Samtliga föreningar i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan har beviljats licens 2018/2019

Licensnämnden för SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan har nyligen avslutat sin prövning av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019.

Detta är första året då prövningen gjorts med de nya licensreglerna som antogs vid Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte i juni 2017. Licensreglerna innehåller krav på ekonomi, organisation, arena och ungdomsverksamhet för föreningar som sportsligt kvalificerar sig till seniorserierna på nationell nivå.
Med anledning härav vill nämnden kortfattat delge resultaten av årets prövning.
Samtliga föreningar i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan har beviljats licens för spel i sina respektive serier.
Fyra föreningar i HockeyAllsvenskan (AIK, Karlskrona HK, VIK Västerås HK och IK Pantern) redovisar ett eget kapital i koncernen som understiger kapitalkravet, 1,5 mkr, men har beviljats dispens den kommande säsongen. Enligt licensreglerna kan denna typ av dispens endast erhållas en gång under en 5-årsperiod. Till kommande säsong 2019/2020 måste därför dessa föreningar uppfylla licensreglernas kapitalkrav som då uppgår till 2,0 mkr, förutsatt att spel sker i HockeyAllsvenskan.
Två föreningar (Mora IK och IK Pantern) har erhållit dispens i frågor som berör arenan det kommande året.
Vid licensprövningen inför säsongen 2019/2020 ska samtliga föreningar i SHL och Hockeyallsvenskan tillämpa Redovisningshandboken för Svensk Elitishockey. Det innebär att de ska tillämpa ett gemensamt och förstärkt regelverk vid upprättandet av årsredovisningarna.

Magnus KarlströmOrdförande i Licensnämnden för SHL, SDHL och HA

Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 362 ishallar runt om i landet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.