SALTÖN behåller greppet över TV-tittarna

När andra avsnittet av Lena Koppels SVT-drama Saltön sändes i går sågs det av cirka 1,6 miljoner TV-tittare. Det är nästan lika många som söndagen innan, då första programmet i denna fjärde säsong började sändas. 1,6 miljoner är mycket, även för att vara bästa sändningstid en söndagskväll.

Dramaserien bygger på Viveca Lärns böcker om det lilla västkustsamhället. Vi möter tobakshandlaren Blomgren och hans fru Emily, den rotlösa Johanna och den pedantiske ostronfiskaren Bengt, som kommer tillbaka som en helt förändrad person efter sin resa till Indien. I rollerna: Tomas von Brömssen, Anki Larsson, Ulla Skoog, Claes Malmberg med flera.

Saltön produceras av Anagram Väst i samproduktion med SVT och Film i Väst. Producent Malin Söderlund. Manus Lena Koppel, baserat på Viveca Lärns böcker.

Källa: www.mms.se

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.