Säljstart för nya Audi RS 4Avant

Audi påbörjar nu försäljningen av Audi RS 4 Avant, den välkända RS-modellen som förenar högsta prestanda med praktiskt vardagsnytta. Audi RS 4 Avant premiärvisades på bilsalongen i Frankfurt och kommer att lanserar hos de svenska återförsäljarna under januari nästa år till ett ca-pris på 783.500 kr.

Den nyutvecklade 2,9-liters TFSI-motorn i Audi RS 4 Avant ger en helt ny dimension när det gäller förhållandet mellan vridmoment och effektivitet. Från 1900-5000 v/min, levererar V6-biturbon hela 600 Nm till vevaxeln – 170 Nm mer än i föregångaren. Med sina 450 hk, och effektförhållande på 155,5 hk/liter, accelererar RS 4 Avant från 0-100 på 4,1 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än föregångaren. Jämfört med den tidigare generationen har bränsleförbrukningen dessutom minskat med hela 17%. Enligt NEDC-körcykeln är förbrukningen 8,8 liter/100 km, vilket ger 199-200 gram CO2 -utsläpp per kilometer.

Med 2,9-liters TFSI V6-biturbon knyter Audi Sport an till sina rötter. Den första och legendariska generationen av RS 4 Avant lanserades 1999 med en V6 biturbo – den första överladdade biturbon från Audi. Med en effekt på 380 hk, gav motorn 141 hk/liter och accelererade från 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Den höga efterfrågan ledde till att Audi fick dubbla produktionen mot ursprungliga planen. Totalt tillverkades 6 030 bilar av den första generationens RS 4 Avant.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

RS 4 Avant front
RS 4 Avant V6 biturbo

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.