Samarbete mellan människa och robot börjar i klassrummet

Nu blir det lättare för tekniska lärosäten och andra utbildningsinstitutioner, så som gymnasium och yrkesutbildningar, att integrera robotteknik i utbildningen. Universal Robots lanserar idag utbildningspaket med robotcertifiering för utbildningsinstitutioner. Paketet innehåller förutom utbildningsmaterial och utrustning även en ny certifiering, som ger lärarna kunskap och verktygen för att vägleda studenter genom utbildningen. Genom den nya satsningen stärks studenterna jobbmöjligheter inom robotteknik och framtidens utveckling av svenska arbetsmarknaden.

Dagens robotar är integrerade verktyg inom många tillverkningsbranscher. Kollaborativa robotar, cobotar, arbetar sida vid sida med människor över hela världen. För framtidens medarbetare är det ett måste att förstå hur man implementerar, programmerar och använder robotar.

– Vi på Universal Robots är världsledande inom det snabbt växande segmentet kollaborativa robotar. Med vår mångåriga erfarenhet och omfattande kunskap vill vi vara med och utveckla branschen, därför erbjuder vi nu skolor att ta del av kunskapen genom att underlätta utbildning i klassrum och online, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Genom Universal Robots utbildningspaket blir det enkelt att introducera robotprogrammering och avancerad tillverkning för studenter och utveckla morgondagens ingenjörer, entreprenörer och skickliga yrkesarbetare.

– Kärnan är att skolor får möjlighet att erbjuda sina studenter en professionell utbildning i de innovativa UR-robotarna, som används i världen. Under hela kursen får studenterna samma kunskaper som en professionell robotoperatör och kan i slutet av utbildningen examineras för att få ett certifikat. Det kommer att ge dem en fördel i arbetslivet och en bra plattform för att skapa nästa briljanta robotidé, säger Mikkel Vahl, utbildningschef på Universal Robots.

En avgörande del i utbildningssatsningen är den nya certifieringen av lärarna, vilket stärker lärarnas robotkunskaper och kommer ta skolornas utbildning i robotteknik till nästa nivå. I utbildningspaketet får skolorna tillgång till robotar, undervisningsmaterial och certifiering för både studenter och lärare. De kan simulera och utforska de många möjligheterna i robotvärlden. Digitala inlärningshjälpmedel och videolektioner är också en del med kursen, allt för att de teoretiska elementen ska kunna implementeras när det passar bäst in i den dagliga undervisningen.

Varken lärare eller studenter behöver ha förkunskap om robotar. Lärare går en femdagarskurs på Universal Robots i Danmark med teoretiska delar och praktiska övningar, som avslutas med en certifiering. Lärare kan sedan vägleda studenterna genom en kurs på 32 lektioner. Studenten kan även de slutföra kursen med en certifiering.

En rapport av Interact Analysis förutspår att cobotar kommer att växa explosionsartat med hela 15-20 % fram till år 2028. Störst ökning väntas inom elektronik- och fordonsindustrin, något som kommer påverka arbetsmarknaden mycket.

– Behovet av kunskap inom robotteknik är stort och kommer att fortsätta att öka. Näringslivet skriker efter medarbetare med robotkompetens. Därför förväntar vi oss på Universal Robots att det kommer att finnas ett stort intresse för det nya initiativet, säger Ola Mellström.

Utbildningssatsningen är redan tillgängligt i USA, där Universal Robots upplever ett stort intresse. Från och med idag, den 1 september, lanseras det även i Sverige och ett antal andra europeiska länder.