SAMAK:s 25 årskongress den 5-6 februari

SAMAK - de socialdemokratiska partiernas och LO-förbundens samarbetskommitté - håller sin 25:e årskongress den 5-6 februari 2018 på Arlanda.

Cirka 125 ledande socialdemokratiska politiker samt fackligt företrädare inom LO från de nordiska länderna deltar. Bland andra kommer Sveriges statsminister Stefan Löfven, LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson samt SAMAK:s nuvarande ordförande Jonas Gahr Støhre att delta.

Tankesmedjan Tidens projekt för SAMAK «Framtidens arbetsliv» lanseras i samband med kongressen.

Praktisk information
Plats:
Arlanda Clarion, Arlanda flygplats
Tid: måndag 5 februari kl. 12.00 – tisdag 6 februari kl. 12.00.
Pressträff: måndag 5 februari kl. 14.15
Tolking: skandinavisk/finsk.

Media välkomna vid inledning, pressträff och avslutning. Ackreditering krävs.

Mer om SAMAK på www.samak.info. Följ också SAMAK:s Facebook-sida

För ackreditering samt praktiska frågor:
Viktoria Hjulström, viktoria.hjulstrom@socialdemokraterna.se eller 0705-66 51 81.

Välkommen!

Jan-Erik Støstad
Generalsekreterare
E-post: jes@samak.info
Mobil: +47 91327554

Socialdemokraterna vill införa läxhjälpsgaranti och obligatorisk lovskola19.8.2018 17:00Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill skapa ett starkare samhälle – ett tryggare Sverige. Därför måste investeringar i våra barns framtid gå före skattesänkningar och privatiseringar. Socialdemokraterna vill fortsätta satsa på skolan och kommer nästa mandatperiod att införa en läxhjälpsgaranti och en obligatorisk lovskola för de elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasieskolan.

Stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen17.8.2018 12:22Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle - ett tryggare Sverige. Tryggheten för de äldre är en av samhällets viktigaste uppgifter framöver. Under en lång tid har det funnits en naiv syn på att privatiseringar och marknadslösningar ska leda till att löner och villkor förbättras inom äldreomsorgen. Nu kan det konstateras att de vinstdrivande företagen håller nere personalens löner och villkor vilket i förlängning också drabbar de äldre. Det är oacceptabelt och därför går vi socialdemokrater till val på att stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen.