Sally Potters The Roads Not Taken slåss om en Guldbjörn i Berlin

Sally Potters film The Roads Not Taken har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Berlin. I rollerna ser vi bland andra Elle Fanning, Javier Bardem, Chris Rock, Laura Linney och Salma Hayek. Filmen är producerad av Adventure Pictures i samproduktion med Film i Väst och Chimney Group. Chimney i Göteborg gör delar av postproduktionen.

– Sally Potter är en av filmvärldens stora kreatörer. Att ha en samproduktion i huvudtävlan i Berlin är ett uttalat mål för Film i Väst. Målet är högt ställt och jag är mycket stolt över att vi även i år finns med där. Genom det goda samarbetet med Chimney har en del av postproduktionen hamnat i Göteborg, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Detta är den femte filmen som Film i Väst samproducerar som visas under Berlins filmfestival. De andra är:

• Jon Holmbergs Sune - Best Man (inspelad i Göteborg)
  • Cristi Puius Malmkrog
  • Maria Sødahls Håp (inspelad i Trollhättan)
  • Mikael Wulff ochAnders Morgenhtalers Mugge og Vejfesten

Sally Potter är kanske mest känd för sin film Orlando från 1992. För tre år sedan tävlade hon om en Guldbjörn i Berlin med sin film The Party, vilket hon också gjorde med Rage år 2009.

The Roads Not Taken utspelar sig under galen dag i en mans (Javier Bardem) liv. Han befinner sig på bristningsgränsen, men hålls uppe av sin kärlek till sin dotter (Elle Fanning). Bardems rollfigur lever flera parallella liv: i ett passionerat äktenskap med sin ungdomskärlek Dolores (Selma Hayek) i Mexiko; ett liv i ensamhet på en fjärran grekisk ö där ett tillfälligt möte med två unga turister avslöjar några obekväma sanningar.

Filmen är producerad av Sally Potters mångåriga producent Christopher Sheppard på Adventure Pictures. Den har utvecklats tillsammans med BBC Films och Brittiska filminstitutet och finansierd av HanWay Films, Bleecker Street, Ingenious Media, BBC Films, the BFI, Chimney Pot Sverige AB och Film i Väst. Filmen är såld till stora delar av världen genom Focus. Filmen är inspelad i Spanien och New York.

Ruben Östlund’s Triangle of Sadness återupptar inspelningarna med Woody Harrelson på plats i Trollhättan1.7.2020 14:05:00 CESTPressmeddelande

Inspelningarna av Ruben Östlunds satir Triangle of Sadness startade i februari, men fick ta en paus med anledning av coronapandemin. Nu återupptas inspelningarna med den stjärnspäckade internationella ensemblen bestående av Harris Dickinson, Charlbi Dean och den trefaldigt Oscarsnominerade världsstjärnan Woody Harrelson, som nu har landat i Sverige och är på plats i Film i Västs studio Trollhättan.

Film i Väst Talks: Tomas Eskilsson om filmen efter pandemin19.5.2020 09:45:32 CESTPressinbjudan

Välkommen till Film i Väst Talks med Tomas Eskilsson som i en intervju av Ulrika Grönérus reflekterar över filmlandskapet på andra sidan pandemin. Vad händer med biograferna? Hur många filmaktörer och hur många frilansare kommer försvinna under krisen? Kommer produktionerna att återupptas? Blir det några skatterabatter i Sverige? Vad får streamingtjänsternas framfart för följder? Vad händer med kvalitetsfilmen?