Samiska dagar på Skansen 4-6 februari

25.1.2017 07:30 | Stiftelsen Skansen

Den samiska nationaldagen infaller den 6 februari och på Skansen uppmärksammas det under tre dagar med samisk kultur i olika former.

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,

Film och föredrag i Skogens hus

Vem är same?
Föredrag av Inge Frisk som ger ett historiskt och nutida perspektiv. Lördag 4 februari kl 14.00-14.45.

Elsa Laula och Landsmötet 2017 - Samisk aktivism för hundra år sedan.
Föredrag av Fil.Mag. Adriana Aurelius söndag 5 februari kl 14.00-14.45.

Hundra ord för snö
Samiska barn tar om sig själva och sin kultur. Filmvisning vardagar kl 10.00 - 13.00 och lördag-söndag kl 10.00, 12.00 och 15.00.

Vid samevistet och renhägnet

Vuelie
Cariola Rosdotter Eriksson jojkar vid Samevistet kl 11.30, 12.30, 13.30 och 14.30 den 4 – 5 februari.

Soptsese
Känn värmen från elden och lyssna till sagor och sägner om Staaloe, Saajve och Beere. Torvkåtan kl  11.00-16.00 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Soehpenje, saevege, gîerne
Samisk kultur förr och nu. Skansens museipedagoger berättar i Timmerkåtan den 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Beapmoeh
Renprodukter HB säljer varm mat och rökt och torkat renkött den 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Prat om ren, på engelska
Skansens djurvårdare visar och berättar om renen vid Renhägnet kl 12.30-12.40 4-5 februari.

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,
Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.