Samiska nationaldagen uppmärksammas på Skansen 6 februari

Under den samiska nationaldagen den 6 februari blir det aktiviteter i, och omkring, samevistet på Skansen. Det blir berättande, information om samisk kultur förr och nu och om renen, som är en viktig del i samiskt liv.

Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson/Skansen

Programmet på Skansen tisdag den 6 februari pågår i Torvkåtan, Timmerkåtan, vid renhägnet och i Skogens hus mellan kl 10.00 och 15.00.

Soptsese
Lyssna till sagor och sägner om Staaloe, Saajve och Beere inne i Torvkåtan där den öppna elden sprakar och värmer.

Soehpenje, saevege, gîerne
Skansens museipedagoger berättar om Samisk kultur förr och nu i Timmerkåtan.

Lär dig mer om renen!
Skansens djurvårdare visar och berättar om renen vid renhägnet. Här kan man också prova på lassokastning på trärenen vid samevistet.

Filmvisning i Skogens hus
Hundra ord för snö - där samiska barn berättar om sig själva och sin kultur - visas kl. 10.00-13.00. Guardians of the last wilderness visas kl. 13.00 - 15.00.

Kåsa i samevistet. Sami craft. Foto: Marie Andersson/Skansen