Samtliga föreningar i HockeyEttan har beviljats licens för 2018/2019

Licensnämnden för HockeyEttan har nyligen avslutat sin prövning av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019.

Det är första året som prövningen gjorts med de nya licensreglerna som antogs vid Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte i juni 2017. Kompletterande bestämmelser samt riktlinjer och anvisningar för licensprövningen har antagits av förbundsstyrelsen den 20 december 2017. Licensreglerna innehåller krav på ekonomi, organisation, arena och ungdomsverksamhet för föreningar som sportsligt kvalificerar sig till seniorserierna på nationell nivå.
Licensnämnden för HockeyEttan vill här kortfattat delge resultaten av årets prövning.
Samtliga föreningar i HockeyEttan har beviljats licens för spel i sina respektive serier.
14 föreningar redovisar ett eget kapital som understiger gällande kapitalkrav, 100 tkr, men har beviljats dispens den kommande säsongen. Enligt licensreglerna kan denna typ av dispens endast erhållas en gång under en 5-årsperiod. Till kommande säsong måste därför dessa föreningar uppfylla licensreglernas kapitalkrav som i HockeyEttan då uppgår till 200 tkr.
De föreningar som enligt ovan beviljats dispens är följande i respektive serie:
Norra          Tegs SK Hockey, Vännäs HC, Örnsköldsvik HF
Västra         Grums IK, IFK Arboga IK, Kumla HC Black Bulls, Lindlövens IF, Skövde IK
Östra          Hudiksvalls HC, Nyköpings HF Ungdom
Södra          Helsingborgs HC, Kallinge/Ronneby IF, Kristianstads IK, Mörrums GoIS IK

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.