Säljstart för Nya Audi A3 Sportback

Audi startar försäljningen av nya Audi A3 Sportback som har lansering i slutet av april hos de svenska återförsäljarna. Inledningsvis finns tre TFSI- och TDI-motorer att välja på. Senare under året ökar utbudet med både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna Audi A3 g-tron.

Audi A3 Sportback, fjärde generationen

Audi A3 var Audis tredje mest sålda modell under 2019 med 2990 levererade bilar. I sin fjärde generation har designen vässats med nya sportigare linjer och helt ny förarorienterad interiör. Många detaljer har hämtats från de större modellerna som bidrar till premiumkänslan i bilen, både när det gäller infotainment- och förassistanssystem.

Beställbara motoralternativ

Den svenska premiären sker i slutet av april, men redan nu kan de tre första motoralternativen beställas.

• 35 TFSI 150 hk Proline, 6-växlad manuell: från 277 000 kronor*
  • 30 TDI 116 hk Proline, 6-växlad manuell: från 287 000 kronor*
  • 35 TDI 150 hk, Proline Advanced, S tronic: från 339 500 kronor*

48-volts mildhybrid, laddhybrid och gasdriven g-tron

Under våren tillkommer även 35 TFSI 150 hk S tronic med 48-volts mildhybridteknik och cylinder on demand som sparar upp till 0,4 liter/100 km. Motorprogrammet utökas även med 30 TFSI 110 hk manuell samt gasdrivna g-tron och Audi S3 under sommaren. Senare i år lanseras även laddhybriden TFSI e och 40 TFSI 190 hk S tronic.

Omfattande standardutrustning

Nya Audi A3 Sportback har en riklig standardutrustning med bl.a.

• 16” aluminiumfälgar, 5-dubbelarmsdesign
  • LED-strålkastare och LED-bakljus
  • Audi drive select
  • Sportsäten med integrerat nackstöd och 4-vägs svankstöd
  • Sportmultifunktionsratt i läder, med växelpaddlar vid S tronic
  • Digital Cockpit 10,25” (12,3" tillval) och MMI Touch display 10,1”
  • Audi connect Safety & Service samt Audi connect
  • Audi smartphone interface och Audi phone box light för induktiv mobilladdning
  • 2-zons klimatanläggning och mittarmstöd fram
  • Audi pre sense front autobroms, farthållare, filhållningsvarning och undanmanöverassistent
  • Parkeringssensorer bak, ljus-/regnsensor och elställbara backspeglar
  • Barnstolsfästen, elmanövrerat barnlås

Skräddarsydd med tillvalsutrusning

Som tillval finns ett stort utbud för den som vill skräddarsy sin bil efter eget behov och smak. Till höjdpunkterna hör digitala Matrix LED-strålkastare med ljussignatur anpassad efter utrustningsversion. I kombination med navigationssystemet kan även en större Audi virtual cockpit beställas och vägvisningen ske med hjälp av Google Earth. I S line-utrusningen erbjuds en sätesklädsel av återvunna PET-flaskor.  För den aktive föraren är adaptiv dämparreglering, som sänker karossen med 10 millimeter, det självklara valet. Utöver standardutrustningen erbjuds även en mängd andra säkerhets- och assistanssystem, så som filbytes- och urstigningsvarnare, korsnings- och parkeringsassistent samt adaptiv körassistent. En annan nyhet är Car2X-tjänster där bilen kommunicerar med sin omgivning. Strax efter lanseringen erbjuds även Audi connect-nyckeln som gör att bilen kan låsas upp och startas via en Android-mobil.

Privatleasing:

35 TFSI 150 hk Proline erbjuds för 2.995 kr/månad i privatleasing** . Som introduktionserbjudande till 30 juni erbjuds uppgraderade Proline Advanced  för 59 kr/månad (grill i titansvart med kromad ram, kantlist i mattsilver på frontspoilern, sidoluftintag med mattsilver inramning, 17”-fälgar, diffusor med ram i mattsilver) samt uppgraderade LED-strålkastare fram och bak.

För mer information: Pressrelease världspremiär

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp enligt WLTP:

• 35 TFSI Proline, 150 hk 6-växlad 6,1–5,8 l/100km, 138–133 g/km
  • 30 TDI Proline, 116 hk 6-växlad 4,4–4,3 l/100km, 116–112 g/km
  • 35 TDI Proline advanced, 150 hk S tronic 5,0–4,6 l/100km  131–121 g/km

* Rekommenderat cirkapris: Varje återförsäljare är fri i sin prissättning
** 1000 mil per år/36 månader

Audi A3 Sportback, fjärde generationen
A3 Sportback, fjärde generationen

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.

Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback3.3.2020 10:37:10 CETPressmeddelande

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.