Samlade från riks, region och kommun för regionvalfrågor i Helsingborg

Under fredagen träffades Vänsterpartiets kandidater för nordvästkretsarna och Helsingborg på centralstationen för att möta väljare och presentera prioriterade frågor inför regionvalet.
Från vänster: Claudia Velásquez, Maja Lanka, Peter Ahlbom, Umihana Rašović Kasumović.

- Det märks att folk i Helsingborg är trötta på marknadsexpriment, säger Umihana Rašović Kasumović, förstanamn i riksdagslistan Skåne väst. Många som pratade med oss tycker att privata vård- och omsorgföretag och vårdcentraler inte fungerar bra. Vi menar att det får vara nog nu: inga fler marknadsexpriment. Vi måste ta tillbaka kontrollen över välfärden.

Peter Ahlbom, förstanamn på regionlistan för nordväst, håller med.

- Det är jättetydligt att vi behöver ändra systemet för att förbättra sjukvården. Vi ser ett exempel i arbetsmiljön på akuten på Helsingborgs lasarett. Bort med vinstdrivande vårdbolag, låt vårdpersonalen få fler kollegor och högre löner, och låt dem arbeta 30 timmars arbetsvecka, säger han.

Claudia Velásquez, andranamn på Helsingborgs kommunlista, träffar ofta pendlare som är oroade över förseningar som påverkar vardagen.

Arbetande personer i Helsingborg såsom i andra städer i Skåne åker gärna kollektivt men oroar sig för återkommande fel som fördröjer eller stoppar tågtrafiken. Det är dags att rusta upp och bemanna ordentligt. Vi behöver en tillgänlig, pålitlig och billig kollektivtrafik för alla, avslutar hon.

Inför valet har Vänsterpartiet i Skåne fyra prioriterade frågor: Kortare arbetstid med bibehållen lön för sjukvårdens personal, sänkta priser i kollektivtrafiken och fler turer i hela Skåne, en jämlik sjukvård fri från vinstjakt och en röd-grön omställning för klimatet.

Läs mer om Vänsterpartiets regionala politik här.