Säljstart för Q5 Sportback och SQ5 Sportback - sportiga, praktiska och eleganta

Audi startar nu försäljningen av Q5 Sportback. Konceptet kallas Crossover Utility Vehicle, i korthet CUV, och Audi Q5 Sportback är den tredje i modellprogrammet efter Q3 Sportback och e-tron Sportback. Cupén med sina vackra linjer är tänkt för kunder som uppskattar inte bara design och tekniska innovationer, utan även en sportig karaktär och hög grad av praktisk funktion. Modellen toppas med SQ5 Sportback med treliters TDI-motor som ger 341 hk och 700 Nm vridmoment.
Säljstart för Audi Q5 Sportback

Audi Q5 Sportback har en stark närvaro som är typisk för Q-modellerna från Audi. Stora luftintag omger den oktagonformade singleframe-grillen. LED-strålkastarna med sin speciella dagsljussignatur går även att få med Matrix LED-teknik. Den eleganta sidolinjen markerar de fyra hjulen och därmed quattro fyrhjulsdrift. Den sluttande taklinjen och optiskt höga bakpartiet ger Q5 Sportback en dynamisk och kraftfull karaktär.

Innovativa bakljus med säkerhetshöjande digital OLED-teknik

Audi erbjuder baklyktor med digital OLED-teknik som tillval. Varje lykta består av tre organiska ljus-emitterande dioder som ger ett speciellt och homogent rött ljus. Varje LED-ljus är uppdelat i sex segment som kan styras individuellt. Kunderna kan välja mellan tre bakljussignaturer vid beställning av bilen, var och ett med ett dynamiskt ljusspel när bilen låses respektive låses upp. Om bilen körs i ”dynamic”-läget i Audi drive select visas en unik grafik. Den digitala OLED-tekniken har dessutom en förstärkt säkerhetsfunktion som göra att alla OLED-segment tänds om ett annat fordon närmar sig en stillastående Q5 Sportback bakifrån på ett avstånd inom två meter.

Skräddarsytt med stort urval av lacker och material

Nya Q5 Sportback erbjuds både som “advanced” och “S line” exteriört. Skillnaden syns i fronten med luftintagen och framförallt den bakre stötfångaren. Det finns 12 lacker och en rad möjligheter att skräddarsy exteriören med svart optikpaket, hel- eller kontrastlackering. Med sina 4,69 m är Q5 Sportback sju millimeter längre än sin systermodell. De är lika höga (1,66 m) och breda (1,89 m), medan luftmotståndet på 0.30 är lägre. Det stora axelavståndet på 2,82 meter ger gott om utrymme. Med sina horisontella linjer är interiören ren och luftig. “S line” interiör ger i sin tur ett sportigt intryck.

Flexibelt utrymme med baksätet plus

Bagageutrymmet har en volym på 510 liter som kan utökas till 1480 liter med last upp till taket och baksätet nedfällt. Audi erbjuder även baksäte plus som tillval som är skjutbart i längdsled med ställbart ryggstöd. Det ökar bagageutrymmet med upp till 60 liter alternativt ökas benutrymmet för baksätespassagerarna med sätet i det bakre läget. Som tillval finns även bagagerumspaket medan eldriven baklucka är standard. Audi Q5 Sportback med 204 hk TDI-motorn är dessutom praktisk med 2,4 tons släpvikt (bromsat med 12 procents lutning). Takreling finns som tillval och hill descent control gör körningen utför säkrare.

Större markfrigång off-road med adaptiv luftfjädring

För högre komfort erbjuds även chassi med adaptiv dämparreglering eller adaptiv luftfjädring. Den senare har ett spann på 60 mm, där markfrigången kan ökas med hela 45 mm för sämre vägar och sänkas med 15 mm vid högre hastigheter för minskat luftmotstånd och förbrukning. Den låga tyngdpunkten bidrar även till att göra Audi Q5 Sportback stabil. För bekväm ilastning kan den bakre karossdelen sänkas med 55 mm när bilen står stilla. Med dynamisk styrning som tillval anpassas utväxlingen och kraften som en funktion av hastigheten. I lägre hastigheter blir bilen enklare att manövrera och vid högre hastigheter ökar den stabila känslan. Fälgurvalet är omfattande med 21 alternativ mellan 18 och 21 tum.

En TDI- och en TFSI-motor från start

Audi Q5 Sportback lanseras i Sverige med två motorversioner från start – en TDI och en TFSI-motor. Effekten varierar från 204 hk till 265 hk, där båda motorerna kvalar in under den nya utsläppstandarden Euro 6d ISC-FCM AP, som starkt begränsar utsläppen av kväveoxid.

40 TDI quattro levereras med 2.0 TDI-motor på 204 hk och 400 Nm och gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder. Den blandade bränsleförbrukningen uppgår till 6,4 l/100 km och CO2 utsläppen till 167 g/km. Ett 12-volts mildhybridsystem ser till att öka effektiviteten tack vare den remdrivna startgeneratorn som återvinner energi vid inbromsning och lagrar i batteriet. Mildhybridsystemet gör det även möjligt att frirulla med motorn avstängd, medan start-stopp börjar redan från 22 km/h. En sjustegad S tronic-växellåda och effektiva quattro ultra överför kraften från den fyrcylindriga motorn. Under normal körförhållanden överförs momentet endast till framhjulen. Så snart fyrhjulsdriften behövs aktiveras bakaxeln blixtsnabbt via två kopplingar, vilket även sker prediktivt i många situationer.

45 TFSI quattro med fyrcylindrig 2.0 TFSI-bensinmotor levererar 265 hk och 370 Nm i vridmoment. 0 till 100 km/h går på 6,1 sekunder och den blandade förbrukningen ligger på 8,5 l/100 km med 192 g/km i CO2-utsläpp. Liksom tvåliters TDI-motorn är den rustad med ett 12-volts mildhybridsystem, sjustegad S tronic-växellåda och quattro med ultrateknik.

Digital, intuitiv och uppkopplad förarmiljö

Audi Q5 Sportback är utrustad med den tredje generationen av det modulära infotainmentsystemet kallad MIB 3. Fullt utrustad innebär det Audi virtual cockpit plus med digital 12.3-tumsskärm och head-up display. Med multifunktionratt plus styrs de viktigaste funktioner enkelt via ratten. MMI navigation plus är dessutom kombinerad med en 10.1-tums pekskärm. Den naturliga röststyrningen använder även molnbaserad information och kan aktiveras genom att säga “Hej Audi.” Många inställningar kan dessutom sparas i en egen användarprofil och på myAudi-appen. Vissa online-tjänster från det breda Audi connect-utbudet använder sig av information från andra Audi-bilar för att uppmärksamma föraren på faror. Som tillval finns även Audi phone box för induktiv laddning och Bang & Olufsen 3D Premium Sound System.

Förarassistanssystem för högre säkerhet och komfort

Audi Q5 Sportback erbjuds med en mängd förarassistanssystem. Den adaptiva förarassistenten kan avlasta föraren med acceleration, inbromsning och filhållning i många situationer. Föraren behöver bara beröra den kapacitiva ratten för att få hjälp med filhållningen. Ytterligare ett avancerat system är den prediktiva effektivitetsassistenten som gör körningen förutseende med en anpassad och bränslebesparande körstil. Flera system hjälper även till att öka säkerheten i situationer som vid vänstersväng (turn assist), undanmanöver (swerve assist), vid backning (cross-traffic assist) och urstigning (exit warning). Audi pre sense city är standard och hjälper till att undvika eller mildra konsekvenserna vid kollision med framförvarande fordon.

Sportig toppmodell: Audi SQ5 Sportback TDI

För den som vill ha något extra erbjuds Audi SQ5 Sportback TDI. Den kultiverade treliters dieselmotorn levererar en effekt på 341 hk och ett vridmoment på 700 Nm som är tillgängligt i hela registret mellan 1750-3250 varv. 0 till 100 km/h görs på 5.1 sekunder och en aktuator vid avgasröret förstärker ljudet för ökad fyllighet. Den blandade bränsleförbrukningen ligger på 8,2 l/100 km med CO2 utsläpp på 215 gram.

3.0 TDI har förbättrats på många punkter. Aluminiumkolvarna har ersatts av motsvarande i härdat stål som minskar värmeförlusterna. Tack vare att de är starkare innebär det inte några viktmässiga nackdelar jämfört med aluminium. Med en ny piexoelektrisk sensor som övervakar nålens stängning, arbetar de elektromagnetiska inprutarna hela tiden med hög precision och kan göra upp till 8 insprutningar per arbetscykel och mängden kan dessutom styras med ännu högre precision. Laddluftkylaren är nu en indirekt luft/vatten-kylare som sitter mellan V-motorns cylinderbankar. De kortare insugsvägarna bidrar till att boost-trycket snabbt byggs upp och att den idealiska förbränningstemperaturen nås tidigare, vilket även gör att avgasreningen effektiviseras. Turboladdaren har fått ett mindre, lättare och betydligt startsnabbare kompressorhjul, vilket är en förutsättningar för att motorn snabbt ska kunna bygga upp ett högt vridmoment.

MHEV och EPC ger ännu effektivare och snabb respons

3.0 TDI är utrustad med två tekniker som sänker bränsleförbrukningen och ökar responsen från motor. 48-volts mildhybridsystemet (MHEV) återvinner upp till 8 kW vid inbromsning. Tack vare el från litiumjon-batteriet kan bilen frirulla upp till 40 sekunder med motorn avstängd tills den remdrivna startgeneratorn startar motorn igen. En annan byggsten i 48-voltssystemet är den eldrivna kompressorn (EPC) som bygger upp laddtrycket vid acceleration från låga varvtal för spontan respons från 3.0 TDI-motorn.

