Samlingslån.se lanserar ny hemsida

Samlingslån.se lanserar sin nya hemsida med fler jämförelser än innan. Sedan 2013 har samlingslån.se jämfört och guidat besökare till ett bättre samlingslån. I och med den nya hemsidan ligger nu fokusen på att bättre guida och hjälpa de som har svårt att få ett samlingslån, som är bättre än de lån som man har tänkt att lösa. De allra flesta blancolån som tas idag är varken till bil och renoveringar, det används för att samla gamla små-skulder.

Det kan vara svårt att hitta ett samlingslån som passar den ekonomiska situation. På samlingslån.se finns mycket information om olika samlingslån, vilka kreditgivare som erbjuder samlingslån, vilka villkor som finns och vad en låntagare kan tänka på.

Samlingslån.se kan hjälpa till när man behöver samla lån och krediter

Det är inte ovanligt att man har dragit på sig flera mindre lån och krediter som har höga räntor. Det kan kännas som att man betalar och betalar men det händer inte så mycket. Då kan ett samlingslån vara en bra lösning. Genom att samla sina mindre lån och krediter kan man få en lägre ränta och samtidigt kan det bli lättare att få kontroll över avbetalningarna, eftersom det bara finns en faktura att hålla koll på varje månad. Men för att få ett samlingslån med bra ränta är det viktigt att man har ett högt kreditbetyg.

Så kan man förbättra kreditbetyget

Hur förbättrar man sitt kreditbetyg? Det första man bör tänka på är antalet olika förfrågningar man har synliga på sin UC. När man ansöker om lån och där kreditupplysningen utförs hos UC skapas en förfrågan och många förfrågningar kan generera problem vid en eventuell låneansökning. Förfrågningar stannar kvar hos UC under ett års tid så en bra idé är att låta de sjunka till under 5 eller att man låter dem försvinna helt. På MinUC.se kan man hålla koll på sitt kreditbetyg och på sina förfrågningar. Att skriva ner datumet när förfrågningarna går ut och ansök om ett samlingslån vid det tillfället kan vara en bra lösning.

För att få en bra ränta på sitt samlingslån bör man också försöka betala av eventuella övertrasserade kreditkort. Däremot är det bra om man inte stänger av några, det är positivt för kreditvärdigheten om man har aktiva kreditkort som självklart inte är övertrasserade. En annan faktor att tänka på är om lönen har förändrats och blivit högre nyligen. Då kan man med fördel vänta till deklarationen har blivit godkänd i juni eller juli. Det är först då som den nya lönen kommer att synas hos Upplysningscentralen.

Utan UC

Har man inte så bra kreditbetyg går det också att samla lån utan UC. Istället för att använda Upplysningscentralen vid kreditupplysningar använder långivare då andra aktörer som exempelvis Bisnode eller Creditsafe. Detta gör att ens kreditbetyg inte påverkar och man kan också enklare ansöka hos flera långivare utan att dra ner kreditbetyget ytterligare. Att samla lån utan UC innebär ofta att man inte kan låna ett speciellt högt belopp, ungefär 30 000 kr kan vara en tumregel. För att räntan ska bli bättre är det därför bra om man förbättrar sitt kreditbetyg och sedan ansöker om ett samlingslån.

Offerförfrågningssajter underlättar valet av hantverkare för vårens renoveringar30.3.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

När den efterlängtade vårsolen äntligen tittar fram blottläggs även skavanker på husfasaden eller taket. Då är det dags att ta tag i de där renoveringsprojekten som fått vila under vinterhalvåret. För privatpersoner som vill anlita hantverkare krävs ofta både tid och kunskap för att kunna jämföra de olika utförarna på marknaden, och ofta hamnar de enskilda firmorna och mindre aktörerna på marknaden utanför. Företaget Enkla Media, som bland annat är aktiva inom konsumentupplysning på webben, vill nu underlätta både för företagare i renoveringsbranschen att få nya kunder och privatpersoner att hitta en skicklig utförare av renoveringstjänster, genom ett antal offertförfrågningssajter.