Säljstart för tjänstebilsfavoriten Audi A6

Audi har nu öppnat försäljningen av den åttonde generationen av Audi A6. I den nyutvecklade tjänstebilsfavoriten ryms en rad nyheter med avancerad teknik och elektrifierade motorer. Först ut är två V6-motorer med 48-volts mildhybridteknik, 3.0 TDI på 286 respektive 3.0 TFSI på 340 hk. Utrustningsnivån har höjts och som standard ingår bl.a. en helt ny digital interiör med navigationssystem liksom avancerade assistans- och säkerhetssystem.

Audi A6 2018

Skräddarsydd och intuitiv digital interiör med MMI touch response

Med MMI touch response sätter Audi en ny standard för intuitiv interiör med två digitala skärmar som ger både akustisk och haptiskt feedback vid val av funktioner. På samma sätt som i en smartphone kan funktioner skräddarsys och byta plats genom drag-and-drop samtidigt den nedre skärmen kan användas som skrivplatta för att ange resmål. MMI navigation är standardutrustning och har flera funktioner som är självlärande samtidigt som väginformation uppdateras online via karttjänsten HERE. Som tillval erbjuds även Audis virtuella cockpit där de viktigaste funktionerna och navigationskartan är samlade i förarens siktfält och styrs via multifunktionsratten.

Avancerade säkerhets- och förarassistanssystem

Nya A6 erbjuds med en rad helt nya och förbättrade säkerhets- och assistanssystem.  I den svenska standardutrustningen ingår  bl.a. adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent. Dessutom ingår turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent som hjälper till att styra runt hotande frontkollision samt pre sense city autobroms. Effektivitetsassistenten uppmanar dessutom till en bränsleeffektiv körstil genom att analysera kartdata i förväg och påminna föraren både via instrumentpanel och gaspedal.

För säkrare stadskörning erbjuds även assistanspaket City med en helt ny korsningsassistent som varnar och bromsar för korsande trafik vid dolda utfarter. I paketet ingår även Audi pre sense 360°, dolda vinkeln-varnare och exit warning som varnar för exempelvis cyklister vid dörröppning samt cross traffic assist rear, som varnar och bromsar vid utbackning från exempelvis en parkeringsficka.

Beroende på utrustningsnivå ingår upp till fem radarsensorer, fyra kameror, tolv ultraljudssensorer och en helt ny laserskanner. Informationen från dessa sammanförs i den centrala styrenheten zFAZ som kontinuerligt skapar en detaljerad bild av omgivningen.

Elektrifierade motorer med mildhybridteknik

Alla motorer i nya Audi A6 är elektrifierade med Audis nya mildhybridteknik. I systemet arbetar en remdriven kombinerad generator/startmotor (BAS) tillsammans med ett litiumjon-batteri som gör att Audi A6 kan rulla fritt med motorn avstängd i hastigheter från 55 till 160 km/h. Vid inbromsning kan dessutom upp till 12 kW återvinnas. Den nya start/stopp-funktionen aktiveras redan vid 22 km/h. Vid stillastående startas motorn dessutom i förväg när bilens sensorer upptäcker att framförvarande bilar börjar rulla. Under verklig körning kan mildhybridtekniken (MHEV) sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer.

V6-motorer med quattrodrivning

Inledningsvis erbjuds två kraftfulla motorer med finstämd gångkultur – en TFSI och en TDI.  Den turboladdade 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk och 500 Nm i vridmoment gör 0-100 km/h  på 5,1 sekunder och har en blandad förbrukning på 6,7-7,1 liter/ 100 km med 151-161 g/km i CO2-utsläpp. 3.0 TDI-motorn på 286 hk och 620 Nm i vridmoment ger effektiv prestanda till en blandad förbrukning på 5,5-5,8 l/100 km till 142-150 g/km i CO2 -utsläpp.  Båda motorerna har quattro fyrhjulsdrift som standard, där 3.0 TFSI är försedd med 7-stegad S tronic och ultrateknik medan 3.0 TDI är kombinerad med tiptronic och självspärrande mittdifferential.

