Samarbete leder till 40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre

Nu blir det enklare att ta elbilen till fjällen – Fortum Charge & Drive installerar nu laddstolpar för normalladdning av elbilar samt laddhybrider. Dessa laddstolpar kommer vara fördelade på 3 stycken parkeringar- 7 laddstolpar i Duved, 8 laddstolpar vid liften ”VM-8:an” och 5 laddstolpar vid Rödkulleliften. Detta ger totalt 40 stycken laddplatser för elbilar och laddhybrider.

Flera laddstolpar i Åre, bl a vid VM  8:ans dalstation.
Flera laddstolpar i Åre, bl a vid VM 8:ans dalstation.

- Vi är oerhört glada att vi kan ta nästa steg i vårt samarbete med Fortum. I våra partnersamarbeten strävar vi alltid efter att utveckla en nytta för våra gäster. Med dessa 40 nya laddplatser hoppas vi att våra gäster ska känna en hållbar nytta under skidsemestern och att allt fler tar elbilen till fjällen, säger Linda Morell PR-Chef SkiStar.

- Sedan tidigare har vi ett samarbete med SkiStar där vi lyfter fram solkraften där tre av Åres stolliftar drivs av solkraft. Vi är otroligt glada och stolta över att få fortsätta vårt samarbeta med SkiStar, denna gång med laddstolpar, säger Tobias Henmark, Sverigechef Fortum Charge & Drive. Vi ser ju en stark ökning av elbilar och med det kommer även behovet av att kunna ladda sin elbil på ett enkelt och smidigt sätt, runtom i hela Sverige.

Om Fortum Charge & Drive

Charge & Drive erbjuder ett marknadsledande affärssystem för laddinfrastruktur och ett nätverk som är ledande i Norden med ca 740 snabbladdare och drygt 3 000 smarta laddare. Molntjänsten Charge and Drive har bland annat en flexibel betalningsfunktion, kundtjänst, och mobilapp med karta samt omfattande funktioner för distansövervakning.

För mer information, kontakta gärna

Tobias Henmark, Sverigechef Fortum Charge & Drive, 072-570 18 53

Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige, tfn 070-214 75 45

För mer information: www.chargedrive.se

Flera laddstolpar i Åre, bl a vid VM  8:ans dalstation.
Flera laddstolpar i Åre, bl a vid VM 8:ans dalstation.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 49 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Växande intresse från utlandet att skidsemestra i klassiska Sälen11.6.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den traditionella skidorten Sälen som svenskar vallfärdat till sedan 60-talet börjar på allvar locka turister från utlandet. Under den gångna vintern ökade turismen till SkiStars anläggningar i Sälen från utlandet med 21 %*. Första turisten ankom till Sälen redan på 30-talet, 1966 togs första stolliften i drift i Hundfjället, 1997 förvärvade SkiStar Tandådalen-Hundfjället vilket då skapade Sveriges största gemensamma skidanläggning. I december får SkiStars skidområden i Sälen en av världens bästa accesser för utländska gäster med bara 10-25 minuter från en internationell flygplats.

Världslansering av elmotorcykelupplevelse i Hammarbybacken väcker stort intresse3.6.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Lanseringen av den svenska elektriska offroad motorcykeln CAKE Kalk och den specialanpassade banan från toppen av Hammarbybacken har visat sig vara en succé redan från start. Det har varit fullbokat alla öppna dagar och är väldigt bra förbokat framöver. Nu kan Hammarbybacken stoltsera med ett stort antal aktiviteter under sommarsäsongen för den som söker en aktiv livsstil i huvudstaden.

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.