Samiska dagar på Skansen 4-6 februari

Den samiska nationaldagen infaller den 6 februari och på Skansen uppmärksammas det under tre dagar med samisk kultur i olika former.

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,

Film och föredrag i Skogens hus

Vem är same?
Föredrag av Inge Frisk som ger ett historiskt och nutida perspektiv. Lördag 4 februari kl 14.00-14.45.

Elsa Laula och Landsmötet 2017 - Samisk aktivism för hundra år sedan.
Föredrag av Fil.Mag. Adriana Aurelius söndag 5 februari kl 14.00-14.45.

Hundra ord för snö
Samiska barn tar om sig själva och sin kultur. Filmvisning vardagar kl 10.00 - 13.00 och lördag-söndag kl 10.00, 12.00 och 15.00.

Vid samevistet och renhägnet

Vuelie
Cariola Rosdotter Eriksson jojkar vid Samevistet kl 11.30, 12.30, 13.30 och 14.30 den 4 – 5 februari.

Soptsese
Känn värmen från elden och lyssna till sagor och sägner om Staaloe, Saajve och Beere. Torvkåtan kl  11.00-16.00 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Soehpenje, saevege, gîerne
Samisk kultur förr och nu. Skansens museipedagoger berättar i Timmerkåtan den 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Beapmoeh
Renprodukter HB säljer varm mat och rökt och torkat renkött den 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Prat om ren, på engelska
Skansens djurvårdare visar och berättar om renen vid Renhägnet kl 12.30-12.40 4-5 februari.

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,
Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.