Aerodynamisk kaross med ökat benutrymme

Audi A6 har, liksom Audi A8 och Audi A7, formgivits under ledning av designchef Marc Lichte och därmed fått skarpare linjer och en sportigare profil med lång motorhuv, lång hjulbas och korta överhäng. Den breda, låga singleframe grillen, de smala strålkastarna och kraftfulla luftintagen förstärker det sportigare uttrycket. HD Matrix LED är den mest avancerade ljusskaparen som känns igen på fem horisontella linjer i dagsljuset. Interiört har nya Audi A6 vuxit jämfört med nuvarande modell, vilket framförallt märks i det bakre benutrymmet. Likaså har huvudutymmet och axelutrymmet ökat.  Bagageutrymmet är breddat vilket nu gör det möjligt att lasta två golfbagar på bredden.

Sportigare uppträdande

Nya Audi A6 är märkbart sportigare med progressiv styrning och ett nytt dämparkoncept som överför vägkänslan ännu mer finstämt. Med fyrhjulsstyrning som tillval blir nya A6 smidigare i stadstrafik med kortare vändradie samtidigt som uppträdandet blir stadigare i högre fart på motorväg. Fyra olika chassivarianter erbjuds: standarchassi, sportchassi, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring.

Marknadsintroduktion i september

Redan nu är det möjigt att beställa Audi A6 Sedan. Det rekommenderade cirkapriset är 573 900 kronor för 3.0 TDI 286 hk och 585 900 kr för 3.0 TFSI 340 hk. I slutet av maj startar förförsäljningen av A6 Avant och tilläggspriset blir 17.000 kr inklusive elbaklucka. Sverigepremiären sker preliminärt i början på september för båda modellerna. Under sommaren utökas motorprogrammet med en 231 hk 3.0 V6 TDI och fyrcylindriga 2.0 TDI på 204 hk.

I den svenska standardutrustningen Proline Sport ingår bl.a.:

• Adaptiv förarassistans med adaptiv farthållare, filhållare, effektivitetsassistent, undanmanöverassistent, turn assist, emergency assist och kamerabaserad vägmärkesidentifiering
  • Audi pre sense front autobroms
  • MMI navigation med MMI touch response
  • Audi connect navigation & infotainment i 3 år och Audi connect Safety & Service
  • Multifunktionsratt med växlingspaddlar
  • Audi drive select och parkeringssensorer fram och bak
  • Audi sound system, handsfree, Audi music interface
  • Baksäte, fällbart och delbart 40:20:40
  • LED-strålkastare, helljusassistent och LED-bakljus
  • Stöldlarm

Exempel på tillval:

• Assistanspaket City, ca. 16.400 kr (korsningsassistent, Audi pre sense 360°, filbytesvarnare, urstigningsvarnare, Cross traffic assist rear med autobroms vid backning)
  • MMI navigation plus inkl. Audi virtual cockpit och smartphone interface,  ca 22 200 kr
  • Bang & Olufsen 3D Premium Sound System, ca. 10 500 kr
  • Chassi med dämparreglering, ca 13 700 kr, adaptiv luftfjädring, ca 24.200 kr
  • Dynamisk 4-hjulsstyrning, ca. 23 100 kr
  • Introduktionserbjudande t.o.m. 9 september 2018: Alpinpaket med parkeringsvärmare och dragkrok,  0kr

Rek. capris:

A6 Sedan 50 TDI 286 hk quattro Proline Sport tiptronic ca.pris 573 900 kr
A6 Sedan 55 TFSI 340 hk quattro Proline Edition Sport ca.pris 532 200 kr

*Bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp varierar med hjuldimension

Audi A6 2018 interiör
Audi A6 2018 mildhybridsystem
Audi A6 2018 Sensorer
Audi A6 Geneve 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.