Samiska kyrkodagar avslutade i Árviesjávrrie/Arvidsjaur

– Svenska kyrkan kan leda och vara ett exempel i storsamhället, sa artisten Sofia Jannok på de samiska kyrkodagarnas avslutande seminarium om rätten till vatten.

Fr v: Sofia Jannok, artist, Ingrid Inga, vice ordförande Samiska rådet i Svenska kyrkan, Sara Ellen Anne Eira, ledare för samiskt kirkeråd, och Samuel Salmi, Uleåborgs stift. Foto: Emma Berkman.

Vattnet har traditionellt sett alltid haft stor betydelse för samerna, både för att livnära sig och förvara mat. Också i kristen tro har vatten ett stort symbolvärde. Söndagens stora avslutande seminarium handlade om rätten till vatten och hur kyrkorna i Sápmi kan stötta samerna i att bidra till ett hållbart samhälle.

– Många kommer och pratar med mig men de vågar inte stödja samerna. Här kan kyrkan vara ett bra exempel, att visa att det här rör alla. Om man stödjer samerna, stödjer man mänskliga rättigheter, säger Sofia Jannok, artist som deltog i samtalet.

Under helgen har deltagarna kunnat välja bland ett 20-tal seminarier, konserter och filmvisningar om allt från jojk i kyrkan och samisk kyrkokonst, till klimatfrågor och sannings- och försoningskommission, samt ett ungdomsläger för åldrarna 14–25 år.

Den samiska gemenskapen viktigast
De samiska kyrkodagarna samlade samer från Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Deltagarna har både fått dela gudstjänster, erfarenheter och samtal inom Sápmi.

– Det viktigaste med dagarna är den samiska gemenskapen, att vi får möjlighet att träffas kring frågor om samiskt kyrkoliv. Vi är ett folk som bor i fyra länder och det är viktigt för oss att mötas, säger Sylvia Sparrock, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan och värd för de samiska kyrkodagarna 2017 och fortsätter:

– Jag är särskilt glad över de 30-tal samer från Ryssland som deltagit, det är viktigt att de är här och med i gemenskapen.

Överlämning till Finland
Över 400 deltagare har besökt de samiska kyrkodagarna. Vid den avslutande mässan överlämnades dagarna till Finland som är värd år 2021.

– Låt oss bära den här kärlekens eld vidare när vi går framåt mot framtiden. Vi har känt här att Guds ström är full av vatten och strömmen flyter mot Finlands just nu. Det kommer bli en stor glädje att träffa er i Finland, säger Samuel Salmi, biskop i Uleåborgs stift i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Fakta
De samiska kyrkodagarna samlar både samer och icke-samer från Sverige, Finland, Norge och Ryssland över generationsgränserna. Då står det samiska kyrkolivet i centrum, med gudstjänster, samtal, föreläsningar och kulturella inslag.

De samiska kyrkodagarna har tidigare arrangerats i Jokkmokk (2004), Enare, Finland (2009) och Mo i Rana, Norge (2013).

Arrangörer 2017: Samiska rådet i Svenska kyrkan, Samisk kirkeråd i den Norske kirken, Uleåborgs stift samt Samiska arbetsgruppen i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, Arvidsjaurs församling, Luleå stift samt Samarbetsrådet for kristna kyrkor i Barentsregionen (SKKB).