Samtliga ledamöter omvalda i Alectas styrelse

Samtliga styrelseledamöter för Alecta Tjänstepension Ömsesidigt omvaldes vid överstyrelsens möte den 21 april 2022.

Tio ordinarie styrelseledamöter omvaldes, samt styrelseordförande:

Ingrid Bonde, styrelseordförande

Hanna Bisell

Marcus Dahlsten

Martin Fridolf (ersatte Helena Hedlund under året)

Markus Granlund

Ann Grevelius

Petra Hedengran

Jan-Olof Jacke

Magnus von Koch

Martin Linder

Richard Malmborg

Valen avser tiden intill dess att 2023 års ordinarie överstyrelsemöte hållits.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.

Alecta investerar drygt 1 miljard kronor i Storbritanniens största klimatneutrala kontorsfastighet 105 Victoria Street.5.4.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alecta investerar drygt 1 miljard svenska kronor i 105 Victoria Street som ska bli Storbritanniens största klimatneutrala kontorsfastighet. Det innebär att byggnaden när den är klar inte ska påverka klimatet negativt genom utsläpp av växthusgaser. För att bli klimatneutral används innovativa byggnadstekniker som bidrar till minimala utsläpp.

Låg lön har större betydelse för om sjukskrivningsfall blir långa än kön eller bransch.16.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den faktor som har starkast samband med att ett nytt sjukskrivningsfall blir längre än 90 dagar är själva sjukskrivningsdiagnosen, men i övrigt är det främst lägre lön som har betydelse. Det framkommer i den nya forskningsrapporten ”Sjukfrånvaro bland privatanställda tjänstemän 2012–2018” som tagits fram av forskare på Karolinska Institutet och som finansierats av Alecta.