Sällskapet viktigare än destinationen

Vid denna årstid längtar många svenskar till varmare breddgrader. Men vad är viktigast när vi planerar vår semester? En ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av NOVASOL, visar att sällskapet är det allra viktigaste när vi åker på semester. Destinationen kommer först på fjärde plats.

Foto: Shutterstock

Att fly från det mörka höstvädret drömmer många svenskar om. Men vad påverkar svenskarna mest när de planerar sin semester? Mer än vad femte (22 procent) svarar att sällskapet är det som påverkar valet av hur man spenderar sin semester mest. På andra plats kommer ekonomin med 16 procent.

- När vi har semester vill vi ha kul och trivas. Inte känna irritation och kompromissa. Därför tror jag att sällskapet kommer först och sen börjar planeringen av resan baserat på hushållsekonomin, säger Torbjörn Fredman Nordenchef NOVASOL.

I åldersgruppen 30-49 år är sällskapet och ekonomin ännu viktigare. Där svarar 26 procent att sällskapet väger tyngst och 21 procent att ekonomin påverkar valet av semester mest.

Vilket av följande påverkar ditt val av hur du väljer att spendera din semester mest?

Sällskap (vilka man semestrar med) - 22%
Ekonomin - 16%
Upplevelsen - 15%
Destinationen - 14%
Väder -12%
Miljön/klimatet - 9%
Intressen- 9%
Annat - 1%
Vet ej - 2%

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Foto: Shutterstock