Sally Potters The Roads Not Taken slåss om en Guldbjörn i Berlin

Sally Potters film The Roads Not Taken har tagits ut till huvudtävlan vid filmfestivalen i Berlin. I rollerna ser vi bland andra Elle Fanning, Javier Bardem, Chris Rock, Laura Linney och Salma Hayek. Filmen är producerad av Adventure Pictures i samproduktion med Film i Väst och Chimney Group. Chimney i Göteborg gör delar av postproduktionen.

– Sally Potter är en av filmvärldens stora kreatörer. Att ha en samproduktion i huvudtävlan i Berlin är ett uttalat mål för Film i Väst. Målet är högt ställt och jag är mycket stolt över att vi även i år finns med där. Genom det goda samarbetet med Chimney har en del av postproduktionen hamnat i Göteborg, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Detta är den femte filmen som Film i Väst samproducerar som visas under Berlins filmfestival. De andra är:

• Jon Holmbergs Sune - Best Man (inspelad i Göteborg)
  • Cristi Puius Malmkrog
  • Maria Sødahls Håp (inspelad i Trollhättan)
  • Mikael Wulff ochAnders Morgenhtalers Mugge og Vejfesten

Sally Potter är kanske mest känd för sin film Orlando från 1992. För tre år sedan tävlade hon om en Guldbjörn i Berlin med sin film The Party, vilket hon också gjorde med Rage år 2009.

The Roads Not Taken utspelar sig under galen dag i en mans (Javier Bardem) liv. Han befinner sig på bristningsgränsen, men hålls uppe av sin kärlek till sin dotter (Elle Fanning). Bardems rollfigur lever flera parallella liv: i ett passionerat äktenskap med sin ungdomskärlek Dolores (Selma Hayek) i Mexiko; ett liv i ensamhet på en fjärran grekisk ö där ett tillfälligt möte med två unga turister avslöjar några obekväma sanningar.

Filmen är producerad av Sally Potters mångåriga producent Christopher Sheppard på Adventure Pictures. Den har utvecklats tillsammans med BBC Films och Brittiska filminstitutet och finansierd av HanWay Films, Bleecker Street, Ingenious Media, BBC Films, the BFI, Chimney Pot Sverige AB och Film i Väst. Filmen är såld till stora delar av världen genom Focus. Filmen är inspelad i Spanien och New York.

Nya stjärnskott klara för Ruben Östlunds Triangle of Sadness4.2.2020 16:02:26 CETPressmeddelande

Nu presenteras skådespelarna för Ruben Östlunds kommande film Triangle of Sadness, en episk satir som utspelar sig i modevärlden och de superrikas universum. Den internationella ensemblen kommer ledas av unga skådespelarstjärnskotten Harris Dickinson och Charlbi Dean ackompanjerade av den trefaldigt Oscar©-nominerade Woody Harrelson. Inspelningarna påbörjas den 19 februari i Göteborg och Trollhättan och fortsätter därefter på en lyxyacht i den grekiska övärlden. Filmen beräknas ha premiär 2021 och SF Studios kommer att distribuera filmen i Norden. Filmen produceras av Erik Hemmendorff, Plattform Produktion och Philippe Bober, Coproduction Office, i samproduktion med Film i Väst bland andra.

Pressinbjudan: Ser du månen, Daniel24.1.2020 15:06:06 CETPressmeddelande

Den verklighetsbaserade danska biosuccén Ser du månen, Daniel, av Niels Arden Oplev och Anders W. Berthelsen spelades in i Göteborg förra året. Nu visas den på Göteborg Film Festivals Galasektion. Filmen har setts av 475 000 på dansk bio och blev den mest sedda danska filmen på bio förra året. Tisdag 28 januari inbjuds media att träffa Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen och skådespelaren Esben Smed för intervjuer.