”Samarbete istället för intern konkurrens” — fredagsporträttet med Martin Michalski

Martin Michalski är trots sin unga ålder en välmeriterad projektutvecklare. Han är en sportig och social pappa som har koll på sina saker och vurmar för samarbete. Här får vi veta vad som är det bästa med Einar Mattssons företagskultur och vilka projekt som varit roligast hittills.

Vad är roligast inom ditt yrke?
— Det kan enkelt beskrivas med ett ord — variation — ingen dag är den andra lik. Antigen är det nya utmaningar som jag eller teamet behöver lösa tillsammans, eller så kan det vara nya visioner och strategier som vi strävar efter att kunna förverkliga.

Hur hamnade du på Einar Mattsson?
— Det var efter genomförd LIA-period (Lärande i arbete) alltså praktik i utbildningen, ute på projektet Klisterburken i Vällingby som jag blev erbjuden anställning. Jag hade en termin kvar på studierna så det blev en hel del ”kvällsplugg”. Det var det värt.

Vad är det bästa i vår företagskultur?
— Här är det samarbete istället för intern konkurrens. Vi har gemensamma uppsatta mål som alla strävar efter. Det underlättar för att skapa en kultur som präglas av samarbete. Historiskt har vi haft våra utmaningar med ett par friktioner mellan bolagen inom koncernen, nu har vi har vi en ny tydlig målriktning.

Du är en duktig och uppskattad projektutvecklare. Du kan säga ett tydligt nej, på ett trevligt sätt. Hur lär man sig det?
— Det har jag inte lust med att berätta. Tack för att du frågade. (Vilket bevisades, reds.anm.)

Vilket är det roligaste projektet du haft hittills?
— Det var en svår fråga. Jag har många roliga minnen, som jag säkert upprepat till ofrivilliga lite för många gånger. Om jag ska tvingas välja blir det projektet Fallbrickan i Rågsved.

Du är en erfaren projektutvecklare trots din unga ålder. Vad tror det du var som gjorde att man vågade ge dig tunga uppgifter tidigt?
— Mitt engagemang, helt klart. Är du engagerad och visar att du vill så växer förtroendet och med det uppgifterna.

Vad finns det för smultronställe i Stockholm vi inte får missa?
— Helt klart glassbaren Fryst som ligger på Kungsholms Strand. Jag har svårt att föreställa mig något bättre ställe en varm sommardag. Där serveras stans absolut bästa glass. Det besannas av fler då kön ständigt sträcker sig långt ut på gatan nedanför.

Om du ska ge en 18-åring tips inför yrkeslivet, vad säger du då?
— Det skulle i så fall vara tipset att våga misslyckas för att nå framgång i yrkeslivet. Men desto viktigare att analysera sina misstag för att kunna utvecklas av dem.

Tack, Martin!

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

SACO väljer Einar Mattsson för kommersiell fastighet15.1.2021 10:06:17 CETPressmeddelande

Den 11 januari tog Einar Mattsson över förvaltningen av Sveriges Akademikers Centralorganisations totalrenoverade fastighet på Lilla Nygatan 14 i Gamla Stan i Stockholm. Den nyrenoverade fastigheten är en renodlad kommersiell fastighet. Av de åtta våningsplanen innehar SACO själva två plan varav ett plan har en modern konferensanläggning. I uppdraget ingår teknisk och administrativ förvaltning samt drift.

"Vi får inte stanna upp och bli fega inför de förändringar digitaliseringen medför" — fredagsporträttet med Gustavo Karlsson15.1.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Det finns knappast någon inom Einar Mattsson-koncernen som inte vet vem han är, både på huvudkontoret och ute på byggen och etableringar. Idag får du möta glädjespridaren och IT-teknikern Gustavo Karlsson. Han ser alla och lägger en tröstande hand på en kollegas axel för att markera att han finns där om det behövs. Han är snabb i sitt yrke, serviceinriktad som få och mer strategisk kring vår digitalisering än vad de flesta känner till.

”Det bästa är att vara en del av en viktig samhällsfunktion och en väldigt omtyckt fastighetsägare” — fredagsporträttet med Marcus Westblom11.12.2020 10:00:00 CETBlogginlägg

I dagens fredagsporträtt möter vi Marcus, som idag sitter i vår kundtjänst och tar emot felanmälningar från hyresgäster. Han är ung, glad och har stor humor. Han hanterar allt från upplevelsen av iskalla besticklådor till fint beröm från tacksamma äldre damer och herrar. Kanske blir det en fortsatt kundtjänst-karriär i ett spansktalande land framöver om inte hajforskningen hamnar i fokus.

"En bra ledare tänker alltid på teambildandet och trygghetsskapandet"— fredagsporträttet med arbetschef Torbjörn Karlsson4.12.2020 10:00:00 CETBlogginlägg

Idag porträtterar vi Torbjörn Karlsson. Han har jobbat som arbetschef på Einar Mattsson i en månad nu och har svårslagen erfarenhet i branschen. Torbjörns pappa jobbade åt Einar en gång i tiden och är stolt över att sonen nu deltar i familjebolagets fortsatta framgångssaga. Torbjörn är en trevlig man, med glad uppsyn och med tydlig blick och ambition framåt.