Samarbetsavtal för tjänstelegitimation uppsagt
Inera och Försäkringskassan har sagt upp sitt samarbetsavtal kring en gemensam lösning för tjänstelegitimation inom offentlig sektor.
- Under arbetets gång har vi sett att behoven från våra kunder ser så pass olika ut att det rimliga är att avbryta arbetet och att var och en fokuserar på att lösa sina frågeställningar på varsitt håll, säger Stefan Olowsson it-direktör på Försäkringskassan.
E-identitet för offentlig sektor, Efos, skulle bli en gemensam lösning för tjänstelegitimation för Ineras och Försäkringskassans kunder. Men olika behov och kravbilder gör att man nu säger upp samarbetsavtalet.
- Våra kunder inom det statliga området har andra krav jämfört med Ineras kunder som finns inom kommunal och landstingsdriven hälso- och sjukvård. De olika kraven leder till väldigt olika kostnader för tjänsten och därmed är det mer logiskt att vi i stället har två olika driftställen för tjänsten, säger Stefan Olowsson.
De myndigheter, kommuner och landsting som skulle börja använda Efos får nu fortsätta med Ineras tjänstelegitimationslösning SITHS respektive Försäkringskassans MCA. Dessa tjänster påverkas inte negativt av att avtalet sägs upp, det innebär snarare en återgång till att fokusera på de tjänsterna.
- Vi har i arbetet utvecklat ett antal nya säkerhetskomponenter som vi nu kan installera på varsitt håll med en gemensam underleverantör, säger Petter Könberg, avdelningschef på Inera.
Arbetet med Efos har visat att det finns behov av en ökad samverkan kring tjänstelegitimationer för offentliga sektorn och en positiv effekt är att man nu har en tydligare kravbild och ser att förutsättningarna är bättre för ett nytt tag i frågan.
- Vi kommer att ta upp frågan om en gemensam statlig tjänstelegitimation med den nya myndigheten för digital förvaltning, DIGG, säger Stefan Olowsson.
Detta beslut gäller bara arbetet med Efos. Inera och Försäkringskassan har samarbetsavtal inom andra områden och dessa påverkas inte.
Kontakter
KUNDSERVICE, FELANMÄLAN OCH SUPPORT
Tel:0771 - 25 10 10Om
Om Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, och har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. De digitala lösningarna används av invånare samt anställda och beslutsfattare inom regioner och kommuner.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum