​Samiska rådets kulturstipendium tilldelas Lars Anders Baer

Samiska rådet i Svenska kyrkan har beslutat tilldela Lars Anders Baer 2016 års samiska kulturstipendium. Genom sin gärning och sitt engagemang i Sápmi och i internationella sammanhang, har Lars-Anders Baer bidragit till att utveckla urfolksrätten och att fördjupa förståelsen för urfolkens existentiella frågor och livsvillkor.

Lars Anders Baer får Samiska rådets kulturstipendium 2016. Foto: Magnus Aronson/IKON.

Det samiska kulturstipendiet är på 10 000 kr och går i år till Lars-Anders Baer, som i olika roller som företrädare för det samiska folket har stärkt den samiska rösten i det offentliga samtalet.

– Lars Anders Baer är en självklar kandidat och en värdig vinnare av Samiska rådets kulturstipendium. Han har lång och trogen tjänst som talesperson och ambassadör för samerna. Han ingjuter stor respekt genom sin kompetens och erfarenheter av att driva samiska frågor inom och utanför Sápmi, säger Sylvia Sparrok, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan.

Lars Anders Baer , född 1952, från Luokta-Mávas sameby har bland annat verkat som jurist, ordförande i Sáminuorra, ordförande i Samelandspartiet, styrelseordförande i Sametinget och som medlem i FN:s permanenta forum för ursprungsfolk. Han företräder idag samerna i Sverige i arbetet med att utarbeta en nordisk samekonvention.

Distributionen av kyrkohandboken skjuts upp13.3.2018 09:00Pressmeddelande

Distributionen av 2017 års Kyrkohandbok för Svenska kyrkan skjuts upp. Orsaken är att det uppstått frågor kring upphovsrätten till ett par nattvardsböner. – Det får inte råda minsta tvivel kring de upphovsrättsliga frågorna i relation till kyrkohandboken. Därför utreder vi grundligt de frågor som föranletts av två inkomna skrivelser, och avvaktar med distributionen av kyrkohandboken, säger Svenska kyrkans rättschef Maria Lundqvist Norling.