Samiska dagar på Skansen 4-6 februari

Den samiska nationaldagen infaller den 6 februari och på Skansen uppmärksammas det under tre dagar med samisk kultur i olika former.

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,

Film och föredrag i Skogens hus

Vem är same?
Föredrag av Inge Frisk som ger ett historiskt och nutida perspektiv. Lördag 4 februari kl 14.00-14.45.

Elsa Laula och Landsmötet 2017 - Samisk aktivism för hundra år sedan.
Föredrag av Fil.Mag. Adriana Aurelius söndag 5 februari kl 14.00-14.45.

Hundra ord för snö
Samiska barn tar om sig själva och sin kultur. Filmvisning vardagar kl 10.00 - 13.00 och lördag-söndag kl 10.00, 12.00 och 15.00.

Vid samevistet och renhägnet

Vuelie
Cariola Rosdotter Eriksson jojkar vid Samevistet kl 11.30, 12.30, 13.30 och 14.30 den 4 – 5 februari.

Soptsese
Känn värmen från elden och lyssna till sagor och sägner om Staaloe, Saajve och Beere. Torvkåtan kl  11.00-16.00 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Soehpenje, saevege, gîerne
Samisk kultur förr och nu. Skansens museipedagoger berättar i Timmerkåtan den 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Beapmoeh
Renprodukter HB säljer varm mat och rökt och torkat renkött den 4-5 februari och 11.00 - 15.00 den 6 februari.

Prat om ren, på engelska
Skansens djurvårdare visar och berättar om renen vid Renhägnet kl 12.30-12.40 4-5 februari.

Hantverk i renskinn. Reindeer purse. Foto: Marie Andersson,
Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson.