Samarbetet med Tillväxtverket utökas och förlängs
Under 2020 har Bolagsverket och Tillväxtverket samarbetat där Bolagsverket har lånat ut personal för att hjälpa till med ansökningarna av stödet för korttidsarbete. Samarbetet har varit lyckat och nyligen förlängdes det även över 2021.

I april 2020 började Bolagsverket stötta Tillväxtverket med handläggning och kundtjänst för att hjälpa företag med ansökningarna av stödet för korttidsarbete. Antalet ansökningar har ökat mycket med anledning av pandemin och för att kunna svara upp på de ökade behoven behövdes fler resurser för att hantera förfrågningarna. Bolagsverket tog då beslut om att hjälpa till med personal för att avlasta Tillväxtverket med ansökningarna, och när möjligheten att söka stöd förlängdes över 2021 kommer det framgångsrika samarbetet att fortsätta.
– Nyligen fick vi förstärkning av 15 konsulter och efter en veckas utbildning är de nu i ”produktion”, säger Kristian Hjortén, som är utlånad från Bolagsverket som biträdande enhetschef för enheten Kund och support på Tillväxtverket. Jätteroligt att vi får det förtroendet att vi ska vara fler, det är ett kvitto på att vi gjort ett bra jobb. Tillväxtverket har stor tillit till vårt arbete och totalt är vi nu 37 medarbetare som jobbar för Tillväxtverket från Bolagsverket.
Uppskattat från alla sidor
Samarbetet mellan myndigheterna har beskrivits som lyckat från alla inblandade.
– Vi har ett jättebra samarbete mellan myndigheterna, säger Kristian Hjortén. Vi har konstruktiv och frekvent dialog framförallt med Tillväxtverket men även med andra myndigheter som Skatteverket. Vi får varje vecka lovord och tack för det arbete vi gör.
Bolagsverkets generaldirektör Annika Stenberg tycker att det är viktigt att myndigheter kan samverka vid behov.
– Vi har sagt det förut, när myndigheter samverkar skapas stora vinster för samhället, säger Annika Stenberg. Vi är glada över att kunna stödja Tillväxtverket nu när efterfrågan på deras tjänster är hög. Stödet för korttidsarbete är ett viktigt verktyg för att stötta företagandet nu under en period när många inte kan bedriva verksamhet som vanligt.
Kontakter
Stefan TärnhuvudPressansvarig
Tel:073 181 60 04stefan.tarnhuvud@bolagsverket.seBilder
Om
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Bolagsverket lämnar in slutrapport för regeringsuppdraget ”Uppdraget att utveckla tjänsten för digital ingivning av årsredovisningar m.m. för alla företagsformer”31.3.2021 14:34:16 CEST | Pressmeddelande
Bolagsverket har lämnat in slutrapporten för regeringsuppdraget ”Uppdraget att utveckla tjänsten för digital ingivning av årsredovisningar m.m. för alla företagsformer” N2018/02033/FF). I slutrapporten rekommenderar Bolagsverket att regeringen fattar beslut om införande om ett obligatorium för digital inlämning av årsredovisningar och att Standard Business Reporting (SBR) etableras i Sverige.
Tillsammans bygger vi upp Sveriges digitala infrastruktur för informationsutbyte och grunddata26.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket har i samverkan med ett flertal andra myndigheter lagt grunden för en gemensam digital infrastruktur som ska möjliggöra ett effektivt och säkert utbyte av information inom och med det offentliga. Den 29 januari 2021 lämnades delredovisningar för två strategiska uppdrag in till regeringen, och nu intensifieras det gemensamma arbetet mot en mer ändamålsenlig förvaltning.
Uppdaterad information om brexit15.2.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den brittiska regeringen och EU-kommissionen kom den 24 december 2020 överens om ett handels- och samarbetsavtal. Avtalet började gälla den 1 januari 2021.
Högt förtroende för verksamt.se bland våra företagare15.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En nyligen genomförd varumärkesundersökning visar att Sveriges företagare sätter stor tillit till den information och de tjänster som vi myndigheter tillsammans publicerar på verksamt.se för att skapa ett enkelt och tryggt företagande.
Hur gick vårt miljöarbete under 2020?4.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket har mål för miljö som följs upp årligen. Efter 2020 kan vi konstatera att miljöarbetet har varit mycket bra, och att samtliga mål har uppnåtts. Andelen som använder digitala tjänster ökar, vilket leder till minskad pappersförbrukning och avfallshantering.
Vi frågar kunderna vad de tycker om oss29.1.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 februari – 28 februari 2021 genomför vi en undersökning för att mäta vad våra kunder tycker om vår service och verksamhet. Kanske är du en av de 16 000 som får ett mejl med en förfrågan om att delta i undersökningen?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum