Säljstart för ŠKODA ENYAQ iV med fyrhjulsdrift

›Den helt eldrivna SUV-modellen kan beställas med fyrhjulsdrift från den 17 juni 2021 ›Ökad dragförmåga med fyrhjulsdrift, upp till 1.200 kg vid 12% lutning ›ŠKODA ENYAQ iV SPORTLINE med sportig exteriör och interiör design erbjuds i tre versioner med sänkt sportchassi

INNOVATIV FYRHJULSDRIFT

ŠKODA ENYAQ iV 80 4x4 är utrustad med två elmotorer, fördelade på vardera hjulaxel. Den främre elmotorn har en effekt på 61 hk och den bakre 204 hk. Tillsammans genererar de en effekt på 265 hk med ett vridmoment på 425 Nm. Fyrhjulsdriften erbjuds till ENYAQ iV 80 och finns i flera DesignSelections samt som SPORTLINE.

Fyrhjulsdrivna ŠKODA ENAYQ iV 80x har en räckvidd på 491 km (WLTP) och är godkänd för högre släpvagnsvikter på upp till 1.200 kg. MEB plattformen och de två elmotorerna innebär att den luftiga kupén har fortsatt generösa innerutrymmen utan kardantunnel. Bagageutrymmet har en bibehållen kapacitet på hela 585 liter.

ENYAQ iV 80x 4x4 kostar från 590 000kr med grundutförande och från 607 800kr med SPORTLINE. Båda modellerna är beställningsbara och de första leveranserna beräknas kunna ske i september 2021.

UTÖKAD STANDARDUTRUSTNING

I samband med öppnandet av modellår 2022 utökades standardutrustningen för samtliga ENYAQ iV-modeller på den svenska marknaden. Det innebär att numera ingår en mer kraftfull snabbladdning (DC) 120 kW (iV 60) och 125 kW (iV 80 och iV 80x) samt Infotainment Basic Navigation på alla modeller. ENYAQ iV 60 kompletterades även med en värmepump för en högre energieffektivitet vid körning i kyla. (Standard på iV 80 sedan tidigare).

ŠKODA ENYAQ iV SPORTLINE

Med ENYAQ iV SPORTLINE har både den exteriöra och interiöra designen höjts till en ny nivå och kännetecknas av en rad svarta designelement, större hjul och en karaktäristik sportig interiör som förstärks av den dynamiska körupplevelsen med det sänkta sportchassit. SPORTLINE-serien finns i tre prestandanivåer, där nya ENYAQ iV 80x SPORTLINE med fyrhjulsdrift är mest framträdande.

ENYAQ iV SPORTLINE

• Sportchassi (sänkt med 15 mm fram och 10 mm bak)
  • 20” lättmetallhjul VEGA silver/antracit
  • Sportstötfångare fram
  • Sportstötfångare bak
  • Aluminiumpedaler
  • Blanksvart takreling
  • Blanksvart sidofönsterlister
  • Blanksvart modellbeteckning
  • Blanksvart grill
  • Blanksvarta ytterbackspeglar
  • Sportstolar i Läder/Suedia

ENYAQ SPORTLINE iV 60 levererar 180 hk (132 kW) och har ett maximalt vridmomentet på 310 Nm. Batteriet har en kapacitet på 62 kWh (58 kWh netto) och ger en räckvidd på 411 km (WLTP) och kostar från 483 900 kr.

ENYAQ SPORTLINE iV 80 är försedd med det större 82 kWh-batteriet (77 kWh netto) och har en räckvidd på 531 km WLTP. Motorn på bakaxeln genererar 204 hk (150 kW) och kostar från 571 500 kr.

ENYAQ SPORTLINE iV 80x är försedd med det större 82 kWh-batteriet (77 kWh netto) och har en räckvidd på 491 km WLTP. Motorerna genererar tillsammans 265 hk (195 kW) och kostar från 607 800 kr. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.

› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.

› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.

› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.

› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.

› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.

Nya ŠKODA ENYAQ iV belönas med fem stjärnor i Euro NCAP16.4.2021 09:35:38 CEST | Pressmeddelande

Högsta betyg för nya ŠKODA ENYAQ iV: Den nya helelektriska SUV-modellen har fått den högsta klassificeringen med fem stjärnor i tester utförda av European New Car Assessment Program (Euro NCAP). ENYAQ iV rankas bland de säkraste bilarna som finns på marknaden idag med totalt 86% av de möjliga poängen. Dessutom uppnådde bilen det bästa resultatet någonsin i Euro NCAP-testet för passagerarskydd med hela 94% för vuxna passagerare och 89% för barn. ENYAQ iV belönas inte bara för sin säkerhet utan vann tidigare i veckan även en Red Dot Award för sin produktdesign.