SALTÖN behåller greppet över TV-tittarna

När andra avsnittet av Lena Koppels SVT-drama Saltön sändes i går sågs det av cirka 1,6 miljoner TV-tittare. Det är nästan lika många som söndagen innan, då första programmet i denna fjärde säsong började sändas. 1,6 miljoner är mycket, även för att vara bästa sändningstid en söndagskväll.

Dramaserien bygger på Viveca Lärns böcker om det lilla västkustsamhället. Vi möter tobakshandlaren Blomgren och hans fru Emily, den rotlösa Johanna och den pedantiske ostronfiskaren Bengt, som kommer tillbaka som en helt förändrad person efter sin resa till Indien. I rollerna: Tomas von Brömssen, Anki Larsson, Ulla Skoog, Claes Malmberg med flera.

Saltön produceras av Anagram Väst i samproduktion med SVT och Film i Väst. Producent Malin Söderlund. Manus Lena Koppel, baserat på Viveca Lärns böcker.

Källa: www.mms.se

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.