Samarbete och tidiga förberedelser viktigt när Nationella läkemedelslistan byggs upp
Under arbetet med den fördjupade förstudien om Nationella läkemedelslistan har eHälsomyndigheten bland annat arbetat tillsammans med flera landstingsrepresentanter för att analysera de behov som hälso- och sjukvårdspersonal har.
– För att Nationella läkemedelslistan ska bli verklighet måste alla inblandade parter samarbeta. Vi ska därför ha nära dialog och löpande samarbete med de som berörs av läkemedelslistan, hela vägen fram till den 1 juni 2022 då alla aktörer ska ha anslutit sig, säger Peter Alvinsson, chef för avdelningen e-hälsotjänster på eHälsomyndigheten.
eHälsomyndigheten har under den fördjupade förstudien också etablerat ett samarbetsforum med Socialstyrelsen, Läkemedelsverket och SKL/Inera, som på strategisk nivå ska planera för införandet av Nationella läkemedelslistan. Referensgrupper ska också formas med representanter för patienter, vård- och apotekspersonal samt systemleverantörer.
Tidsplan med två faser
I den fördjupade förstudien finns en övergripande tidsplan med två faser som beskriver arbetet om eHälsomyndigheten får uppdraget att bygga upp Nationella läkemedelslistan. I den första fasen som sträcker sig fram till den 1 juni 2020 tar eHälsomyndigheten fram en lösning för Nationella läkemedelslistan. Andra fasen pågår till den 1 juni 2022 och är en övergångsperiod då vård- och apoteksaktörer ska ansluta sina system till läkemedelslistan.
– I den fördjupade förstudien trycker vi på vikten av tidiga förberedelser för att ansluta till Nationella läkemedelslistan. Om systemleverantörerna inte startar sin utveckling i tid finns det en risk att vård och apotek inte hinner driftsätta sina system innan övergångsperioden är slut, säger Peter Alvinsson.
Ökad patientsäkerhet
I Nationella läkemedelslistan ska det inledningsvis finnas information om vilka läkemedel som skrivits ut till en person på recept och vilka läkemedel personen hämtat ut på apotek. Informationen samlas på ett ställe, oavsett vem som skrivit ut receptet eller vilket apotek läkemedlet hämtats ut på.
– Tack vare Nationella läkemedelslistan får hälso- och sjukvård, apotek och patient tillgång till information om patientens läkemedelsbehandling. Det ökar patientsäkerheten och leder till en bättre läkemedelsanvändning. Exempelvis blir det enklare att undvika skadliga kombinationer av läkemedel. Samtidigt minskar risken för överförskrivning och felaktig förskrivning av narkotiska läkemedel, säger Peter Alvinsson.
På sikt kan det bli möjligt att komplettera informationen med de läkemedel som hälso- och sjukvården ger direkt till patienten.
– När vi nu bygger upp Nationella läkemedelslistan tar vi höjd för att systemet ska kunna omfatta fler uppgifter. Det kan vara information om vaccinationer eller läkemedel som patienten själv införskaffat, säger Peter Alvinsson.
Den 1 mars lämnade regeringen lagrådsremissen för ny lag om nationell läkemedelslista, som ska ersätta lagen om receptregister och lagen om läkemedelsförteckning. Efter lagrådets granskning ska lagförslaget behandlas av riksdagen.
Den fördjupade förstudien om Nationell läkemedelslista finns på eHälsomyndighetens webbplats.
För mer information kontakta
Lars Kämpe, pressansvarig, eHälsomyndigheten, 010-458 63 57, 076‑144 40 57 eller lars.kampe@ehalsomyndigheten.se.
Kontakter
Erika Burlin HellmanKommunikationschef
Tel:010-458 63 56 076-144 40 56erika.burlin.hellman@ehalsomyndigheten.seJenny HellgrenKommunikationsstrateg
Tel:010-458 62 41 076-1402641jenny.hellgren@ehalsomyndigheten.seLars KämpePressansvarig Medieförfrågningar
Tel:010-458 63 57 076-144 40 57lars.kampe@ehalsomyndigheten.seBilder
Om
E-hälsomyndigheten skapar ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. Det gör vi genom att leda regeringens initiativ inom e-hälsoområdet och erbjuda effektiva, kvalitetssäkrade tjänster till professionerna och privatpersoner.
Följ E-hälsomyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E-hälsomyndigheten
Snart förfaller många apoteksfullmakter12.3.2024 09:51:33 CET | Pressmeddelande
Den 1 juni 2024 är sista giltighetsdag för många fullmakter för apoteksärenden som sedan blir ogiltiga. Det beror på en lag som kom 2020 och som medför att en fullmakt för apoteksärenden gäller i längst fyra år. För den som även i fortsättningen vill ha hjälp med att utföra sina apoteksärenden är det enkelt skapa en ny fullmakt när den befintliga är på väg att bli ogiltig.
Årsredovisningen för 2023 speglar en myndighet i utveckling27.2.2024 10:27:21 CET | Pressmeddelande
År 2023 fick E-hälsomyndigheten flera nya regeringsuppdrag som syftar till att förbättra svensk hälso- och sjukvård. Myndighetens instruktion ändrades också under året. I uppgifterna ingår nu att samordna regeringens satsningar på nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst.
Samarbete allt viktigare för att göra hälsodata tillgängliga i hela vårdkedjan5.2.2024 09:58:06 CET | Nyheter
Det finns ett allt större engagemang i arbetet med att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg. Målet att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan för all vård både kommunal och regional samt för tandvård. Tomas Werngren, avgående vd för Kommuninvest och Mats Nilsson, avdelningschef på Forte har nyligen fått uppdrag av regeringen på området och E-hälsomyndigheten arbetar med ett förslag till färdplan för en nationell digital infrastruktur för vården.
Milstolpe i införandet av Nationella läkemedelslistan – första aktörerna är anslutna25.1.2024 09:11:15 CET | Pressmeddelande
Vårdföretaget Kry och Apotek Hjärtat har anslutit sina system till E-hälsomyndighetens nya tjänster. Genom anslutningen kan de två aktörerna ta del av en patients förskrivna och uthämtade läkemedel direkt i sina egna system. Nationella läkemedelslistan är det första steget i en nationell digital infrastruktur.
Covidbevis – en tjänst som kan användas i framtiden4.1.2024 09:54:47 CET | Nyheter
Under två års tid utfärdade E-hälsomyndigheten över 18 miljoner covidbevis till över sex miljoner personer. Covidbevisen infördes för att underlätta resor inom Europa under pandemin. Sedan den 1 juli 2023 utfärdas inga covidbevis i Sverige men E-hälsomyndigheten rekommenderar i slutrapporten att tjänsten för covidbevis hålls i beredskap även fortsättningsvis.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum