Säljstart för nya Audi RS 4Avant

Audi påbörjar nu försäljningen av Audi RS 4 Avant, den välkända RS-modellen som förenar högsta prestanda med praktiskt vardagsnytta. Audi RS 4 Avant premiärvisades på bilsalongen i Frankfurt och kommer att lanserar hos de svenska återförsäljarna under januari nästa år till ett ca-pris på 783.500 kr.

Den nyutvecklade 2,9-liters TFSI-motorn i Audi RS 4 Avant ger en helt ny dimension när det gäller förhållandet mellan vridmoment och effektivitet. Från 1900-5000 v/min, levererar V6-biturbon hela 600 Nm till vevaxeln – 170 Nm mer än i föregångaren. Med sina 450 hk, och effektförhållande på 155,5 hk/liter, accelererar RS 4 Avant från 0-100 på 4,1 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än föregångaren. Jämfört med den tidigare generationen har bränsleförbrukningen dessutom minskat med hela 17%. Enligt NEDC-körcykeln är förbrukningen 8,8 liter/100 km, vilket ger 199-200 gram CO2 -utsläpp per kilometer.

Med 2,9-liters TFSI V6-biturbon knyter Audi Sport an till sina rötter. Den första och legendariska generationen av RS 4 Avant lanserades 1999 med en V6 biturbo – den första överladdade biturbon från Audi. Med en effekt på 380 hk, gav motorn 141 hk/liter och accelererade från 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Den höga efterfrågan ledde till att Audi fick dubbla produktionen mot ursprungliga planen. Totalt tillverkades 6 030 bilar av den första generationens RS 4 Avant.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

RS 4 Avant front
RS 4 Avant V6 biturbo

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.