Samhället, skolan & näringslivet har en kommunikationsutmaning

Föräldrarna är inte på "banan" när det gäller deras ungdomars val till gymnasieskolan

Emelie Sandsten, går bygg och anläggning på Yrkesplugget i Bromma. Foto: Stefan Christophs

Från i fjol ökar andelen som sökte en yrkesutbildning på gymnasiet med ca 1%. Preliminära siffror från skolverket visar att läsåret 2018/2019 var det 28% av ungdomarna i landet som i första hand sökte ett yrkesprogram. I storstäderna var utfallet något sämre sämre.

Gymnasieskolor med yrkesinriktade program och olika branschorganisationer har och skapar  löpande aktiviteter och kampanjer, allt i syfte att öka intresset och med målsättning att fler söker yrkesutbildningar.

Föräldrarna vars ungdommar kommande vår, 2019 skall välja gymnasium fick frågan i en undersökning beställd av Yrkesplugget, om de kommer att välja ett gymnasium med yrkesprogram. 6% svarade mycket eller ganska troligt, 80% att det inte alls är troligt. Skillnaden gällande föräldrarnas uppfattning mot utfallet 2018/2019 är 22%!!!

"Med detta som facit finns det en uppenbar risk för en negativ påverkansfaktor riktad till de ungdommar som vill gå en yrkesutbildning, att välja något annat", säger Börje Lundén kommunikationsansvarig på Yrkesplugget.

80% av alla ungdommar i undersökningen som går i årskurs nio kunde inte nämna namnet på en enda gymnasieskola som har yrkesutbildningar.

Bland de föräldrar vars ungdommar som tänker välja ett yrkesinriktat program på gymnasieskolan visste inte 69% namnet på en enda gymnasieskola. Slutsatsen är att information, aktiviteter och kampanjer inte nått målgruppen föräldrar och grundskolever!

Med ovan som facit har gymnasie- och grundskolan samt även näringslivet en diger uppgift framför sig, för bruset minskar inte, det ökar!

”Långsiktigt tror vi på Yrkesplugget att man mycket tidigare i grundskolan, än när gymnasiemässorna öppnar bör försöka engagera och informera om olika val och möjligheter. Kickoff för detta skulle kunna vara praktiken som elever i årskurs åtta kommer genomföra. Bjud in branscher till skolorna och gör mer studiebesök i verkligheten, starta samarbeten mellan grundskola och näringslivet (branschråd) på samma sätt som sker i gymnasieskolor med yrkesutbildningar,” fortsätter Börje Lundén.

"En av de största hindren för utveckling i regionen är kompetensbrist. Kompetensförsörjningen är en av de enskilt största hindren för företagens utveckling. Det är enorm arbetskraftsbrist i regionen", säger Annelee Bergstrand huvudman för Yrkespluggets gymnasieskolor

”Skall vi gemensamt trygga tillväxten i de branscher där det råder stor brist på utbildad personal som tex bilmekaniker, yrkesförare, snickare, anläggare och betongarbetare så måste vi ta krafttag, och det tillsammans!” Avslutar Börje Lundén

I undersökningen ingick 957 föräldrar och 270 ungdommar som valts ut ur ett slumpvist urval, boende i centrala, västra och nordvästra Stockholm. Undersökningen gjordes av Origo Group i september 2018.

Annelee Bergstrand huvudman Yrkesplugget
Tel. 070-521 22 11 E-post: annelee@yrkesplugget.se

Börje Lundén kommunikationsansvarig Yrkesplugget
Tel. 073 52 95 990 E-post: borje@yrkesplugget.se