillkommer även 35 TFSI 150 hk S tronic med 48-volts mildhybridteknik och cylinder on demand som sparar upp till 0,4 liter/100 km. Motorprogrammet utökas även med 30 TFSI 110 hk manuell samt gasdrivna g-tron och Audi S3 under sommaren. Senare i år lanseras även laddhybriden TFSI e och 40 TFSI 190 hk S tronic.

Omfattande standardutrustning

Nya Audi A3 Sportback har en riklig standardutrustning med bl.a.

• 16” aluminiumfälgar, 5-dubbelarmsdesign
  • LED-strålkastare och LED-bakljus
  • Audi drive select
  • Sportsäten med integrerat nackstöd och 4-vägs svankstöd
  • Sportmultifunktionsratt i läder, med växelpaddlar vid S tronic
  • Digital Cockpit 10,25” (12,3" tillval) och MMI Touch display 10,1”
  • Audi connect Safety & Service samt Audi connect
  • Audi smartphone interface och Audi phone box light för induktiv mobilladdning
  • 2-zons klimatanläggning och mittarmstöd fram
  • Audi pre sense front autobroms, farthållare, filhållningsvarning och undanmanöverassistent
  • Parkeringssensorer bak, ljus-/regnsensor och elställbara backspeglar
  • Barnstolsfästen, elmanövrerat barnlås

Skräddarsydd med tillvalsutrusning

Som tillval finns ett stort utbud för den som vill skräddarsy sin bil efter eget behov och smak. Till höjdpunkterna hör digitala Matrix LED-strålkastare med ljussignatur anpassad efter utrustningsversion. I kombination med navigationssystemet kan även en större Audi virtual cockpit beställas och vägvisningen ske med hjälp av Google Earth. I S line-utrusningen erbjuds en sätesklädsel av återvunna PET-flaskor.  För den aktive föraren är adaptiv dämparreglering, som sänker karossen med 10 millimeter, det självklara valet. Utöver standardutrustningen erbjuds även en mängd andra säkerhets- och assistanssystem, så som filbytes- och urstigningsvarnare, korsnings- och parkeringsassistent samt adaptiv körassistent. En annan nyhet är Car2X-tjänster där bilen kommunicerar med sin omgivning. Strax efter lanseringen erbjuds även Audi connect-nyckeln som gör att bilen kan låsas upp och startas via en Android-mobil.

Privatleasing:

35 TFSI 150 hk Proline erbjuds för 2.995 kr/månad i privatleasing** . Som introduktionserbjudande till 30 juni erbjuds uppgraderade Proline Advanced  för 59 kr/månad (grill i titansvart med kromad ram, kantlist i mattsilver på frontspoilern, sidoluftintag med mattsilver inramning, 17”-fälgar, diffusor med ram i mattsilver) samt uppgraderade LED-strålkastare fram och bak.

För mer information: Pressrelease världspremiär

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp enligt WLTP:

• 35 TFSI Proline, 150 hk 6-växlad 6,1–5,8 l/100km, 138–133 g/km
  • 30 TDI Proline, 116 hk 6-växlad 4,4–4,3 l/100km, 116–112 g/km
  • 35 TDI Proline advanced, 150 hk S tronic 5,0–4,6 l/100km  131–121 g/km

* Rekommenderat cirkapris: Varje återförsäljare är fri i sin prissättning
** 1000 mil per år/36 månader

Audi A3 Sportback, fjärde generationen
A3 Sportback, fjärde generationen

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.