Säljstart för nya Audi RS 4Avant

Audi påbörjar nu försäljningen av Audi RS 4 Avant, den välkända RS-modellen som förenar högsta prestanda med praktiskt vardagsnytta. Audi RS 4 Avant premiärvisades på bilsalongen i Frankfurt och kommer att lanserar hos de svenska återförsäljarna under januari nästa år till ett ca-pris på 783.500 kr.

Den nyutvecklade 2,9-liters TFSI-motorn i Audi RS 4 Avant ger en helt ny dimension när det gäller förhållandet mellan vridmoment och effektivitet. Från 1900-5000 v/min, levererar V6-biturbon hela 600 Nm till vevaxeln – 170 Nm mer än i föregångaren. Med sina 450 hk, och effektförhållande på 155,5 hk/liter, accelererar RS 4 Avant från 0-100 på 4,1 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än föregångaren. Jämfört med den tidigare generationen har bränsleförbrukningen dessutom minskat med hela 17%. Enligt NEDC-körcykeln är förbrukningen 8,8 liter/100 km, vilket ger 199-200 gram CO2 -utsläpp per kilometer.

Med 2,9-liters TFSI V6-biturbon knyter Audi Sport an till sina rötter. Den första och legendariska generationen av RS 4 Avant lanserades 1999 med en V6 biturbo – den första överladdade biturbon från Audi. Med en effekt på 380 hk, gav motorn 141 hk/liter och accelererade från 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Den höga efterfrågan ledde till att Audi fick dubbla produktionen mot ursprungliga planen. Totalt tillverkades 6 030 bilar av den första generationens RS 4 Avant.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

RS 4 Avant front
RS 4 Avant V6 biturbo

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.

Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup29.10.2017 09:50Pressmeddelande

Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden. I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS). Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under

Världspremiär för nya Audi A7 Sportback20.10.2017 07:19Pressmeddelande

Gran Turismo med progressiv design och avancerad teknik Helt digital interiör, avancerad uppkoppling och mildhybridteknik Förbättrad dynamik och långfärdskomfort Med nya A7 Sportback visar Audi upp det nya designspråket som kunde anas redan hos prologue-koncepten. Kraftfulla, dynamiska linjer, avskalad digital interiör och ännu sportigare körupplevelse med långfärdskomfort är några av kännetecknen för Audis nya Gran Turismo. Linjesköna A7 Sportback är dessutom elektrifierad med mildhybridteknik som standard. Exteriör med nytt designspråk Den exteriöra designen i A7 Sportback är ett uttryck för det nya designspråket som Audi introducerade med prologue-koncepten. Den skulpturala karossen med sina skarpa linjer signalerar sportig elegans från alla vinklar. I fronten är Singleframe-grillen ännu bredare och lägre än hos Audi A8, strålkastarna smalare och luftintagen ännu mer markerade. Audis ljusdesigners har eftersträvat en digitalt karaktär på Matrix LED-strålkastarna med 12 ljussegment s