Avgasrening med dubbla NOx-katalysatorer

Som i alla TDI-motorer används s.k. Twin dosing-teknik för avgasreningen med två samverkande SCR-katalysatorer för reducering av kväveoxider (NOx). Den första av dessa sitter placerad i avgassystemet, precis efter grenröret, där den också fungerar som partikelfilter. Den andra selektiva katalysatorn är placerad längre bak, under bilgolvet. De båda katalysatorerna kompletterar varandra eftersom de täcker olika driftsituationer och olika avgastemperaturområden. Tack vare twin dosing-tekniken, klarar SQ5 TDI med marginal den nya utsläppsstandarden ”Euro 6d ISC-FCM AP”, som bl.a. kräver att kvävedioxidutsläppen sänks avsevärt vid vanliga körförhållanden.

8-stegad tiptronic, quattro och sportdifferential

Motorkraften förs vidare till en 8-stegad tiptronic-växellåda som överför kraften till fram- och bakaxeln. Vid normala körförhållanden fördelar quattro permanent fyrhjulsdrift drivkraften mellan fram- och bakaxeln i förhållandet 40:60. Som tillval erbjuds även en sportdifferential som fördelar momentet mellan bakhjulen vid mer aktiv körning, där det yttre hjulet får mer kraft vid kurvtagning för en mer agil körupplevelse.

Chassi med suverän precision

Chassit på Audi SQ5 Sportback TDI är maximerat för att kunna hantera den kraftfulla dieselmotorns höga prestanda. Femlänkad upphängning hittar vi både fram och bak. S-sportchassit med dämparreglering gör att karossen ligger 30 mm lägre än på Q5 och imponerar med sitt generöst breda område mellan komfort och dynamik. Tillsammans med sportdifferentialen (tillval), motorn, styrningen och tiptronic, har de reglerade dämparna integrerats i kördynamiksystemet Audi drive select (standard). Föraren kan använda det för att förändra karaktären genom att välja någon av de sex körprofilerna.

Dessutom finns en sjunde körprofil – allroad – om man valt den adaptiva luftfjädringen med speciell S-avstämning. Med den adaptiva luftfjädringen anpassas markfrigången i olika nivåer beroende på körsituation. Dynamisk styrning är ett annat tillval med ett utväxlingsförhållande som är beroende på styrvinkeln och bilens hastighet. I låga hastigheter är utväxlingen mer direkt, medan den på landsväg är jämnare och mer harmonisk. Audi SQ5 TDI rullar som standard på 20"-lättmetallfälgar med 255/45-däck. I sortimentet finns även 21"-fälgar från Audi och Audi Sport GmbH. Bromsskivorna fram har en diameter på 375 mm och de främre greppas av svartlackerade (alternativt röda) 6-kolvsok i aluminium dekorerade med en S-logo.

Exteriör och interior design med nya detaljer

Nya Audi SQ5 utstrålar kraft och har en robust look. Vertikala stag ger de stora luftintagen en speciell struktur. I den åttkantiga singleframe-grillen, länkas stora bikakeformade sektioner samman av smala lister med aluminiumfinish. Audi erbjuder LED-strålkastare som standard och Matrix LED-strålkastare med automatisk helljusreglering och dynamiska blinkers med sekventiellt ljus som tillval. Baktill pryds stötfångaren av en list i matt aluminium med diffusorinsats och fyra ovala, kromade ändrör.

SQ5 TDI har en svart eller mörkgrå interiör. Instegslisterna är belysta och pryds av en S-logo. De elektriskt justerbara sportstolarna är dekorerade med en S-logo och kan fås i tre olika klädslar. Läder/konstläder i kombination är standard, medan en kombination av läder och Dinamica, med inpräglad S-logo, finns som tillval. Sätena och ratten pryds av kontrasterande sömmar. Som tillval finns massagefunktion med 3 program och sätesventilation. Dekorinlägg i borstad aluminium är standard. Alternativt kan man välja någon av två kolfibervarianter eller pianoblanka inlägg.

Säljstart nu, marknadslansering första halvåret 2021

Audi Q5 Sportback och SQ5 Sportback TDI rullar av bandet i San José Chiapa i Mexico och lanseras i Sverige under det första halvåret 2021 men kan redan denna vecka beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Laddhybriden 55 TFSI e har en senare säljstart under nästa år.

40 TDI quattro Proline edition. Pris från ca 470 800 kr
45 TFSI quattro Proline edition. Pris från ca 496 900 kr
SQ5 Sportback TDI. Pris från ca 726 000 SEK.

Standardutrustning 40 TDI och 45 TDI Proline edition bl.a:

• Parkeringsensorer fram och bak
  • Function on demand